خانه » اخبار دوره دکتری » ضرورت برگزاری حضوری آزمون جامع دکتری آزاد

ضرورت برگزاری حضوری آزمون جامع دکتری آزاد

قیف وارونه دانشگاه از کار افتاده است و دانشجویان تا مهارت و علم کافی را به دست نیاورند نمی‌توانند از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند، مدیران دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز دقیقا به همین دلیل قصد برگزاری حضوری آزمون جامع دکتری را دارند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، تعدادی از دانشجویان دکتری با ایجاد کارزارهایی نسبت به برگزاری حضوری «آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی» اعتراض کرده‌اند اما جای سؤال دارد که چرا دانشگاه آ برای اجرای حضوری این آزمون همچنان تأکید و پافشاری می‌کند؟

این جمله را یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که رهبری کارزار لغو «آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی» برعهده داشت، گفت. کارزاری که به همت دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و لغو «آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی» یا حداقل غیرحضوری برگزار شدن این آزمون را مطالبه می‌کند.

آزمون مجازی؛ خوب یا بد؟

بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، موافق برگزاری این آزمون به صورت حضوری هستند تا دانش خود را نسبت به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند محک بزنند. این دانشجویان می‌گویند که آموزش مجازی کم نبود که آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز مجازی برگزار شود؟ تکلیف دانشجوی دکتری درس‌خوانی که حداقل یک سال از عمرش را پای کسب علم برای گذراندن این آزمون گذاشته است، چه می‌شود؟

حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با آنا، در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه سلامت دانشجویان بسیار اهمیت دارد برگزاری آزمون جامع به‌صورت حضوری اگر با رعایت دقیق پروتکل‌ها انجام شود مانعی ندارد.»

«طرح تعاون»، راه سلامت برگزاری آزمون

در همین راستا، دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت از حضوری برگزار شدن آزمون جامع دکتری، طرحی را تحت عنوان «طرح تعاون» در نظر گرفته است. بر اساس این طرح، این امکان فراهم شده است که دانشجویان غیربومی به واحد دانشگاهی مشخصی در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنند تا در شرایط پر ریسک کرونایی مجبور نباشند راه‌هایی طولانی را برای شرکت در امتحانات طی کنند و در معرض خطر قرار گیرند.

اسماعیل شاهسوندی، مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره «طرح تعاون» بیان می‌کند: «در دانشگاه آزاد اسلامی طرح تعاون نیز در نظر گرفته شده است. به این معنا که دانشجو می‌تواند در شهر خویش امتحان بدهد؛ بنابراین، حضوری برگزار شدن این آزمون موردی ندارد.»

دانشجو با ارائه کارت واکسیناسیون در آزمون حضوری شرکت کنند

محمدمهدی فروردین، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگویی که با خبرگزاری آنا داشت، درباره امکان برگزاری آزمون جامع به‌صورت حضوری می‌گوید: «با توجه به اهمیت آزمون جامع، برگزاری آن به صورت مجازی امکان‌پذیر نیست.»

وی ادامه می‌دهد: «این آزمون بهتر است به‌صورت حضوری و در زمان کاهش شدت ویروس کرونا برگزار شود یا دانشجویان متقاضی آزمون جامع در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند و با ارائه کارت واکسیناسیون در آزمون حضوری شرکت کنند.»

برگزاری آزمون جامع در پیک کرونا

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بنا بود هفته‌ نخست شهریورماه برگزار شود اما فعلاً اعلام شده به دلیل شرایط بحرانی همه‌گیری به اواخر شهریورماه موکول شده است. با این همه کارزارهایی برای تعویق آن ثبت شده است. برای مثال در یکی از آن کارزارها، مطالبه‌گران نوشته‌اند: «چرا با وجود اینکه اغلب دروس به صورت مجازی برگزار شده و آزمون‌ها هم مجازی بودند، باید امتحان جامع در پیک کرونا حضوری برگزار شود؟»

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان این که آزمون جامع یکی از اصلی‌ترین مراحل تحصیلی دوره دکتری است، اظهار می‌کند: «با توجه به اهمیت علمی این آزمون، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آزمون جامع را شفاهی برگزار کرد یا اصلاً برگزار نکرد. چراکه درس دوره دکتری تخصصی ناتمام می‌ماند. پس حتماً قوانین باید رعایت شود و آزمون جامع به‌صورت کتبی برگزار شود.»

بی‌سواد خارج نشوید

حال سؤال مهم این است که دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی آن هم با تعدادی بسیار اندک و حتی با وجود «طرح تعاون» نمی‌توانند شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و به سلامت از حوزه امتحانی خارج شوند؟ آیا در شهر محل سکونت خود آزمون دادن و در جاده‌های منتهی به شهر محل تحصیل خود سرگردان نشدن، تا این اندازه دشوار است؟

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که مهم نیست آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی حضوری برگزار شود یا مجازی اما نکته مهم در این مقطع، بی‌سواد خارج شدن از این قیف وارونه است که گویی در دوران آموزش مجازی، راه خروج بازتر شده و عده‌ای قصد دارند که از این فرصت پیش آمده به نفع خود استفاده کنند و تا قبل از عادی شدن شرایط به بهانه‌های مختلف مراحل تحصیلی خود را به‌سرعت بگذرانند.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

یک دیدگاه

  1. متخصصینی که حرف از علم میزنند و اصرار بر برگزاری آزمون جامع دارند، آیا در اوج کرونا دانشجویان را واکسینه کرده اند که به خواسته ما غیرمتخصصان اعتنایی نمیکنند؟ شهریه ها که در هر صورت پرداخت میشوند و ما هم مشکلی با آزمون نداریم، لطفا به فکر سلامتی ما دانشجویان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *