خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » شرایط سنی جذب هیات علمی چیست؟

شرایط سنی جذب هیات علمی چیست؟

شرایط سنی جذب هیات علمی یکی از شروط اصلی جذب است که هر ساله مانع شرکت افراد زیادی در این فراخوان می‌شود. از این رو مسئله شرط سنی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

جهت عضویت در هیات علمی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و نیز دانشگاه آزاد اسلامی لازم است متقاضیان شرایط سنی لازم را داشته باشند.

شرایط سنی جذب هیات علمی

شرط سنی جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های وزارت بهداشت تا حدی متفاوت است، اما بازه کلی آن در حدود ۳۰ تا ۳۵ سال برای دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و حدود ۴۰ تا ۴۵ سال برای دانش‌آموختگان دکتری است.

شرایط سنی متقاضیان جذب هیات علمی وزارت علوم

برای عضویت در هیات علمی دانشگاه های دولتی، علاوه بر شرایط عمومی و توانمندی علمی، شرط سنی نیز مهم است.

تغییر شرط سنی جذب هیئت علمی در سال ۱۴۰۱

شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در جلسه ۲۹۲ مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در خصوص سن جذب متقاضیان عضویت هیئت علمی با مدرک دکترا به شرح زیر مصوب شد.

  • زمان جذب هیئت علمی تا ۴۵ سال افزایش یابد.
  • برای افرادی که با سن ۳۰ تا ۳۵ سال با مدرک دکترا متقاضی عضویت هیئت علمی هستند ۷ امتیاز علمی لحاظ شود.
  • برای افرادی که با سن ۳۵ تا ۴۰ سال با مدرک دکترا متقاضی عضویت هیئت علمی هستند ۳ امتیاز علمی در نظر گرفته شود.

البته، شرایط سنی جذب هیئت علمی برای دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. اگر فردی متقاضی عضویت در هیات علمی دانشگاه‌های دولتی باشد، در صورتی که دانش آموخته مقطع دکتری باشد، حداکثر سن قابل قبول ۴۵ سال و اگر دانش آموخته مقطع فوق لیسانس باشد، حداکثر سن جهت جذب به عنوان هیئت علمی ۳۰ سال خواهد بود.

به طور کلی، شرط سنی جذب دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که شامل دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و پیام نور است حداکثر ۳۰ سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و سطح ۳ حوزه‌های علمیه است.  دانش‌آموختگان دکتری حرفه‌ای رشته‌های گروه پزشکی هم حداکثر سن ۳۰ را دارند.

اما فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تخصصی حداکثر سن ۴۵ سال را دارند.

مدرک تحصیلی حداکثر سن مجاز برای جذب هیات علمی
کارشناسی ارشد ۳۰
دکتری حرفه‌ای ۳۰
سطح ۳ حوزه علمیه ۳۰
دکتری تخصصی ۴۵

بنابر گفته مسئولان هیات عالی جذب، بنیاد ملی نخبگان هر سال می‌تواند ۱۰۰ نفر را بدون شرکت در فراخوان جذب هیات علمی جذب کند.  از این رو اگر فردی سابقه علمی خوبی داشته باشد می‌تواند با تایید بنیاد ملی نخبگان و بدون شرکت در فراخوان در دانشگاه‌ها پذیرش و استخدام شوند.

شرایط سنی جذب هیات علمی وزارت بهداشت

شرط سنی جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا حدود ۴۵ سال است چرا که در این وزارتخانه اساتیدی با مدارک فوق تخصص و فلوشیپ هم جذب می‌شوند.

وزارت بهداشت برای متقاضیان با مدرک کارشناسی ارشد حداکثر سن ۳۵ سال را در نظر گرفته است و داوطلبانی که دارای دانشنامه دکتری تخصصی، فوق تخصصی و یا فلوشیپ هستند می‌توانند حداکثر سن ۴۵ سال را داشته باشند. برای اطلاع از جزییات وزارت بهداشت جدول زیر را مشاهده کنید.

مدرک تحصیلی حداکثر سن مجاز برای جذب هیات علمی
کارشناسی ارشد ۳۵
دکتری تخصصی ۴۵
فوق تخصص ۴۵
فلوشیپ ۴۵

شرایط سنی جذب هیات علمی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی هم در رشته‌های پزشکی و هم رشته‌های غیرپزشکی جذب هیات علمی دارد و از این رو برای شرایط سنی جذب هیات علمی خود تابع شرایط هر دو وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد: در این رشته‌ها شرط حداکثر سن برای جذب هیات علمی دارندگان مدرک کارشناسی ارشد ۳۰ سال است و برای فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی حداکثر ۴۰ سال سن است.

رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی: در رشته‌های پزشکی حداکثر شرایط سنی داوطلبان جذب هیات علمی برای دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری ۳۵ سال است و داوطلبان دارندگان دکتری تخصصی شرط سنی ۴۵ سال را دارند.

مدرک تحصیلی حداکثر سن مجاز برای جذب هیات علمی
رشته‌های غیرپزشکی کارشناسی ارشد ۳۰
دکتری تخصصی ۴۰
رشته‌های پزشکی کارشناسی ارشد ۳۵
دکتری حرفه‌ای ۳۵
دکتری تخصصی ۴۵

در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ نیز شرایط سنی برای متقاضیان جذب اعلام شده است. بر اساس این فراخوان،شرط سنی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد حداکثر ۳۰ سال و برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی حداکثر ۴۰ سال می باشد.

البته شرط سنی برای متقاضیان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد در رشته‌های زیرگروه پزشکی متفاوت است. شرط سنی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد این رشته‌ها برای شرکت در فراخوان جذب حداکثر ۳۵ سال و برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی حداکثر ۴۵ سال می باشد.

اعتراض به سن جذب هیات علمی

 جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این تصمیم اظهار داشته بود: متقاضیانی که دارای مدرک دکتری بوده و سنشان زیر ۴۰ سال است تقاضا را برای عضویت در هیئت علمی می توانند اقدام کنند. افراد بالای ۴۰ سال برای اینکه ۳۰ سال در دانشگاه های فعالیت کند توانشان کمتر خواهد بود و به همین دلیل شرط سنی را به ۴۰ سال رسانده ایم.

با تصویب شرط سنی جهت جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه، بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجوی مقطع دکتری به این تصمیم معترض شدند. دانش آموختگان و دانشجویان دکتری سراسر کشور درخواست لغو شرط سنی احراز جایگاه هیأت علمی را داشته و معتقدند با توجه به این که اساسا تحصیل در مقطع دکتری زمان‌بر است، بسیاری فارغ‌التحصیلان دکترا سنشان بالاتر از ۴۰ سال است و این تصمیم به معنای حذف بسیاری از افراد مستعد و توانمند از گردونه رقابت برای عضویت در هیات علمی دانشگاه‌های مختلف است.

در همین راستا، جمعی از دانش‌آموختگان و دانشجویان سراسر کشور در اعتراض به کاهش شرط سنی برای عضویت هیأت علمی از ۴۵ سال به ۴۰ سال در نامه‌ای به مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور عنوان کردند:

«به استحضار می‌رساند بر اساس بند «م» ماده چهار آئین نامه استخدامی اعضای هیأت‌علمی مصوبه یک اسفند سال ۱۳۹۰ حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی دکترای تخصصی و سطح چهار حوزوی ۴۵ سال تمام است.

درحالی‌که همین بند و همین ماده در مصوبه اصلاحیه جلسه ۱۹۲ هیأت عالی جذب مورخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ به چهل سال تنزل یافته‌است. جدای از بحث اینکه این مصوبه آیا کارشناسی‌شده و عادلانه است یا خیر و متولیان چه مسائلی را هنگام وضع آن نادیده گرفتند، باید به عرض رساند در اجرای این مصوبه نیز به گونه‌ای عمل می‌شود که سبب تضییع حق هزاران نفر از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری شده و می‌شود که زیان‌دیدگان حق بایسته خود می‌دانند برای استیفای این حقوق تضییع‌شده از هرگونه اقدامی از مجاری قانونی دست بر ندارد.

با نادیده‌گرفتن این حق مسلم از دانش‌آموختگان دانشجویان و نخبگان کشور افزون بر این‌که هزینه‌های صرف‌شده و سرمایه‌های مادی و معنوی آنان هم پایمال می‌شود زمینه ناامیدی و مهاجرت نخبگان را نیز فراهم می‌کند که بنا به فرموده مقام معظم رهبری تشویق جوانان نخبه به ترک کشور خیانت است.

اکنون آیا این ناامید کردن قشر نخبه و دانش‌آموختگان دکترای کشور و تضییع حقوق آنان از مصادیق تشویق جوانان به ترک کشور نیست؟

از این‌رو برای جلوگیری بیش ازپیش از این تضییع حقوق و پیامدهای ضرر و زیان‌های آنکه دامن‌گیر کشور می‌شود، خواهشمند است به مسئولین مربوطه یادآور شوید که توجه لازم را مبذول بدارند و دستور مقتضی را صادر فرمایند.»

اصلاح مصوبه و افزایش سن جذب هیات علمی

هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در جلسه ۲۹۲ مورخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در خصوص سن جذب متقاضیان عضویت هیئت علمی با مدرک دکترا به شرح زیر مصوب شد.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

۴۹ دیدگاه

  1. سال ۱۳۹۰ با مدرک فوق لیسانس در فراخوان قبول و سال ۱۳۹۲ به علت نداشتن کتاب جاپ شده!!!!!! ، پرونده بنده رو کنار گذاشتن و قرار شد با مدرک دکترا در فراخوان شرکت کنم که در سال ۱۳۹۸ موقع فارع التحصیلی دکترا، متاسفانه با شرط سنی روبرو شدم و تا هم اکنون هم نتونستم شرکت کنم
    این چه ظلمی است که در حق ماها روا می دارند

  2. شرط ستی دوره روحانی دم دفاع دکترای من که ۴۰سالم شد از زندگی ساقطم کرد علی رغم تحصیل در بهترین دانشکاههای کشور منو مضحکه فامیل کرد همه اونهایی که منتظر بودند شکست منو و خانوادم ببینند چون خودشون نمی تونستند به حای برسند دیدند لطفا زندکی از دست رفته را به ما برگردونید همون شش سالی که دولت روحانی فرستاد رو هوا خواهش می کنم شرط سنی رو حذف کنید

  3. سلام و عرض ادب من خودم ۶ سال در دانشگاه به صورت حق التدریسی تدریس کردم ولی از اینکه دولت برای تحصیل کرده ها ارزش قائل نیست و حقوق ما سالی یکبار پرداخت میشد تدریس را رها کردم حالا برای عضو هیات علمی سن ۴۵ خیلی ناعادلانه است در حال حاضر کشور با افراد کم سواد روبرو هست چون دهه ۸۰ اصلا به فکر تحصیل نیستن و به فکر کسب درآمد هستن که بهترین کار و عاقلانه ترین کار را کردند جون نمی‌خواهند ما رو الگوی خود قرار دهند

  4. شرط سنی ناعادلانه و نابخردانه است.

  5. سلام معیار پذیرش هیات علمی باید تا ۵۵سال باشد دراکثر کشورها اینطور است معیار پذیرش باید درجه علم ودانش باشد نه سن وسال ،لطفا شرط سنی راحذف کنید

    • سلام
      اولا شرایط سنی عادلانه نیست و ثانیا چرا سابفه حق التدریس را به عنوات تبصره در افزایش سن لاحاظ نمیکنید این چه نگاه و رویکردی هست که به اساتید حق التدریس دارید؟

      • سلام شرایط سنی جذب هیات علمی رو بردارند دکتری بدون آزمون برای همه باشه ممنون از مسیولین ذیربط تا جبران عمر تلف شد همون بشه

  6. شرط سنی بر داشته شود۰ تجربه آموخته ی فرهنگ بالای ۵۴ سال سن جذب بشود ، تا۶۰ سالگی هم کار دانشگاه و استاد ی البته شش سال ماندگاری برای دانشگاه نتیجه ی مطلوب دارد۰

  7. سلام وعرض ادب واحترام خدمت مسولین محترم
    خواهشمندیم شرط سنی را از جذب هیئت علمی حذف بفرمایید تا حق کسی به خاطر این شرط سنی تضییع نشه هرفردی باید با توانمندی علمی وعملی سنجیده بشه نه شرط سنی

  8. شرط سنی رابردارند

  9. سلام خواهشمداست شرط سنی برای جذب هیئت علمی جانبازان دارای مدرک دکترای تخصصی روبردارند. متشکرم

  10. سلام در جلسه ۱۹ اردیبهشت هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی با سن ۴۵ سالگی موافقت شد

  11. با سلام اصولا کسوت هیئت علمی جایگاهی است که تجربه و میزان مطالعات و….در موفقیت آن دخیل هستند بنابراین کم کردن سن در این امر قطعا مایه تضعیف این جایگاه می شود کسانی که به بهانه جوانگرایی این اقدام را انجام داده اند در حقیقت سوراخ دعا را گم کرده اند ….!!!
    خدا قل باید مصوبه شامل حال کسانی که در زمان تصویب دانشجوی دکتری بودند نمی شد !!! همچنین تبصره شفافی برای این دسته و کسانی که شرایط رو داشتند مقرر می شد تا شاهد اعمال سلیقه هادر مجوز کبر سن نمی شدیم!! این شیوه از تصویب و اجرا درشان وزارت علوم نیست ان شاءالله مسئولین جدید تصمیمات منطقی بگیرند !!

  12. سلام
    این مصوبه واقعا ظالمانه است. منی که ۱۰ ساله دارم به صورت حق اتدریس کار می کنم تا بلکه شرایط برای جذب فراهم بشه باید چکار کنم؟ امروز توی سامانه جذب برام زده که به دلیل کبر سن من رو حذف کردن. حالا جالبه که من متولد فروردین ۱۳۶۰ ام . یعنی چند ماه سنم بیشتر از حد مجازه. اما ۱۰ سال حق التدریس رو در نظر نمی گیرن!!!! این درد رو باید به کی بگیم؟

  13. سلام من هم با کلی پیگیری و دوندگی توی ۳۹ سالگی به صورت تعهدات جذب شدم. مطمئنن تا یک سال آینده هم فراخوانی برای من در کار نیست.

  14. با سلام و احترام
    چقدر خوب میشه ضمن بررسی شرط سنی، شرط معدل را به میانگین سه مقطع تغییر بدند تا خیلی ها این وسط با این شرط حذف نشوند. خدا کند کسی در شورای عالی فرهنگی باشد که به این خواست ها توجه داشته باشد و لحاظ کند.

  15. دوستان گرامی گروهی یا کمپینی هست ک پیگیری تجدید نظر شرط سنی باشیم خواهشن معرفی کنید و اتحاد داشته باشیم تا حقمون ضایع نشه!
    ماهایی ک با چ مصیبت و چه امیدی دکتری فارغ‌التحصیل شدیم و حالا تو مرز ۴۰ سالگی هستیم حالا اونم با این ترافیک فارغ‌التحصیلی و کمبود ظرفیت جذب دانشگاه‌ها چرا این شرط سنی رو به ۴۰ آوردن و مانع ثبت ناممون می‌شوند!
    خواهش داریم ک پیگیری بکنیم که به روال قبل بگرده

    • سلام بزرگوار
      واقعا این مصوبه مثل یک پتک ، تمام زحمات و آمال و اهدافمون رو با خاک یکسان کرد .فقط به خاطر چند ماه ، از شرکت در فراخوان محروم شدم.
      اگر مجمع و کمپینی هست، به بنده هم اطلاع رسانی کنید.
      سپاس

  16. تکلیف اون بنده خداهایی که اسفند ۹۵ در آزمون دکترا شرکت کردند و خاطرشون هم آسوده بوده که تا ۴۵ سالگی فرصت دارن برای انجام کارهای پؤوهشیشون بعد یهو شهریور ۹۶ اومدن ۴۵ رو کردند ۴۰ چی میشه؟!

  17. با سلام من ۴۲ سالم هستم و وقتی فرم درخواست جذب را پر میکردم سنم هنوز ۴۰ سال تمام نشده بود ولی پروسه بررسی طول کشید که به خاطر سنم موافقت نکردن وخیلیا قبلش گفتن برو سنت را بیار پایین مثل خیلیا ولی گفتم نه این دزدی هست و دروغ سرانجامی ندارد ولی متاسفانه این چنین شد که سرنوشتم پایمال شد واین ظلم هست به کسانی که در کارشان صداقت دارند

  18. سلام. لطفا این قضیه رو جدی پیگیری کنید.

  19. ببخشید ولی کسی عکس خانوادش تو خارج هست و دغدغه چندین انسان که عمرشون در راه علم گذاشتن ندارن مطمئنا جز حاشا کردن و انداختن مسائل به دیگری انتظار دیگری نداریم

    هر دانشگاهی بجای یکی دو عدد استاد باید از تمام ظرفیت های موجود کشور بهره ببرد فارغ از اینکه چندسال دارند چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند چه مکتب یا چه مذهبی هستند و..تا اینکه شاید بتوانیم روزی این اختلاف علمی و صنعتی خود را با جهان پیشرفته پر کنیم. نه اینکه مسائل سطحی مانند این درگیر باشیم

  20. اگر در شرط سنی تجدیدنظر نشود من هم مجبورم علیرغم میل باطنی برای کار در حیطه تحصیلی خودم مهاجرت کنم. البته امثال من بسیار هستند. کاش تجدیدنظر شود و به همان سن ۴۵ سال برگردد.

  21. شرایط سنی نبایدباشدونبایدسدسن زیادیاکم راجلودانش آموختگان همه رشته هاگذاشت اصل توانمندی دانش آموخته بایدباشد

    • دقیقا صحیح فرمودید. بجای شرط سنی ملاک باید توانایی علمی متقاضی تدریس باشد واقعا این قبیل شروط بچه گانه و غیرکارشناسی است آخر مگر سن فرد میخواهد تدریس کند؟ بگذریم از آسیب های جانبی چنین طرح های غیرکارشناسانه ای مثل رونق بازار دستکاری و جعل سن یا شناسنامه…

  22. تو این سالها اینقدر شرایط جذب افتضاح بوده که کسی مثل مم تو سن ۳۳ سالگی سال ۹۵ دکترا دانشگاه دولتی گرفتم ولی هنوز جذب نشدم،خب گناه ما چیه تو این شرایط و اوضاع؟ الان داریم به سن ۴۰ سال میرسیم ولی جذب نشدیم قطعا با فردی که تو ۴۰سالگی دکتراشو میگیره خیلی فرق داره!

    • دقیقا مثل من. منم حدود ۵ سال پیش که حدود ۳۳ سال داشتم دکترا گرفتم ولی شرایط جذب که افتضاح بود به کنار، اونقدر بی عدالتی بود که همون معدود فرصت ها هم گاها نصیب سفارشی ها یا از پیش تعیین شده ها شد.

    • با عرض سلام و احترام
      دوستان بنده دکتری دانشگاه تهران هستم و سه مقطع تحصیلیم رو در دانشگاه تهران سپری کردم.در آبان ماه ۱۴۰۰ و زمان ثبت نام فراخوان ، ۴۰ سال تمام داشتم و در هیچ یک از گزینه های انتخابی، دعوت به مصاحبه نشدم به دلیل فیلتر سن. خواهشمندم اگر کمپینی در ارتباط با محدودیت سنی جذب هیات علمی سراغ دارید اطلاع رسانی بفرمایید تا درخواست بازنگری محدودیت سنی به جد دیگری شود، چرا که افرادی که سرنوشت و زندگیشان متاثر از این مصوبه کاهش شرط سنی است در این کشور کم نیستند . با تشکر فراوان

      • سن بهانه ست بابا از سی سالگی ما شرکت کردیم الان ۴۲ سالمه جذب نشدم هنوز. همسرم از سال ۹۲ داره شرکت میکنه دانشگاه تهران با رتبه تک رقمی جذب نشد

    • و قطعا میان اونایی که ۱۰۰ تا یا شاید هم بیشتر هر ساله از سراسر کشور پذیرفته میشن و اونایی که رشته شون جوریه تعداد کمی دانشگاه اون هم کمتر از ۲۰ نفر در کل کشور پذیرفته میشن هم تفاوتهایی وجود داره مخصوصا اگه نخوان جلای وطن کنن و به مدرک دانشگاههای هند و مالزی و اینا بسنده کنن.

  23. به موجب بند الف ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری یکی از شرایط عمومی استخدام در دستگاه‌های اجرایی: «داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین با مدرک تحصیلی دکتری چهل و پنج سال‌»؛ مقرر شده است، بنابراین دستگاه اجرایی اختیار تعیین حداقل و حداکثر سن برای ورود به خدمت را در محدوده سنی مذکور دارا است.

  24. با درود وخسته نباشید،کسی نمی داند خداوند در پیمانه ی او چقدر عمر قرار داده است.پیامبر اسلام ص فرموده اند اطلبرالعلم العلم ولوبالصین.درجای دیگر گفته شده زگهواره تاگور دانش بجوی.شاید خداوند به من نوعی ۱۵۰سال عمر بده پس باید از ۴۵سالگی به بعد فقط بنشینم و فعالیتی نداشته باشم با وجود سالم بودن جسم وعقل؟؟؟؟اگر در مورد سن ،معدل،وخیلی چیز های دیگر سنگ اندازی نشود ،هرکسی راحتتر آینده اش را انتخاب میکند.بفرض اینکه شخصی پیشرفت نداشت که نمی شود راه آینده اش را سد کرد .تا راهرو نباشی کی راهبر شوی؟تجربه ی اشخاص قدیمی باجدید یکی است.لطفا بررسی نمایید .با تشکر

  25. باسلام، تعیین محدودیت سنی برای استخدام هیات علمی دانشگاه ها زمینه مهاجرت نخبگان کشور را درسالهای اخیر بویژه از سال ۱۳۹۶ به بعد بشدت افزایش داده است. عامل و مسبب این شرایط، تصمیمات غلط دفتر جذب وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعیین سقف سنی بوده است. استخدام هیات علمی آموزشی و پژوهشی برای دانشگاه با استخدام دکتری در سایر سازمان‌ها و وزرات خانه ها با ماهیت کار اداری و دفتری بسیار متفاوت است. در اکثر کشورهای دنیا هیچ محدودیت سنی برای جذب هیات علمی دانشگاه ها وجود ندارد و تنها ملاک جذب رزومه پژوهشی شخص مورد نظر می باشد. بسیاری از نخبگان این کشور بعد از نامیدی از استخدام در کشور و در سن بالاتر از ۴۵ سال در دانشگاه های خارج از کشور جذب هیات علمی شده اند. ولی در کشور خودمان به این سرمایه ها انگ کبر سن داده و سوزانده ایم.

  26. سلام و احترام
    واقعا ظلم به جامعه و فردی است که سالهای عمر خود را مشغول تحصیل، پژوهش و تالیف نموده به امید اینکه بتواند در راستای تلاش های علمی به کشورش خدمت کند، سن استخدام او را با کسی که مدرکش لیسانس است (شرط سنی استخدام لیسانس ۴۰ سال) است، یکی دانست. و از خیر این همه سال های عمر این همه پژوهشگر و استاد گذشت. این کار خیانت به کشور است.

  27. اصلا مهم نیست شرط سنی
    چون دانشگاهها جذب ندارند و ده درصد فارغ التحصیل دکتری نهایتش جذب بشوند. حالا پارتی بازی هم نباشه

    اگر میخواند کاری کنند باید هیات علمی های فسیلی شده و بیسواد دانشگاهی را که بالای ۶۰ سال هستن بازنشسته کنن تا جا برا افراد جوان و باسواد باز شود

  28. با سلام
    من فارغ التحصیل دانشگاه تهران و ۳۹سال سن م هست متأهل م
    الان نزدیک دو سال هست فارغ التحصیل شدم ولی یه جذب هیأت علمی هم نداشتیم که رشته ما را بخواهند که بتونیم حداقل ثبت نام کنیم تا قبل از اتمام شرط سنی

  29. با سلام
    خیلی امیدوارم که در بحث مربوط به شرایط سنی تجدید نظر شود. حداقل ممکن است؛ برخی از اقدام برای مهاجرت صرف نظر کنند. همچنین اگر در چند سال پیش شرایط برای جذب برخی رشته ها در داخل کشور فراهم نبود ولی اکنون که این فرصت مهیا شد، سن این قبیل فارغ التحصیلان به بالای ۴۰ سال رسیده است.

  30. افرادی که برای مدرک دکتری میرن کشورهایی مثل هند و تاجیکستان و پاکستان و مالزی و ترکیه ، و گاها بدون مقاله بلافاصله دکتری میگیرن میان سن واسشون مهم نیست ولی افرادی که تو ایران درس خوندن و برای یه مقاله isi و راضی نگه داشتن استاد راهنما کلی وقت از دست دادن واسشون سن مهمه احتمالا اگه افراد برن کشورهایی مثل مالزی و هند و تاجیکستان قبل از ۴۰ سالگی سریع تر میتونن مدرک بگیرن بیان هیات علمی بشن

    • خوب اگر فکر میکنی مدرک گرفتن تو کشورهای مورد ادعای شما بدون مقاله و خیلی راحته شما هم می رفتی بلافاصله میگرفتی!

    • حرفتون درسته ولی بنظرم دیگه کسی با مدرک از تاجیکستان و… شانس پذیرش به عنوان هیات علمی را نداره. حداقل در گروه ما تصمیمی که گرفتیم به این صورت بوده که هیچ متقاضی با مدرک خارج از کشور (جز ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا) را جذب نکنیم و حتی اگر مثلا کسی از دانشگاه امیرکبیر دکتری گرفته و فرد دیگر از استنفورد آمریکا، با اینکه سطح استنفورد بسیار بالاتره اما در جذب، متقاضی داخل را می پذیریم. در مورد سن هم بنظرم شرایط به همان ۴۵ سال بر میگرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *