خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » افزایش سهم پژوهانه دانشگاهها در سال آینده

افزایش سهم پژوهانه دانشگاهها در سال آینده

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به افزایش دو تا سه برابری سهم پژوهانه دانشگاه‌ها در سال آینده، از راه‌اندازی سامانه پسادکترای تحقیقاتی کاربردی در وزارت علوم و جذب ۵۰۰ امریه سربازی در دوره پسادکترا برای اولین بار در کشور خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان صالحی در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۶ کشور که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، با تاکید بر این که نگاه ما به حوزه پژوهش و فناوری مناطق باید نگاه آمایشی باشد، گفت: در نشست‌های مناطق ارائه موضوعات خاص منطقه و تجربیات ارزشمند دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ تجربیات موفقی مثل اجرای طرح بورسیه صنعتی که متولی آن دانشگاه یزد بوده است و می‌توان این گونه تجربیات را در زمینه حل مسائل، به کل کشور تسری داد.

وی در ادامه گزارشی از نمایه‌سازی نشریات علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی و ساز و کارهایی برای تسریع این امر ارائه کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه بودجه تامین تجهیزات آزمایشگاهی نیز اتفاقات خوبی رخ داده و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ و  اجرایی خواهد شد.

صالحی با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی اعطای پژوهانه جامع وزارت علوم در تمامی هیات امناهای دانشگاه‌های کشور، گفت: در بودجه تفصیلی سال ۱۴۰۳، در سازمان برنامه و بودجه، سهم پژوهش زیر ۱۵ درصد مصوب نخواهد شد و با اجرایی شدن این آیین‌نامه در سال آینده، سهم پژوهانه دانشگاه‌ها دو تا سه برابر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث «پست داک» (پسادکترا)، از تجربه موفق این دوره در کشورهای توسعه یافته سخن گفت و افزود: پژوهش‌های دنیا حول محور پسادکترا می‌چرخد، به عبارتی ۹۰ درصد پژوهش‌های دنیا در دست پسادکترا است.

معاون وزیر علوم به راه‌اندازی سامانه پسادکترا تحقیقاتی کاربردی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: چهار نوع پست داک (پسادکترا)‌، بنیادی، طرح‌های ارتباط با صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی در این سامانه وجود دارد که به تصویب شورای عتف رسیده است.

وی اظهار کرد: خبر خوش این است که پس از یک سال پیگیری‌های وزارت علوم اخیراً مقام معظم رهبری مقرر کردند تا سهمیه ۵۰۰ امریه سربازی در دوره «پست داک» (پسادکترا) در نظر گرفته شود و این موضوع برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد که این امر یک اتفاق خوب در جهت جذب و نگهداشت فارغ‌التحصیلان در راستای استفاده بهینه از ظرفیت جوانان است.

صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیین‌نامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب، تاکید کرد: معاونان پژوهش و فناوری موظفند این آیین‌نامه را جدی بگیرند و به اعضای هیات علمی در این زمینه آگاهی دهند.

وی بر توسعه و تشکیل کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به منظور پیشگیری و مقابله با تخلفات پژوهشی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید برگزاری کارگروه‌های دانش‌افزایی را به طور جدی دنبال کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، معاون پژوهشی وزارت علوم همچنین به دلایل سلب اعتبار مقالات علمی اشاره کرد و گفت: سلب اعتبار از مقالات به علت ناآگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم لذا اعضای هیات علمی باید در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

همچنین ببینید

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به اساتید برگزیده کشوری

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: به استادان برگزیده کشوری که در زمینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *