خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم
سه برابر شدن مبلغ قراردادهای استادان با صنایع و اعلام گرنتهای تحقیقاتی

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اساتید با تاکید بر پژوهش‌های نیاز محور

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در یک برنامه تلوزیونی درباره رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها و آخرین وضعیت طرح پژوهانه اساتید گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند بایستی آیین‌نامه ارتقا اساتید مورد بازنگری قرار گیرد و به‌گونه‌ای باشد که سایر برون دادهای علمی هم در آن لحاظ شود، به بحث نیاز محور بودن و مسأله محور بودن پژوهش در آیین نامه توجه ویژه ای شده است همچنین به پژوهش‌های کارفرمایی که تقاضا محور و نیاز محور هستند نیز توجه شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقا را مصوب کرده و به وزارتین علوم و بهداشت ابلاغ کرده است.

وزیر علوم: آیین‌نامه جدید ارتقا تا دو ماه آینده تدوین می‌شود

وی ادامه داد: ما اکنون درحال تدوین آیین‌نامه ارتقا براساس اصول حاکمی که مصوب شده هستیم، سپس آیین نامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می کنیم و آن‌جا مصوب می‌شود، بعد از این‌که مصوب شد ملاک ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی قرار می‌گیرد تا قبل‌از آن آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی که الان موجود است ملاک عمل است پس در این قسمت مشکلی وجود ندارد و آنجا ضرب‌الاجلی که مشخص شده، حدود دو ماه است و بعد از دو ماه باید تکمیل و ارسال شود و ما در حال تدوین آن هستیم.

وزیر علوم افزود: در آیین‌نامه ارتقای جدید بحث تحقیقات نیاز محور، مساله محور، کارفرمایی، و تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، فناور محور مدنظر قرار داده و امتیازات ویژه‌ای به این برون‌داده داده ایم و بخش آموزش را جدی دیده‌ایم چون یکی از کارکردهای اساسی دانشگاه ها آموزش است اگر آموزش خوب نداشته باشیم پژوهش خوب نیز نخواهیم داشت.

ابلاغ دستورالعمل پژوهانه جامع پس از ابلاغ برنامه هفتم توسعه

وی ادامه داد: اما در خصوص طرح پژوهانه، آیین‌نامه آن آماده است منتها می‌خواستیم ابلاغ هم بکنیم، اما به دلیل اینکه در برنامه هفتم توسعه در یک حکمی آمده‌ است دستورالعمل پژوهانه جامع را وزارتین علوم و بهداشت بنویسند و به تصویب هیات وزیران برسانند منتظر هستیم تا برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود، اگر الان ابلاغ کنیم چند ماه دیگه که برنامه توسعه هفتم ابلاغ شد مجبوریم این دستورالعمل پژوهانه را در کمیسیون علمی و هوشمندسازی و در هیات دولت ارائه دهیم و امکان دارد آن‌جا بندهایی تغییر کند بنابراین برای چند ماه ابلاغ دوتا آیین نامه یه‌کم ناهماهنگی به وجود می آورد، بنابراین منتظرهستیم تا برنامه هفتم توسعه ابلاغ شود و بلافاصله دستورالعمل پژوهانه جامع را در هیات دولت مصوب کرده و عملیاتی کنیم.

همچنین ببینید

اعمال پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی توسط وزارت علوم

اعطای پایه‌ های تشویقی جدید و افزایش حقوق بازنشستگی برای اعضای هیات علمی

وزیر علوم از اعمال پایه‌های تشویقی برای اعضای هیات علمی از سال ۱۴۰۲ که از …

۵ دیدگاه

  1. واقعا چندرغاز حقوق هیات علمی این همه اهن و تلپ ندارد. همچین میگید ارتقا انگار طرف می خواد بره معراج. بابا یه میلیون تومن افزایش حقوق را می شود در ماه با چندساعت اسنپ کار کردن هم درآورد. واقعا سطح زندگی اعضای علمی در شان آنها نیست و ردزبه روز فقیرتر می شوند.

  2. من مدرک دکتری سال ۱۴۰۱ با سه تا مقاله دفاع کردم نمره رساله م هم با رتبه عالی شد الان هم بیکارم .مدرس حق تدریس اصلا پول نمیدن‌.این همه زحمت کشیدیم هزینه کردیم آخرش بیفایده.اگر پارتی داشتم با مدرک لیسانس میرفتیم سرکار.متاسفانه کسی نه به مقاله می کنه نه به معدل.اگر پارتی داشتید هم ارتقا پیدا می کنید هم حقوقت بالاس.متاسفانه دولت برنامه برای فارغ تحصیلان دکترا ندارد

  3. الان رتبه بندی کجای این خبر بود؟ نکنه فکر کردین آموزش پرورش هست؟ اونکه بحثش کردین اسمش ارتقا هست نه رتبه بندی

  4. وزیر محترم. حقوق وزارت علوم کجا وزارت بهداشت کجا؟ حقوق استادیار دکترای ما که با هزاران سختی و فلاکت در چهل سالگی هیات علمی شده، زیر ۲۵ تومان است. حقوق راننده اسنپ بازنشسته جهاد کشاورزی (با مدرک لیسانس) که هفته پیش مرا رساند دانشگاه ۱۵ میلیون است. خجالت کشیدم وقتی حقوقش را گفت!!

  5. وتویی بودن مقاله را بردارید. دو سال زحمت کشیدم کتاب نوشتم اما آخرش مقاله وتویی است و با استرس تمام باید بقیه تحقیقاتم را کنار بگذارم تا مقاله بنویسم. درحالیکه کتابم ارزشش سه اندازه ده مقاله است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *