خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » استقبال ۷۰۰ عضو هیات‌ علمی دانشگاه‌ ها از فرصت مطالعاتی صنعت در ۱۴۰۱

استقبال ۷۰۰ عضو هیات‌ علمی دانشگاه‌ ها از فرصت مطالعاتی صنعت در ۱۴۰۱

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: ۷۰۰ عضو هیات‌علمی در طرح فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۱ شرکت کردند که نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش سه برابری را نشان می‌دهد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایرنا، بهبود و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت به معنای نفوذ دانش روز و دستاوردهای دانشگاه و دانشگاهیان در صنایع کشور، همیشه مهم و مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و سیاست‌های مختلفی برای این امر در وزارت علوم طراحی و اجرا شده که طرح «فرصت مطالعاتی اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت» یکی از آنها است.

دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها همانطور که از نام آنها برمی‌آید معمولاً وظیفه معرفی توانایی‌های دانشگاه برای رفع نیازهای پژوهش و فناوری صنعت و جامعه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به دستگاه‌ها و صنایع، ایجاد زمینه لازم برای تولید و رشد علم و فناوری با پژوهش‌های تقاضامحور، مشتری‌گرا و اثربخش در جامعه و صنعت با در نظرگیری اهداف ملی، ارتقای کمّی و کیفی ارتباط دانشگاه با مراکز اقتصادی و صنایع در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی و قانونمند کردن نحوه ارتباط دانشگاهیان با مراکز خارج از دانشگاه را بر عهده دارند.

اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم نیز از زیرمجموعه‌های معاونت پژوهش ضمن جهت‌بخشی به ماموریت‌های این دفاتر دانشگاه‌ها باید آنها را در اجرای ماموریت‌های محوله و تسهیل روندها و فرایندهاست.

محمدسعید سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در مورد فعالیت‌های این اداره گفت: طی سال گذشته توسعه و تقویت دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را پیگیری کرده و در این زمینه ۱۲۰۰ دوره مهارت‌افزایی با حضور حدود ۳۲۰ هزار دانشجو برگزار شد.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۵۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای ارائه دستاوردهای شغلی تخصصی تاسیس شد. ساماندهی دوره‌های کارآموزی و برگزاری نمایشگاه‌ها کار و کاریابی هم از دیگر برنامه‌های ما بود که در دانشگاه‌های مختلف برگزار کردیم.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان را نیز برای اطلاع از آمار دقیق بیکاری این افراد در دستور کار داشتیم که این کار توسط بیش از ۷۰ دانشگاه با هدف فرهنگ‌سازی، ایجاد نظام مناسب اطلاع‌رسانی به ذینفعان و شناسایی ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به صورت سالیانه انجام و گزارش‌های آن منتشر می‌شود.

اجرای ۱۰ هزار و ۸۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت

پایش و توسعه قراردادهای ارتباط با صنعت برای پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی کشور به صورت مستمر نیز از اهداف ما بوده است، به طوری که اکنون بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ قرارداد با مبلغ حدود ۴ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی با تاکید بر هماهنگی و توسعه ماموریت‌های تخصصی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و تمرکز آنها در مسائل و چالش‌های اصلی کشور حمایت از مشارکت دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی افزود: از مشارکت دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی استان‌های کشور در قالب ماموریت‌های مرتبط با مزیت‌های استانی حمایت می‌کنیم و اکنون ۲۴ ماموریت برای دانشگاه‌های استانی مشخص شده و در حال اجراست.

جذب ۲۱۵ نخبه در دفاتر ارتباط با صنعت

سیف تاکید کرد: جذب و ساماندهی نخبگان سرباز وظیفه و استعدادهای برتر دانشگاه ها و پژوهش‌گاه‌های کشور برای اجرای طرح تحقیقاتی و پژوهشی در راستای شناسایی و رفع مشکلات اساسی کشور را با هدف جذب و نگهداشت نخبگان با توجه به تاکید وزیر علوم انجام داده ایم و از مرداد ۱۴۰۱ تاکنون ۲۱۵ نخبه و نیروی وظیفه استعداد برتر در دفاتر ارتباط با صنعت جذب شده‌اند.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با تاکید بر ساماندهی و توسعه دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات‌علمی در جامعه و صنعت گفت: این دوره‌ها با هدف گسترش منطقی و هدفمند ارتباط دانشگاه و صنعت برای توسعه علمی کشور تعریف شده و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور در دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی شرکت کردند، در حالیکه این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۰ نفر بوده است. در این طرح یک عضو هیأت‌علمی می‌تواند ۶ تا ۹ ماه در یک شرکت خصوصی، کارخانه یا سازمان دولتی یا خصوصی وارد شده و دوره‌های فرصت مطالعاتی را می‌گذارند؛ به این شکل هم می‌تواند اثربخش باشد هم می‌تواند ارتباط بین سازمان و دانشگاه مربوطه را برقرار کند.

سیف اقدام دیگر را جذب و ساماندهی امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت با هدف ساماندهی و توسعه فعالیت‌های مرتبط با ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برشمرد و افزود: از سال ۹۸ تاکنون ۷۴۰ نفر در این زمینه در دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور جذب شده‌اند.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با تاکید بر مستندسازی اقدامات گفت: همه فعالیت‌ها بعد از پایان به شکل گزارش یا در قالب کتاب چاپ شده و در نسخه برخط در پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم در دسترس است. از این مجموعه موضوعاتی مانند مستندسازی طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور، پایش وضعیت اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی، شناسایی و معرفی تجارب و الگوهای موفق دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور، پایان نامه و رساله‌های تقاضامحور اثربخش برتر، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات‌علمی از جمله این گزارش‌ها است.

همچنین ببینید

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری

اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به اساتید برگزیده کشوری

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: به استادان برگزیده کشوری که در زمینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *