خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تغییر در شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با عدالت جنسیتی

تغییر در شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با عدالت جنسیتی

با تعیین اصول جدید ارتقای مرتبه اساتید، فرآیند ارتقا بر اساس گروه آموزشی، نوع دانشگاه و ماموریت اساتید (آموزش محور، پژوهش محور یا ترکیبی) به صورت متعدد و متفاوت خواهد بود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به تعیین اصول کلان حاکم بر تدوین آیین‌نامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، از این پس ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه یکسان نخواهد بود؛ بلکه فرآیندهای ارتقا مرتبه متعدد و متفاوت و بر اساس مولفه‌هایی نظیر اینکه اساتید عضو چه گروه آموزشی و در چه دانشگاهی باشند، رتبه بندی انجام می شود.

محمد حسین ساعی با اشاره به تعیین اصول کلان حاکم بر تدوین آیین‌نامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، درباره جزئیات آن اظهار کرد: درحال حاضر اصول کلان حاکم بر تدوین آیین‌نامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری تعیین شده و هنوز اصل ایین نامه جدید تدوین نشده است. وزارت علوم و وزارت بهداشت موظف هستند پس از ابلاغ این اصول کلان به تدوین آیین نامه جدید پرداخته و حداکثر تا دو ماه بعد از ابلاغ این اصول، ایین نامه جدید را به جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کنند.

وی با بیان اینکه برای تدوین اصول کلان یاد شده که شامل حدودا ۱۰ اصل می‌شود، بحث ‌های مفصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است، ادامه داد: گرچه در انتهای دولت قبل آیین نامه‌ جدیدی معرفی شد؛ اما به دلیل نواقصی که در آن آیین نامه وجود داشت، نهایتا آن آیین نامه پذیرفته نشد و برگشت خورد. پس از آن به این نتیجه رسیدیم که به جای بررسی کل آیین نامه ارتقا که شاید کار زمان بری باشد، ابتدا اصول کلانی که مبتنی بر آن در صدد اصلاح آیین نامه ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه هستیم را مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن بر اساس این اصول کلان تعیین شده آیین نامه جدید را تدوین کنیم.

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با یادآوری اینکه شاید همین تعیین اصول حاکم بر آیین نامه جدید نزدیک به یک سال زمان برد، توضیح داد: در این مسیر از تمام ظرفیت کارشناسی موجود در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و افراد شاخصی که در این حوزه صاحب نظر هستند و حتس از ظرفیت کارشناسان فعال در برخی از پژوهشگاه‌های سنجش علم کشور به صورت جدی استفاده شد. پس از اینکه نسخه اولیه‌ این اصول کلان در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شد نیز این اصول طی بیش از ۲۰ جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث گذاشته شد و نهایتا یک اصول ۱۰ گانه اولیه‌ای که تقریبا تمام همه جوانب ماجرا را مورد نظر قرار داده بود، تدوین شد.

این استاد دانشگاه و رئیس دانشگاه سوره با اشاره به اینکه این اصول ۱۰ گانه برای تدوین آیین نامه جدید ارتقا مرتبه اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها برای اولین بار است که تعیین می‌شود و پیش از این نبوده است، خاطرنشان کرد که حال فرصتی دو ماهه به وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده است تا بر مبنای این اصول ۱۰ گانه آیین نامه جدید ارتقا مرتبه اعضا هیات علمی دانشگاه ها را تدوین کنند.

مهم ترین تحولات جدید در رتبه بندی اساتید دانشگاه چیست؟

ساعی درباره مهم ترین تحولاتی که طبق اصول ۱۰ گانه تدوین شده قرار است از این پس در رتبه بندی اساتید دانشگاه مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: فرآیند ارتقا اساتید برای گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌های دارای ماموریت خاص مبتنی بر ماموریت آموزش محور، پژوهش محور و آموزش_ پژوهش محور تغییر کرده است و دیگر یک فرآیند یکسان ارتقا مرتبه برای همه اساتید نخواهیم داشت. فرآیند ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه متناسب با آنکه اساتید عضو چه گروه آموزشی و در چه دانشگاهی هستند و متناسب با اینکه اساتید دانشگاه از ابتدا چه نوعی از فرآیند ارتقا را برای خود تعریف کرده‌اند، متفاوت است. درواقع فرآیند های ارتقا مرتبه متنوع و متعدد می‌شود.

تغییر در شیوه ارتقاء اساتید دانشگاه متناسب با «عدالت جنسیتی»

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: در ایین نامه جدید باید حداقل ماندگاری اساتید دانشگاه در مراتب خود و شیوه‌های امتیازدهی تعریف شود برای مثال اینکه اساتید باید چه مقدار فعالیت پژوهشی، فعالیت در زمینه مقاله و آموزش داشته باشند، تغییر پیدا کرده و شیوه امتیاز آوری برای ارتقا مرتبه متفاوت است. همچنین یکی از اصول ده گانه‌ای که مصوب شده «متناسب‌سازی شیوه ارتقاء با رعایت اصل خانواده محوری، اقتضائات نقش‌های خانوادگی اعضای هیأت علمی و توجه به عدالت جنسیتی» است. این امر پیشنهاد ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و اینگونه شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با وضعیت خانوادگی پیش خواهد رفت.

وی در پایان سخنان خود گفت: پیش از این برای اصلاح در برخی بندهای آیین نامه ارتقا، استفساریه‌هایی داده می‌شد؛ اما الان با تعیین این اصول ده گانه درواقع آیین نامه مربوطه یک دور به صورت کامل با این اصول مبنایی، تغییرات بنیادی پیدا می کند.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *