خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تلاش برای حل مساله جذب اساتید دوتابعیتی از مجاری قانونی

تلاش برای حل مساله جذب اساتید دوتابعیتی از مجاری قانونی

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعداد معدودی از اساتید با مشکل دوتابعیتی برای جذب در دانشگاه‌ها روبه‌رو هستند که تلاش می‌کنیم مساله را از مجاری قانونی و با همکاری مراجع ذیصلاح حل کنیم تا کشور همچنان از ظرفیت علمی این افراد بهره‌مند باشد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

رسول جلیلی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه گفته شده یکی از استادان دانشگاه شریف دوتابعیتی است و به همین دلیل امکان تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی را ندارد، اظهار داشت: اخباری که اخیرا در مورد این موضوع در رسانه ها منتشر شده، درست است. اما تعاملی که با اعضای شورای عالی فرهنگی، مجلس، وزارت علوم و حتی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی داشتیم، همه قائل به این هستند که این مساله باید به نحو مناسبی حل شود تا کشور از ظرفیت علمی این عزیزان محروم نشود.

وی ابراز امیدواری کرد که این مساله به زودی حل شود.

چندی پیش علی اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که هنگام تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی دو استاد یکی استاد دانشگاه کرمان و دیگری استاد دانشگاه صنعتی شریف، به آنها گفته شده که شما به دلیل دوتابعیتی بودن نمی توانید تبدیل وضعیت شوید.

وی با ابراز گلایه‌ و انتقاد نسبت به این موضوع، آن را یک رویه باطل دانسته که منجر به از دست دادن بسیاری از افراد توانمند و احتمالا مهاجرت آنها از کشور می شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص و در گفت‌وگو با ایرنا، توضیح داد: در مورد افرادی که به دلایل مختلف تابعیت مضاعف یا گذرنامه کشور دیگری را دارند، از حدود هشتاد سال پیش به عنوان یک سرفصل در بخشی از قوانین آمده است که اگر کسانی در مدت استخدام در بخشی از بدنه دولت به کشور دیگر می رفتند و تابعیت آن کشور را می پذیرفتند قانون در مورد آنها سخت گیر بود و از آن زمان مواجهه با تابعیت مضاعف سازی و جاری شد.
وی افزود: اما بعد از آن با افزایش ترددها و حجم تعاملات کاری و درسی یا حتی مهاجرت های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت بعضی خانواده ها، فرزندان آنها در کشور دیگر متولد می شدند و بعد از مدتی آن خانواده به موطن اصلی خود که ایران بود، برمی‌گشتند و فرزند آنها در دبیرستان و دانشگاه درس می خواند و بعد مشغول به کار می شد. در این جا یک پدیده جدیدی پیدا شد.

جلیلی گفت: در بسیاری از موارد این قانون با قدمت حدود هشتاد ساله، به اینگونه افراد که به واسطه شغل یا ماموریت والدین خود در کشوری دیگر متولد شده بودند، تسری یافت و این افراد را با مشکلاتی مواجه کرد.

تسری قوانین دوتابعیتی‌ها به اساتید دانشگاهی، محروم کردن آموزش عالی کشور از ظرفیت نخبگانی این افراد است

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: البته بعد از آن مباحث دیگری مطرح شد مانند اینکه اگر کسی به نحوی تابعیت مضاعف دارد، مسئولیت سطح بالا و حساس در کشور نباید داشته باشد و برای این منظور هم قوانین و مقررات جدیدی وضع شد. ولی تسری این قوانین به اعضای هیات علمی، محروم کردن فضای آموزشی، پژوهشی و آموزش عالی کشور از ظرفیت‌های علمی، دانشمندی و انسانی اینگونه افراد در کشور است.

جلیلی تاکید کرد: البته تعداد معدودی از اساتید ما با این مشکل مواجه هستند که تلاش می کنیم مساله را از مجاری قانونی و مراجعی که می توانند این مساله را حل کنند، پیگیر شویم.

همچنین ببینید

ارائه آیین نامه ارتقای اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی

ارائه آیین نامه ارتقای اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی

وزیر علوم گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها بازنگری و به شورای عالی انقلاب فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *