خانه » اخبار دوره دکتری » زمینه سازی اشتغال دانش آموختگان دکتری با مهارت محوری

زمینه سازی اشتغال دانش آموختگان دکتری با مهارت محوری

احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی نگاه مهارت محور به دوره دکتری را امری ضروری و نیازمند تخصیص بودجه کلان دانست.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آن را مدیریت کرد و راه اندازی مهارت محوری را به صورت پایه‌ای و نسلی پیش برد.

احمد نادری نماینده مجلس، درباره نبود تناسب میان رشته‌های تحصیلی با اشتغال فارغ التحصیلان دکتری گفت: این موضوع دارای چند مولفه و ذهنیت نهادینه نشده در کشور ماست که قبل از انقلاب وجود داشته و پس از آن پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: نتیجه افزایش تعداد داوطلبان دکتری شروع مدرک گرایی در کشور بود، یعنی مقاطع تحصیلی بالاتر محترم‌تر به حساب می‌آمدند و در بازار کار قوی‌تر جذب می‌شدند که در این فرایند نادرست دانشجویان مملکت را وارد کردیم.

نادری تصریح کرد: به جای حرکت به سمت تخصص گرایی‌هایی از جنس فنی و حرفه‌ای و مهارت محوری به سمت مدرک گرایی صرف سوق پیدا کردیم و همین عامل باعث شد که مدرک بدون سواد و حل مسائل کشور کمتر رواج یابد؛ بنابراین این موضوع تبدیل به معضل جدی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کنکوری‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بیشتر پشت کنکور کارشناسی بودند و در دهه ۸۰ این موضوع به مقطع تحصیلات تکمیلی و در دهه ۹۰ به سمت دکتری کشانده شد که هم اکنون در همین دهه ثابت مانده است.

نادری اضافه کرد: خیلی از دانشجویان دکتری اشتغال ندارند و همین موضوع روند وارد شدن جوانان به بازار کار، ازدواج و تشکیل خانواده را به تعویق انداخته است و باید این موضوع را با نظام مهارت محوری اصلاح کنیم.

نماینده مجلس اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش دانشجویان دکتری نمی‌توان کاری انجام داد جز اینکه باید آنرا مدیریت کرد و راه اندازی مهارت محوری را به صورت پایه‌ای و نسلی پیش برد.

نادری با بیان اینکه بودجه کلان برای مهارت محوری، سازمان‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه‌های علمی کاربردی با تخصص فنی و حرفه‌ای جهت جذب دانشجو اختصاص دهیم و آن‌ها را وارد جامعه کنیم، با توجه به اینکه نسل جامعه شناختی را ۱۰ سال می‌بینیم نسل دانشجویی کارشناسی و ارشد را ۵ تا ۱۰ سال ببینیم، یعنی یک نسل دانشجو را وارد بازار کنیم و در کنار آن نسل دانشجویی دکتری را سر و سامان دهیم تا وارد بازار کار شوند، البته قطعا همه آن‌ها شغل متناسب با تحصیلات پیدا نمی‌کنند؛ چرا که ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های متفاوت و دانشگاه‌ها بالاست و باید چاره‌ای برای بازار کار آن‌ها اندیشید و راهی جز مهارت محوری وجود ندارد.

همچنین ببینید

وام ۲۰۰ میلیونی دانشجویان دکتری آزاد ۱۴۰۳

تضاد در اظهارات مسئولین و دانشجویان درباره وام ۲۰۰ میلیونی دکتری دانشگاه آزاد

برخی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد گلایه‌هایی مبنی بر عدم پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *