خانه » پسادکتری » راه‌اندازی سامانه جذب محققان پسادکتری در آینده نزدیک

راه‌اندازی سامانه جذب محققان پسادکتری در آینده نزدیک

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: با توجه به ابلاغ آیین‌نامه محققان پسادکتری و طراحی سامانه جذب این محققان، انتظار داریم در تیرماه این سامانه به صورت رسمی راه‌اندازی و رونمایی شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

پیمان صالحی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد روند اجرایی شدن آیین‌نامه جذب محققان پسادکتری گفت: آیین‌نامه پسادکتری را ابلاغ کردیم که روند کلی را مشخص کرد. از آنجا که چهار نوع پسادکتری داریم، کارگزارانی را برای انواع آن مشخص و پایگاه اطلاع‌رسانی (سامانه‌ای) را برای آن طراحی کردیم. در آیین‌نامه برای هر کدام از این انواع پسادکتری حقوق و روال کلی هم مشخص شده است.

وی توضیح داد: انواع محقق پسادکتری شامل نوع اول محققان پسادکتری در تحقیقات بنیادی، علوم انسانی و علوم اسلامی، نوع دوم محققان در طرح‌های ارتباط با صنعت، نوع سوم در شرکت‌های دانش‌بنیان و نوع چهارم در شرکت‌های صنعتی است. حقوق این محققان پسادکتری ۸۰ درصد حقوق استادیار پایه یک خواهد بود، همچنین در آیین‌نامه مشخص شده چه نوع حمایت‌های دولتی از این نیروها انجام می‌شود و بر اساس آیین‌نامه مشخص شده است در برخی انواع پسادکتری (نوع سوم و چهارم) محققان می‌تواند این دوره را به جای سربازی خود بگذرانند.

دبیرکل شورای عالی عتف افزود: برداشت کلی ما این است که با توجه به آماده بودن سامانه به زودی در نشستی خبری از آن رونمایی می‌کنیم. کارگزاران مختلف داریم که محققان را به این سامانه معرفی می‌کنند؛ برای نمونه یکی از کارگزاران صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است که زیرساخت‌های آن کاملا آماده است ولی باید قوانین و نظام‌های سامانه با این کارگزاران هماهنگ شود، مشخصی دارد ولی برخی کارگزاری‌ها باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنند.

وی در مورد جذب این محققان در شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: شرکتی که محقق پسادکتری جذب می‌کند باید تحقیق و توسعه یا طرح ویژه‌ای داشته باشد که ذیل آن محقق فعالیت کند؛ بنابراین پسادکتری کارمند نیست برای تحقیقات خاصی به شرکت دانش‌بنیان می‌رود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باید تایید کند که شرکت دانش‌بنیان الزامات مورد نیاز برای جذب محقق پسادکتری را دارد و فرد می‌تواند در شرکت دانش‌بنیان دوره را بگذراند.

صالحی تاکید کرد: با توجه به اینکه آیین‌نامه ابلاغ و کارگزاران مشخص شده اند، امیدوارم سامانه جذب محققان پسادکتری در تیرماه به صورت رسمی راه‌اندازی و رونمایی شود و این طرح اجرا شود.

همچنین ببینید

تخصیص سهمیه امریه سربازی پسادکتری

تخصیص سهمیه امریه سربازی دانشجویان پسادکتری

سهمیه امریه به دانشجویان پسادکتری اختصاص پیدا کرده و آیین نامه اجرایی آن توسط وزارت …

یک دیدگاه

  1. اصولا کسی میره پسادکترا که شانس هیات علمی شدنش را به دلیل بهتر شدن رزومش تقویت کنه وگرنه بجای این همه سختی راهکار منطقی اینه مقاطع ارشد و دکتری خود را در دانشگاههای تاپ بخونی که احتمال جذب در دانشگاه ها را ببری بالا.
    همچنین از نظر غنای علمی در داخل کشور خوندن پسادکتری وقت هدر دادنه، مگه اینکه دید کار در صنعت را داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *