کانال تلگرم اخبار هیات علمی

حذف اجبار امتیاز مقاله از ارتقای اساتید سرآمد علوم پزشکی

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از طرح پیشنهاد به هیات ممیزه این وزارتخانه برای تغییر در آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی علوم پزشکی ویژه سرآمدان آموزش و درمان خبر داد.

دکتر شاهین آخوندزاده در گفتگو با مهر افزود: پیشنهاد معاونت تحقیقات و فناوری به هیات ممیزه وزارت بهداشت این است که اجبار امتیاز مقاله برای برخی از اعضای هیات علمی که در حوزه های خود سرآمد هستند، حذف شود.

وی افزود: ما اعتقاد داریم یک استاد دانشگاه ، ممکن است معلم خوبی باشد و یا جراح خوبی باشد و حتما نباید برای ارتقای به دانشیاری و استادی مجبورش کنیم که مقاله بنویسد. کسی باید پژوهش کند که واقعا پژوهش را دوست داشته باشد.

آخوندزاده اظهار داشت: هم اکنون اگر یک دانشگاهی ۱۰۰ عضو هیات علمی داشته باشد ۳۰ نفر می توانند پژوهش اصیل انجام دهند و ۷۰ نفر دیگر خدمات آموزشی و درمانی خود را انجام می دهند. حال اگر افرادی که در حوزه آموزش و درمان کار می کنند را مجبور کنیم مقاله بنویسند مقاله غیر اصیل نوشته می شود.

وی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که اعضای هیات علمی بتوانند از مسیرهای آموزش و خدمت ارتقاء پیدا کنند.  خدمت هم در علوم پزشکی یعنی کار درمانی، جراحی و بیمار دیدن است.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: مدل ارتقاء اعضای هیات علمی در ایران یک مدل مخلوط است که آموزش، پژوهش و خدمات را در برمی گیرد. ما معتقدیم افراد توانمند در هر یک از این سه حوزه، باید از مسیر خودشان ارتقاء پیدا کنند.

آخوندزاده اضافه کرد: در قانون ارتقاء جدید اعضای هیات علمی آمده است که اگر فردی سرآمد آموزشی باشد ۵۰ درصد امتیازات را کسب می کند که به نظر می رسد این میزان باید به ۱۰۰ درصد امتیاز افزایش پیدا کند و دیگر نیازی به کسب امتیازات پژوهشی نداشته باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

2 دیدگاه در “حذف اجبار امتیاز مقاله از ارتقای اساتید سرآمد علوم پزشکی”

  1. علی گفت:

    امیدوارم نوشتن اجباری مقاله توسط دانشجو برای ارتقاء استاد راهنما هم سریعتر حذف گردد.

  2. عزیزی گفت:

    با سلام. هر چند چنین دیدگاهی قابل تامل است. اما بالضمیر باعث ایجاد مشکل در سیستم ارتقا اعضای هییت علمی خواهد شد. زیرا نوشتن مقاله از تدریس یک درس بالاخص برای اساتید قدیمی که جزوات یکسانی را سالهاست تدریس میکنند بسیار سخت تر است. با حذف امتیاز مقاله، اساتید قدیمی که می توانند به راحتی با تدریس امتیاز به دست اورند، هرگز امکان تدریس را به اساتید جدیدتر نخواهند داد که با عث عدم تغییر روش های تدریس قدیمی و انتقال علوم جدید که توسط افراد جدید گروه وارد سیستم اموزشی می گردد، خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت اخبار از طریق ایمیل

ایمیل خود را وارد کنید:
پس از درج ایمیل و ثبت کد تأیید می بایست به ایمیل خود مراجعه نموده و بر روی لینک تأیید ثبت نام که برای شما ایمیل شده است کلیک کنید.