خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » ضرورت اخذ شناسه اخلاق پژوهش اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

ضرورت اخذ شناسه اخلاق پژوهش اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

اعضای هیات علمی علوم پزشکی به منظور ارائه کلیه مستندات پژوهشی باید شناسه اخلاق اخذ کنند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش وب سایت هیات علمی،‌ مرکز جذب و امور هیات علمی و نخبگان در اطلاعیه ای اعلام کرد: دستورالعمل ارسالی از سوی معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری در خصوص ضرورت اخذ شناسه اخلاق برای کلیه مستندات انتشار یافته پژوهشی جهت کلیه اعضای هیات علمی و نیز شرکت کنندگان در فراخوان های جذب اعضای هیات علمی ابلاغ شد.

ضرورت اخذ شناسه اخلاق – نامه معاون محترم تحقیقات و فناوری

در نامه دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خطاب به حوزه معاونت آموزشی آمده است:

«بازگشت به نامه شماره ۵٠٠/۶٠٧٢ﺩ مورخ ١۴٠٢/٨/١ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺍﺧﺬ ﺷﻨﺎﺳﻪ ﺍﺧﻼﻕ ﺑﺮﺍی ﻣﻘﺎﻻﺕ چاپ ﺷﺪﻩ به ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ پژﻭهشی ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺤﻀﺎﺭ می رساند ﻣﻄﺎﺑﻖ با «ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ نحوه تشکیل، روش کار و شرح وظایف کارگروه/ کمیته های اخلاق در پژوهش» مصوب وزیر بهداشت، کارگروه/ کمیته های اخلاق در پژوهش ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺮﺍی پروپوزﺍﻝ ﻃﺮﺡﻫﺎ و پایان ﻧﺎﻣﻪﻫﺎیی که ﻗﺒﻼ ﺗﻮﺳﻂ یک ﺷﻮﺭﺍی علمی ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺩﺍﺭ بررسی و ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ، میﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﺼﻮﺑﻪ و ﺷﻨﺎﺳﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎصی ﺍﺧﻼﻕ در پژﻭﻫﺶ ﺻﺎﺩﺭ کنند و ﺻﺪﻭﺭ ﺷﻨﺎﺳﻪ ﺍﺧﻼﻕ در پژوهش برای مقالات امکان پذیر نبوده و مصداق بارزی از تخلف پژوهشی محسوب می شود.

ضمنان مطابق با این دستورالعمل، سردبیران مجلات کشور موظف هستند تا شناسه اخلاق در پژوهش را از نویسندگان جهت تایید و چاپ مقالات دریافت کنند. مقالاتی مانند نامه به سردبیر، کامنتری (تفسیری) و مقالات مرروی (روایتی و نظام مند) نیاز به ارائه شناسه اخلاق ندارند.

در حال حاضر بسیاری از موسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی نیز دارای کارگروه/ کمیته های اخلاق در پژوهش بوده و شناسه اخلاق برای ﻃﺮﺡ پژوهشی/ پایان ﻧﺎﻣﻪ صادر می کنند، لذا دریافت شناسه اخلاق در پژوهش از نویسندگان مقالات توسط سردبیر مجلات تحت پوشش «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» برای داوری و انتشار مقالات (به جز موارد ذکر شده) ضروری است.

همانگونه که مستحضرید و پیرو نامه شماره ۷٠٠/۴۱۸۵ﺩ مورخ ١۴٠٢/٨/١ لازم است پروپوزال مطالعات مربوط به مراکز و معاونت های ستادی وزارت بهداشت، جهت بررسی و اخذ مصوبه و شناسه اختصاصی اخلاق در پژوهش، ابتدا به دبیرخانه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش ارسال شود تا پس از ارزیابی اولیه پروپوزال در دبیرخانه، کارگروه بررسی کننده مطالعه تعیین و به مجری اصلی اعلام شود.

ضمنا پروپوزال مطالعاتی که فاقد موضوعیت اخلاقی باشند می توانند در کارگروه غربالگری کمیته های اخلاق و بدون نیاز به طرح در جلسه اصلی کمیته مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، مصوبه و شناسه اخلاق در پژوهش را دریافت کنند.»

ضرورت شناسه اخلاق- نامه معاون محترم آموزشی

همچنین در نامه دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این خصوص خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی آمده است:

« پیرو بخشنامه شماره ۵٠٠/۲۷۳۸ﺩ مورخ ١۴٠۰/۵/۲۴ معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در خصوص پرونده های ارتقای ارسالی از آن موسسه، باید کلیه مستندات اولیه جهت چاپ مقالات، نظیر کد مصوبه اخلاق پایان نامه یا طرح تحقیقاتی مطابق فرم مربوطه و به صورت کامل برای هر مقاله تکمیل و با پرونده فیزیکی به مرکز جذب و امور هیات علمی و نخبگان وزارت بهداشت ارسال شود.

از تاریخ مکاتبه نسبت به ارسال مقالات فاقد نظریه کمیته اخلاق موسسه اجتناب شود و پرونده های فاقد فرم تکمیل شده مربوطه، عودت داده می شود.»

همچنین ببینید

سه برابر شدن مبلغ قراردادهای استادان با صنایع و اعلام گرنتهای تحقیقاتی

افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های اساتید با صنایع

وزیر علوم از افزایش ۳ برابری مبلغ قراردادهای استادان با صنایع خبر داد و گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *