خانه » اخبار دوره دکتری » تحصیل بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور

تحصیل بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور

وزیر علوم با اشاره به تحصیل بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در کشور و تاکید بر تعاملات بین‌المللی آنها گفت: بسترها و آیین‌نامه‌های تعاملات بین‌المللی باید تسهیل‌کننده این روابط باشند و دانشگاه‌ها باید در این زمینه جدی وارد شوند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در سیزدهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز در سالن شهدای جهاد علمی در حال برگزاری است، گفت: ما در زمینه توسعه تعاملات بین‌المللی خود با چند سوال مواجه هستیم این‌که باید مشخص شود چرا تعامل علمی برای ما مهم است و راهکارها و ارکان تقویت این روابط چیست؟ اگر بخواهیم هم در دنیا اثرگذاری علمی داشته باشیم و هم اثرپذیر باشیم راهکار آن تقویت تعامل علمی با دنیاست. ضمن این‌که اگر بخواهیم در دنیا دیپلماسی سیاسی موفقی داشته باشیم باید از ظرفیت دیپلماسی علمی، فناوری، نوآوری و فرهنگی نیز استفاده شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از طریق تعامل علمی می‌توانیم نشان دهیم دارای تمدنی هستیم که این تمدن علم دنیا را هدایت کرده است ، در واقع ما به این شیوه می‌توانیم به دنیا بقبولانیم که ایران اسلامی ما اهل تعامل علمی با دنیا است و دارای تمدن علمی نیز می‌باشد. همچنان که تاریخ ما نشان می‌دهد دارای بزرگانی هستیم که در علم دنیا نه تنها اثرگذار بوده بلکه هدایت‌گر بوده‌اند.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ما دانشمندانی در رشته‌های مختلف علمی داریم که در دنیا بسیار می‌درخشند و بیش از ۳۰ درصد رویدادهای علمی ما با مشارکت دانشمندان خارجی صورت می‌گیرد که این امر نشان می‌دهد دنیا توانمندی علمی ما را پذیرفته‌ است.

دکتر زلفی‌گل با بیان این‌که علم عنکبوت‌وار در دنیا نمی‌تواند اثربخش باشد، اظهار کرد: ارزش علم، فناوری و نوآوری و غیره به انتشار آن بستگی دارد هرچقدر ما در زمینه‌های علمی هم‌افزایی داشته باشیم سود بیشتری نیز خواهیم برد.

به گفته وزیر علوم ما باید باور داشته باشیم که دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند و از طریق تعامل علمی می‌توانیم مرجعیت علمی قرار بگیرند و یک جامعه‌ای که دانش‌پذیر باشد اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد.

زلفی‌گل اضافه کرد: اگر ما در زمینه علمی رشد شایسته‌ای داشته باشیم، خام‌فروشی و خام‌سوزی نخواهیم کرد. همین که در عرصه نفت و گاز خام‌فروشی یا خام‌سوزی می‌کنیم و این امر ظلم به آیندگان است، اما با کمک علمی می‌توانیم تجربه‌های دنیا را به صورت ارزان خریداری و برای آیندگان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که ما تافته‌ جدا بافته از دنیا نیستیم، تاکید کرد: اصول حاکم بر تعاملات علمی دنیا مشترک است ما راهی جز تعامل علمی نداریم و می‌توان این تعاملات را از طریق ارکان آن یعنی استادان، دانشجویان و همچنین بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقویت کرد.

وزیر علوم با تاکید بر این‌که ۸۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها مشغول خدمت هستند، اظهار کرد: ما در وزارت علوم چشم‌اندازی برای خود طراحی کردیم که براساس آن هر کدام از این اعضای هیات علمی حداقل با یک گروه علمی دنیا تعامل علمی، فناوری و نوآوری داشته باشد، ضمن این‌که باید بسترهایی نظیر آیین‌نامه‌های تعاملات بین‌المللی تدوین شده و ترغیب‌گر این تعاملات برای اساتید و دانشجویان باشد.

زلفی‌گل با بیان این‌که ما باید در طرح‌های بین‌المللی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم اظهار کرد: سیستم‌های اطلاعاتی ما باید رفت و آمدهای ما را تسهیل کنند و هر گروه آموزشی در هر دانشگاهی حداقل در سال یک همایش بین‌المللی برگزار کند همایشی که دانشمندان خارجی حتی به صورت مجازی امکان سخنرانی را داشته باشند.

به گفته وی، ما در کشور ۱۸۴۰ مجله علمی – پژوهشی داریم و می‌توانیم با برنامه ریزی‌های دقیق سالی چند مجله علمی را تحت نمایه بین‌المللی قرار دهیم. ضمن این‌که سند علمی نوآوری هم تدوین خواهد شد و براساس این سند یک تکه از پازل تعاملات علمی با دنیا حل خواهد شد.

زلفی‌گل در پایان با بیان این‌که بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری در کشور مشغول تحصیل هستند تصریح کرد: اگر ۵۰ درصد دانشجویان تعاملات بین‌المللی داشته باشند خروجی بی‌نظیری در این اصل خواهیم داشت.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *