خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » قول مسئولان وزارت علوم برای رفع مشکل مسکن اساتید

قول مسئولان وزارت علوم برای رفع مشکل مسکن اساتید

مسئولان وزارت علوم قول ساخت ۴ هزار واحد مسکونی برای اساتید، نخبگان جوان و کارکنان وزارت علوم را داده‌اند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، مسکن اساتید یکی از مشکلات عمده اساتید دانشگاه و البته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسؤولان وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده است.

هرگاه با اساتید دانشگاه صحبت می‌کردیم و پای درددلشان می‌نشستیم از مسکن به عنوان یکی از بزرگترین مشکلاتشان نام می‌بردند و هرگاه با هر یک از مسؤولان ذیربط وزارت علوم به گفت‌وگو و مصاحبه می‌نشستیم از برنامه‌ریزی‌ها برای رفع مشکل اساتید دانشگاه خبر می‌دادند.

این امر روز گذشته محقق شد و در آستانه آغاز سال تحصیلی شاهد آغاز عملیات اجرایی نخستین پروژه مسکن اساتید بودیم.

در این زمینه با علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت‌وگو کردیم.

خطیبی در این باره توضیح داد: زمینی در منطقه ۲۲ تهران برای حل مشکل مسکن اساتید دانشگاه در نظر گرفته شده است، مجوزهای مربوط از شهرداری اخذ شده و کلنگ این پروژه با حضور آقای زاکانی شهردار تهران و آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و بنده به زمین زده شد.

وی همجنین از توافق با شهرداری تهران برای ساخت ۴ هزار واحد مسکونی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه، نخبگان جوان و کارکنان وزارت علوم خبر داد و گفت: وزارت علوم در حال پیگیری حل مشکل مسکن اساتید دانشگاه‌ها است و برای این موضوع برنامه ریزی‌هایی دارد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از همکاری ۲ وزارتخانه برای تامین مسکن اساتید خبر داده و گفت: با وزارت شهرسازی رایزنی‌هایی داشته‌ایم و موافقت‌نامه‌ای امضا شده تا زمین‌های اضافه‌ای که دانشگاه‌ها دارند را در قالب طرح جهش تولید مسکن تبدیل به خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و مسکن برای کارکنان و اعضای هیأت علمی کنیم. اولویت اصلی واگذاری این مسکن‌ها نیز با اساتید جدیدالاستخدام است.

وزیر علوم معتقد است: بحث ساخت منزل مسکونی برای اساتید از زمین‌های دانشگاه مطرح است و با جلسه‌ای که با برخی از رؤسای برتر دانشگاه‌ها داشته، پیشنهاد شده که اگر قرار باشد برای هر نسل یک زمین اختصاص بدهیم این به نفع آینده آموزش عالی نیست و بهتر است به جای آن خانه سازمانی بسازیم که هر عضو هیأت علمی حدو هشت سال استفاده کند سپس خانه دار شود و این خانه‌ها به فرد دیگری واگذار شود.

موضوع را از رؤسای دانشگاه هم پیگیری کردیم.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران از ساخت ۸ هزار مسکن برای اساتید این دانشگاه خبر داد و گفت: جلسه‌ای با شهردار تهران برگزار کردیم تا با توجه به رابطه حسنه دانشگاه تهران و شهرداری برای جذب نخبگان اقداماتی انجام شود. تصمیم داریم این مسکن را در انتهای خیابان کارگر شمالی مشرف به برج میلاد و در خیابان پونک جنب دانشگاه آزاد و زمینی در کرج در اختیار اساتید قرار دهیم.

مقیمی افزود: با توجه به قول وزیر راه برای مساعدت با دانشگاه تهران، ساخت ۸ هزار مسکن در چشم‌انداز ۴ساله را درنظر گرفته‌ایم. مکانیزم‌های ساخت از طریق تعاونی‌های دانشگاه خواهد بود.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در این باره گفت: من نامه‌ای به مقام عالی ریاست جمهوری نوشتم و ۳ راهکار کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برای مشکل مسکن مطرح کرده بودم. در کوتاه‌مدت گفته بودم که یک وام بدون بهره بدهیم. در میان مدت خانه‌های سازمانی برای اساتید دانشگاه تدارک ببینیم و در بلند مدت باید خانه بسازیم، اساتید برای ما بسیار ارزشمند هستند و ما برای رفع مشکلات آن‌ها برنامه ریزی داریم.

همچنین ببینید

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به اساتید برگزیده کشوری

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: به استادان برگزیده کشوری که در زمینه …

۳ دیدگاه

  1. چطوری میشه بعد هشت سال خانه دار شد؟ حتی اگر تمام درامد پس انداز شود، باز هم ….بعد سر پیری باید مستاجری کنیم

  2. ای کاش بحث مسکن اساتید فقط مختص تهران نباشد. در سایر شهرها خصوصا شهرهای بزرگ، قیمت مسکن چنان نجومی شده که اساتید بخش اعظمی از حقوق خود را صرف پرداخت اجاره مسکن میکنند. برخی دانشگاهها (مثل دانشگاه قم) درحال ساخت مسکن برای دانشجویان متاهل هستند، اما برای اساتید خیر. از وزیر محترم علوم درخواست داریم تمامی دانشگاهها را پیگیری کنند. یا با ساخت مسکن اساتید در نزدیکی دانشگاه یا اعطای وام بدون بهره.

    • در برنامه توسعه بحث واگذاری مسکن بهیچ وجه وجود ندارد. اینکه مسکنی ساخته بشه و تقدیم اساتید بشه حتی خنده داره. ممکنه سرای اساتید ساخته بشه و اساتید اسکان پیدا کنند، چیزی شبیه خوابگاه خواهد بود. سند به نام بنده و شما به عنوان استاد نخواهد خورد. ممکنه البته وام با بهره کمتر بدن. این صرفا یک حدسه. اما بدون بهره هم امکانش وجود نداره. شاید بجای ۲۳% همان ۱۸% اعمال کنند. توصیه من به شما اینه (خودم همین کار را پارسال کردم) وام هیات علمی به مبلغ ۱میلیارد بگیرید. حتما اقدام کنید چون زمستان برسه این وام قطع میشه. از طرفی پیک قیمتی برای سال بعد متاسفانه وجود داره. اقساطش حداقل ۲۰ میلیونه متاسفانه و تقریبا همه حقوق خواهد رفت اگر جدیدالستخدام باشید. با همه این اوصاف این بهترین کار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *