خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » ارائه آیین نامه ارتقای اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی
ارائه آیین نامه ارتقای اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی

ارائه آیین نامه ارتقای اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها بازنگری و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد تا در این شورا بررسی و تصویب نهایی شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی مهرماه گذشته در دیدار با حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی به نکات مهم و مختلفی درخصوص آموزش عالی کشور اشاره کردند. ایشان با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی در حدود ۲ دهه قبل، گفتند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲ برابر متوسط سرعت رشد جهانی از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: ما برای ورود به یک فصل تازه‌ از تحرک علمی باید خودمان را آماده کنیم، یعنی درست است جهش علمی انجام گرفته، حرکت علمی خوب بوده است، اما امروز ما احتیاج داریم به یک حرکت مبتکرانه‌ از سوی دستگاه‌های علمی کشور تا عقب نیفتیم.

تعیین تکلیف مقاله و امتیاز آن در آیین‌ نامه جدید ارتقا

ایشان همچنین با اشاره به تذکرهای قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و فرمودند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اسنادی معتبر در نشریات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام شود اما منوط کردن ارتقای اعضای هیات علمی به این موضوع، منطقی نیست.

بعد از این بود که نشست بررسی تغییر ملاک ارتقای اعضای هیات علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

خسروپناه در این نشست اظهار داشت: متأسفانه آیین‌نامه فعلی ارتقای اعضای هیات علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد، حتی بر اساس رویکردهای دانشگاه‌های جهان هم نیست، چراکه در آن به نیازهای بومی توجه نشده و از طرفی از تجربیات نظام‌های آموزش عالی جهان الگوبرداری نشده است. آیین‌نامه ارتقای فعلی انعطاف لازم و تنوع نخبگانی را ندارد. در آیین‌نامه ارتقای جدید باید بر مبنای شرایط کنونی کشور نوشته و تکلیف مقاله و امتیاز وتویی آن تعیین شود.

وی افزود: در آیین‌نامه ارتقای جدید باید ارتباط با مسائل جامعه و مرجعیت علمی نیز مورد تأکید قرار گیرد و در ادامه رویکرد مرجعیت علمی در آن تعیین شود. باید مشخص کنیم آیین‌نامه ارتقا یک مدل واحد یا انواع مختلف باشد موضوع خیزش علمی و حکمرانی آموزش عالی نیز باید در آیین‌نامه جدید ارتقا مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آن تاریخ در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا گفت: وزارت علوم آیین‌نامه جدیدی را برای ارتقای استادان تدوین کرده است که این آیین‌نامه را بر اساس مباحث مطرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و بازآرایی می‌کنیم.

زلفی‌گل توضیح داد: جلسه‌ای روز گذشته (شنبه) از صبح تا ساعت ۱۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و گروه‌هایی که در این زمینه کار مطالعاتی انجام داده بودند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت مطالب مطرح شده در این جلسه را جمع‌بندی کرد و نتایج آن را به رییس ستاد نقشه جامع علمی کشور تحویل داد. بر همین اساس قرار شد رییس ستاد نقشه جامع علمی کشور با جمع‌بندی سیاست‌های کلان، این موضوع را به شورای معین و مربوطه برای تصویب ارائه کند تا پس از تصویب برای اجرا به وزارتخانه های بهداشت و علوم ابلاغ شود.

امید به نهایی شدن آیین‌نامه جدید ارتقا در مهرماه ۱۴۰۳

زلفی‌گل ادامه داد: وزارت علوم آیین‌نامه جدیدی را برای ارتقای استادان تدوین کرده است ولی این آیین‌نامه را هم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و بازآرایی می‌کنیم. در این مباحث که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد به چالش‌های علمی کشور هم توجه و سعی شد (موضوعات و در نهایت مصوبه) جامع الاطراف باشد.

حال و در آخرین اقدامات در این زمینه، وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا خبر داد که آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی بازنگری و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده تا در شورا بررسی و نهایی شود.

زلفی گل در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این آیین‌نامه از مهرماه ۱۴۰۳ نهایی و ابلاغ می شود، گفت: این بستگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و من نمی‌توانم زمان مشخصی اعلام کنم، این مورد بستگی به شورا دارد ولی در وزارت علوم نهایی شده است.

وی همچنین در مورد بودجه دانشگاه‌ها و به خصوص تامین هزینه تغذیه در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: در حال حاضر بودجه تغذیه دانشجویان روزانه مانند سال های قبل است و این دانشجویان در قبال تحصیلات رایگان تعهد خدمت دارند و ۲ برابر مدت زمان تحصیل باید در محل های مورد نیاز کشور خدمت کنند، البته کمبود بودجه دانشگاه‌ها در این بخش را هم باید با افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه ها، حمایت دولت و تحویل اقلام خوراکی ارزان قیمت به دانشگاه ها تا حدی حل کرد.

وزیر علوم در مورد افزایش بودجه دانشگاه‌ها در جداول بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به همکاری سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اشاره کرد و توضیح داد: با این سازمان تعامل کرده ایم و سازمان برنامه و بودجه تا حدودی سعی کرده است مشکل را حل و بودجه مورد نیاز را تامین کند.

همچنین ببینید

اعطای مالکیت مسکن به اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

اعطای مالکیت ۱۴۰۰ واحد مسکونی به هیات علمی و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی برای اعضای هیات علمی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *