خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » فرصت مطالعاتی ۶۹۱ عضو هیات علمی در صنایع در سال ۱۴۰۱

فرصت مطالعاتی ۶۹۱ عضو هیات علمی در صنایع در سال ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: دانشگاه‌های تهران و شریف در صدر انعقاد قرارداد پژوهشی قرار دارند و از لحاظ مبلغ بیشترین مبلغ قرارداد پژوهشی مربوط به دانشگاه شریف است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سعید سیف در پنجاه و هفتمین اجلاس سالانه پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پژوهشی و فناوری کشور که امروز در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد اظهار کرد: حوزه مهارت افزایی یکی از حوزه‌های جدی است که به آن توجه کردیم و در وزارت علوم در بخش مختلف کارهای خوبی در حال انجام است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم افزود: در سال‌های اخیر به صورت میانگین در هر دانشگاه ۱۰۸ دوره مهارت افزایی برگزار شده و امیدواریم این دوره ها در اشتغال دانشجویان تاثیرگذار باشد و نتایج آن را شاهد باشیم. میانگین تعداد شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی هر دانشگاه ۴۱۶۰ نفر در سال ۱۴۰۱ بوده است. در ارتباط با دوره های مهارت افزایی  اصل را بر این گذاشته ایم که دانشگاه ها در مشارکت با صنایع، ارگانها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی این دوره‌ها را تعریف کنند.

سیف بیان کرد: دانشگاه ها طی سال های اخیر مراکزی تحت عنوان مراکز هدایت شغلی و کاریابی، یا مدرسه اشتغال و یا مرکز کاریابی راه اندازی کرده اند و ما تلاش کردیم از آنها حمایت کنیم. یکی دو هفته گذشته در راستای حمایت از این مراکز مبلغی را اختصاص دادیم و در هفته آینده ابلاغیه ها را خواهیم فرستاد.هرچند این حمایت زیادی نیست ولی تلاش ما این است که بتوانیم فعالیت‌ها را توسعه دهیم.

وی در ادامه درباره طرح فرصت مطالعاتی هیات علمی در صنعت توضیح داد و گفت:  بر اساس آمار در سال ۱۴۰۱، ۶۹۱ فرصت مطالعاتی هیات علمی در جامعه و صنعت آغاز شده و در حال انجام است. این آمار در سال ۱۴۰۰، ۲۶۰ نفر بوده و در سال ۹۹، ۱۱۴ نفر بوده است‌. در رابطه با فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید کمک کنند تا اساتید جایابی مناسبی در صنایع پیدا کنند و به حال خود رها نشوند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تعداد کل قراردادهای جاری ارتباط با جامعه و صنعت را ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد عنوان کرد و گفت:  تعداد هیات علمی مرتبط با این قراردادها ۶۳۴۳ نفر بوده و کل مبلغ جذب شده از این قرار دادها در سال اخیر ۲۰۰۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین مبلغ قراردادهای جاری به ازای هر عضو هیئت علمی ۱۶۱ میلیون تومان برآورد شده است.

وی به قراردادهای پژوهشی خاتمه یافته و ثبت شده در سامانه ساجد از آذر ماه ۱۴۰۰ تا شهریور ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تعداد کل قراردادهای دریافت شده در این باره زمانی ۲۵۸۰ مورد بوده و قراردادهای بررسی شده ۲۳۹۳ مورد و تعداد قراردادهای تایید شده ۲۲۲۷ مورد بوده است. مبلغ قراردادهای پژوهشی ثبت شده در سامانه ساجد ۸۲۵ میلیارد تومان بوده و مبلغ قراردادهای بررسی شده ۷۱۲ میلیارد تومان و مجموع مبلغ قرارداد های تایید شده نیز ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است.

سیف به تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تعداد قراردادهای پژوهشی ثبت شده و خاتمه یافته در دانشگاه تهران ۱۷۸ مورد، دانشگاه شریف ۱۲۸ مورد، دانشگاه علم و صنعت ۸۸ مورد، دانشگاه امیرکبیر ۷۸ مورد و دانشگاه شهید بهشتی ۵۸ مورد بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: از لحاظ مبلغ بیشترین مبلغ قرارداد پژوهشی مربوط به دانشگاه شریف که ۱۳۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به رشته های منتخب در قرارهای پژوهشی منعقد شده اشاره کرد و گفت: در رشته نرم افزار ۳۲۱ قرارداد، در رشته نفت، گاز و پتروشیمی ۲۸۴ قرارداد، کشاورزی ۹۵ و هوش مصنوعی ۵۷ قرارداد منعقد شده است. از لحاظ مبلغ قرارداد نیز حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با ۱۴۷ میلیارد تومان بیشترین مبلغ را به خود اختصاص داده است. از لحاظ درصد مبلغ قراردادها به کل قراردادها نیز در رشته نفت گاز و پتروشیمی ۲۰ درصد و در رشته نرم افزار ۱۲ درصد بوده است.

این مقام مسئول وزارت علوم خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر خوشبختانه هیچ قرارداد پژوهشی از نظر بیمه‌ای با مشکل مواجه نشده است.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *