خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » تصویب سقف حقوق ۷۰ میلیونی برای اعضای هیات علمی‌

تصویب سقف حقوق ۷۰ میلیونی برای اعضای هیات علمی‌

معاون مالی وزارت علوم گفت: برای سال ۱۴۰۳ سقف حقوق هیات علمی‌ها به ۷۰ میلیون تومان مصوب شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، علی خطیبی، معاون اداری، مالی و منابع وزارت علوم درباره خبر منتشر شده در رسانه‌ها بر مبنای اینکه ۵۶ عضو هیئت علمی در سراسر دانشگاه‌های کشور حقوق نجومی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: درباره موضوع حقوق نجومی بگیران آماری نداده ام و انتشار چنین خبری نشاندهنده کار غیراخلاقی یک رسانه بود و ساحت آموزش عالی، استادان علم و دانش مبرا از این حرف‌هاست.

وی با بیان اینکه در آموزش عالی کشور استاد نجومی بگیر نداریم، تاکید کرد: ۳۲ تا ۳۳ هزار نفر در سراسر آموزش عالی عضو هیئت علمی وزارت علوم هستند، با توجه به سقف قانونی که قانون گذار مشخص کرده است، ۵۶ استاد بزرگ در کشور به علت فعالیت‌های علمی درخشان خود حقوق بیش از سقف قانونی دارند، اما این حقوق به آنها پرداخت نمی‌شود و این افراد جزء دانشمندان برجسته کشور، خدمت کنندگان ارزنده، دارای نشان‌های ملی و بین المللی علمی هستند که مورد تقدیر قرار گرفته اند و کمتر از نیم درصد آموزش عالی کشور را شامل می‌شوند که به مفهوم نجومی بگیر نیست.

سقف حقوق هیئت علمی‌ها در سال ۱۴۰۳ به ۷۰ میلیون تومان می‌رسد 

معاون اداری، مالی و منابع منابع وزارت علوم ادامه داد: قانونگذار در سال ۱۴۰۲ سقف حقوق اعضای هیئت علمی را ۵۵ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۳، ۷۰ میلیون تومان مصوب کرده است که با سقف حقوق لحاظ شده استادی در آموزش عالی بالاتر از سقف مورد نظر حقوقی دریافت نخواهد کرد.

همچنین ببینید

جذب ۳۰۰ دکتر معلم به عنوان هیات علمی

رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما از راه اندازی ۳۱ دانشگاه …

۱۶ دیدگاه

  1. نگاه تبعیض آمیزی در مورد اعضای هیات علمی وجود دارد
    من با با گذست ۱۵ سال خدمت در دانسگاه آزاد استادیار پایه ۱۳ ، ۱۸ میلیون دریافت می کنم که تقریبا همه ی آن برای اجاره و اقساط وام می رود،وامهایی که برای رهن و اجاره نمودن خانه ای کوچک به کار رفته است
    به شکلی که برای درمان درد دندان فررندم به مدت بک سال ایت که هیچ کاری نتوانسته ام انجام دهم
    کدام شان؟
    کدام منزلت؟
    اعضای هیات علمی در واقع جزء اقشار کم درآمد و سطح پایبن جامعه به شمار می روند

  2. می گویند چرا استاد دانشگاه بعد کلی تحصیل باید حقوق کمی بگیره؟ به این دلیل که چشمش به دولته. اگر سه ماه حقوق استادان دانشگاه قطع بشه نصفشان از گرسنگی می میرند. ادمی که نتونه در جامعه بدون حمایت دولت گلیم خودشو از آب بکشه نباید توقع زیادی داشته باشه. طرف با کلی دک و پوز می گه دکترای کشاورزی گرفتم ولی یک گل ساده را نمی تونه پرورش بده بعد میگه باید از کشاورز بیشتر داشته باشه. رک بگم استادی که نتونه دانشش را در بازار ازاد نقد کنه صرفا باری بر دوش جامعه است. مقاله ای که نشه توی بازار تبدیل به پولش کرد و ازش درآمد کسب کرد مقاله علمی نیست انشای کودکستانه.

  3. سلام متاسفانه. هفت سال است که با نگاه کم مقدارانه، و توهین آمیز به صاحبان علم و دانش مملکت، معیشت این قشر را با خاک یکسان کردند. امیدها را ناامید نموده و بر بالهای ترقی، غل و زنجیر زدند.

  4. فقط با افکار بازی میکنید. حقوق استادیار در سن ۴۰ سالگی وقتی استخدام میشه زیر ۲۰ تومنه، یعنی نصف راننده اسنپ در تهران.

  5. واقعا جای تاسف داره با این حقوقا واسه اعضای هیئت علمی
    در تمام دنیا برای نخبگان و فرهیختگانشون ارزش قائلن
    یه زمانی قبل از سالهای ۹۵ ، ۹۶ یه رابطه منطقی بین نسبت حقوق کارمندان و اعضای هیئت علمی برقرار بود ولی الان نه متاسفانه و روز ب روز هم بدتر میشه
    در در کشور های توسعه یافته و پیشرفته افراد عادی پشت سر نخبگانشون در در حرکتن و این رمز پیروزیشونه ولی اینجا….
    شرم آوره واقعا
    یه سری عواقبشو دیدیم
    و عواقب وحشتناک دیگه ای در راه خواهد بود

  6. ارزش گذاری مقولات علم و فرهنگ در کشور ما در کمترین سطح است متاسفانه. حقوق عضو هیات علمی دانشگاه در پایین ترین سطح اقشار جامعه. شرم آور است و با عواقب وحشتناک .

  7. سلام ‌‌و‌وقت بخیر
    من فارغ التحصیل دکتری در یکی از بهترین دانشگاه های مرکز هستم و حدود ۳۰ مقاله پژوهشی دارم. الان شاغل در آموزش و پرورش هستم.‌تدریس در آموزش و پرورش هفته ای ۲۴ ساعت هست نه مثل استادیار که همکلاس من بوده با ۱۰ ساعت در هفته تدریس تازه من در روستا شاغل هستم نه در مرکز شهر
    همه هم می دانند که اهمیت آموزش و پرورش و سخنی آن بیشتر است( حداقل کشورهای پیشرفته به این رسیدند) الان حقوق من یک سوم همکار من در دانشگاه هست.
    کجای این عدالت هستش؟

    • حقوق شاید در حد ۶۰-۷۰% حقوق هیات علمی هم سابقه شما باشد ولی یک سوم نیست. من کاملا شما را درک میکنم که حقوق کمی میگیرید ولی موظفی شما ۲۴ ساعت و موظفی هیات علمی ۴۰ ساعت است. شما نه مقاله باید بنویسید و نه کار اجرایی و نه فرهنگی و نه نیاز به ترفیع سالانه دارید. در نهایت اینکه حقوق شما کم است که واقعا کم است دلیلی بر زیاد بودن حقوق هیات علمی نیست بلکه حقوق هیات علمی کمی بهتر از شما است.

  8. اعدادی که در رسانه ها بهش پرداخته میشه مربوط به فرد استاد تمام با تمام پایه های تشویقی اخذ شده و نزدیک به ۴۰ سال کار است. در این مورد نکات مهمی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود:
    ۱- قریب به ۹۰ درصد اعضای علمی قادر به اخذ حداکثر ۵ پایه از ۶۰ پایه آیین نامه هستند. زیر آیین نامه مذکور به قدری سخت گیری کرده که فکر کنم اگه اینشتین هم زنده بشه شاید در مجموع بتونه ۱۰ تا پایه بگیره. بحث پایه تشویقی دنیایی از نکات داره که باید سر فرصت بند بندش موشکافی بشه. به عنوان مثال، برای یک پایه پژوهشی شما باید ۳۰ امتیاز Q1 یا ۶۰ امتیاز Q2 داشته باشید. به این معنی که به مقالات Q3 و Q4 اصلا امتیازی تعلق نمی گیره. حالا اینو در نظر بگیرید که یک رییس دانشکده در طی ۳ سال میتونه یک پایه تشویقی بگیره و البته حداکثر ۳ تا. یعنی در ۹ سال میتونه ۳ تا پایه بگیره. اما اگه مثلا کسی رشته عبوم پایه مثل زیاضی یا فیزیک باشه برای ۳ تا پایه باید ۹۰ تا Q1 بیاره. هر مقاله Q1 هم حداکثر ۷ امتیاز داره. سالی خودش رو بکشه اگه بتونه یکی Q1 چاپ کنه. ۹۰ تقسیم بر ۷ میشه حدود ۱۳ تا مقاله. یعنی ۱۳ سال طول می کشه. کل ۳۰ سال خدمتش میشه ۹ تا پایه. البته این هم بگم که ۹۰ درصد اساتید اصلا نمی تونن Q1 در ریاضی چاپ کنند. ۱۰ درصد هم مال دانشگاههای خیلی خوب هستند. هر پایه برای ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هست. پس با فرض خودکشی علمی، فرد علمی عادی میتونه حداکثر اگه فرض کنیم پشت سر هم هر سال ۲ تا پایه از این ۹ تا را بگیره که باز هم نمی تونه میشه حدود یک میلیون و دیست افزایش حقوق و در عرض ۳۰ سال خدمتش میشه حدود پنج میلیون. این از پایه های تشویقی که توی بوق و کرنا می کنند آی ملت ۶۰ تا پایه تشویقی تضویب کردیم. شاید نصف اعضای علمی به دلیل بسیار سخت بودن چاپ Q1 و Q2 توی رشته هاشون اصلا نتونن حتی یک پایه هم بگیرن. البته ناگفته نمونه که بعضس رشته ها مثل شیمی خیلی راحت تر از ریاضی چاپ می کنند. اما توی همون شیمی هم بعضی گرایشها راحت و بعضی هاش خیلی سخته. مثلا شیمی آلی و تجزیه راحت و شیمی فیزیک وحشتناکه.
    ۲- حکم یک استادیار با پایه ۴و ۵ حدود ۲۰ میلیونه. الان یه کارگر با لیسانس توی کارخونه شهر ما از آشناهای خودمون ۱۵ تومن میگیره. این بدبخت استادیار حدودا ۳ سال ارشدش و ۴ تا ۵ سال دکتراش طول می کشه. یعنی حدودا ۸ سال دیرتر وارد بازار کار میشه. حالا این کارگر بعد ۸ سال حقوقش حدود ۱۷ الی ۱۸ تومن میشه. بماند که استادیار برای دفاع باید مقاله چاپ می کرده که خوب خیلی اعصاب خورد کن هست.
    ۳- برای هر سال یک استادیار با مدرک دکتری ۴ امتیاز باید بیاره که یعنی باید حداقل یک مقاله Q4 چاپ کنه. برای ۵۰ درصد رشته های مخصوصا فنی این کار وقت شما را می گیره و مجبورین بعد از دانشگاه روزهای تعطیل و شبها روی کقاله کار کنید. این قسمت کار نکات ظریفی داره. من فقط یک دو تاش را اشاره می کنم. یک این که شما اغلب اوقاتی که در منزل هستید باید روی مقال تان کار کنید و این یعنی زمان زیادی با لپ تاپ یا سیستم کار می کنید. حتی ممکنه اعضای خانواده خودتون هم متوجه سختی کار نباشن و فکر کنم شما دایم دارید توی اینترنت پرسه می زنید. نکته بعدی هم revise یا rejectش شدن کار هست که فوق العاده اعصاب خورد کن هست.
    ۴- بین ۸ تا ۱۲ واحد موظقی دارید که اگه بخواهید تدریسی داشته باشید که وجدانتون آسوده باشه باید حداقل روز قبلش مطالعاتتون را آپدیت کنید. لازم به ذکر هست که تدریس هم واقعا انرژی بالایی از فرد می گیره.
    ۵- وقتی می بینید که حقوق یکی مثل شما توی عراق حدود ۲۰۰۰ دلار هست و مال شما به ۵۰۰ دلار هم نمی رسه، انگیزه کار پژوهشی را از دست خواهید داد.
    ۶- دوستانی که با ارشد هیات علمی هستند وضعشون افتضاحه. حدود ۱۵ تومن می گیرند با ۱۴ واحد موظفی. خیلی هاشون چون تجربه کار دیگه ای ندارند مجبورن با همین حقوق سر کنند یا ادامه تحصیل بدن.
    بنده وقتی خودم را مقایسه می کنم با همکلاسی های قدیمی می بینم شغلهای فنی خیلی خیلی وضعشون از ماها بهتره. چون بعد از کار وقتی به خونه میرن استراحته. اما ما بعد از رسیدن به خونه تازه زمان ویرایش مقاله، نوشتن اون، استخراج داده ها، رسم گرافهاش و … است.

    • وافعا باید قدر شماها را دانست که از کشور نروید. جای تاسف داره که با این همه مشغله و سوابق تحصیل این مبلغ را به شماها می‌دهند. من به عنوان کارگر از شما تشکر میکنم.

  9. دانشگاه ازاد اندازه عمله حقوق میده روزی ۶۰۰تومنن
    دانشگاه ازاد اصلا تو. لیست دانشگاه ها نیست

  10. بله متاسفانه همینطوره. و جالب اینکه توقعات دانشگاه ها در حد حقوق ۲۰۰ میلیون تومنی و بعضی از کارمندهای عزیز هم جلو و پشت سر استادان مدام حرف های بی منطق میزنند.

  11. در دانشگاه آزاد اسلامی اکثر حقوق اعضای هیئت علمی استادیار بین ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان هست

  12. کف حقوق چقدره؟ چرا باید یک استاد که با هزاران مشقت در ۴۰ سالگی، هیات علمی شده حقوق ۲۰ تومنی بگیره؟ حقوق کارمندهای کارنکن های اداره های پیزوری با مدرک لیسانس بالای ۱۵ میلیونه

    • الان من چند ساله هیات علمی بصورت استادیار هستم و در سال ۹۹ حقوق ۶ تومن شروع کردم با افزایش حقوق تازه شده ۲۰ تومن امسال! ، واقعا با این تورم نمیدونم چیکار کنم ، الان مغازه سر کوچمون روزی ۵ کاسبه ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *