خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » پیش بینی ۶۰ پایه تشویقی برای اساتید

پیش بینی ۶۰ پایه تشویقی برای اساتید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی پیش بینی کردیم که هر عضو هیئت علمی در هر کدام که ظرفیت دارد و سرآمد است از پایه‌های تشویقی استفاده کند و این انگیزه برای افراد وجود داشته باشد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز خبرنگار صبح امروز نشست خبری را برگزار کرد.

وی با تبریک این روز گفت: از جامعه فرهیخته دانشگاهی باید تشکر ویژه داشته باشم. از اساتید، کارکنان دانشگاه و به ویژه دانشجویان به خاطر همراهی این عزیزان در از سرگیری آموزش حضوری و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها و تبدیل آموزش مجازی به آموزش حضوری که همراهی کامل داشتند و منجر به این شد که در سال ۱۴۰۱ آموزش حضوری را آغاز کنیم.

وی گفت: از مهرماه هم آموزش‌ها به همین صورت پیگیری می‌شود و تلاش این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و برخی از دروس را نیز به صورت ترکیبی و تلفیقی خواهیم داشت.

زلفی گل با اشاره به اقدامات یک سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یکی از بسترهای مناسبی که طی یک سال گذشته ایجاد شد، ارتباط صنعت و دانشگاه بود. تلاش ما این بود بخشی از ظرفیت تحقیقات کشور در راستای نیازهای جامعه هدایت کنیم و برای ارتباط پژوهش با نیازهای جامعه، نیاز به یک حلقه اتصال بود که با ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) آن را ایجاد کردیم و تاکنون ۵ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ نیز مصوب شده است تمام دستگاه‌هایی که از بودجه پژوهشی استفاده می‌کنند، نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این سامانه را مصوب کرد.

زلفی گل اظهار داشت: مورد دیگری که پیگیری کردیم تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود که سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس آن را مصوب کرده بود اما ابلاغ نشده بود. با پیگیری‌های وزارت علوم و رئیس جمهور این مصوبه ابلاغ و صندوق تأسیس شد و بودجه آن در سال ۱۴۰۱ مشخص شده است.

وی افزود: از برنامه‌های دیگر که در طول یک سال گذشته ایجاد کردیم تأسیس معاونت فناوری و نوآوری و به کارگیری نظام انگیزشی جدید بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان هر کدام براساس میزان اثربخشی که دارند بهره مندی داشته باشند.

زلفی گل تأکید کرد: بر همین اساس آئین نامه پایه‌های تشویقی را در هیئت امنای دانشگاه‌ها مصوب کردیم. ۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی پیش بینی کردیم که هر عضو هیئت علمی در هر کدام که ظرفیت دارد و سرآمد است از پایه‌های تشویقی استفاده کند و این انگیزه برای افراد وجود داشته باشد.

وی همچنین به تفاهم نامه‌ای که با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری منعقد شده است، اشاره و تصریح کرد: براساس این توافق نامه صد نفر اول علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی و ۵۰ نفر هنر و زبان خارجی و مدال آوران از تسهیلات ویژه ای استفاده می‌کنند.

زلفی گل با اشاره به اینکه در یکسال گدشته ۱۸ مجله از جمهوری اسلامی وارد نمایه بین المللی اسکوپوس شده است، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که درصد قابل قبولی از این مجلات را تحت نمایه بین المللی در آوریم و برای سردبیران و مدیران مسئولان مجلات، پایه‌های تشویقی و امتیازات خاص و یک حمایت مالی ویژه در نظر گرفته ایم و با افراد صاحب نظر در این زمینه قرارداد بسته ایم که برخی، مدیران ما را آموزش دهند تا مسیر تبدیل مجلات ملی به بین‌المللی تسهیل شود.

وی تعیین پروژه‌های کلان ملی، دستیار فناوری و پسادکتری فناوری را از دیگر مواردی نام برد که طی یک سال گذشته پیگیری شد.

تولید محصولات جدید با مشارکت خارجی‌ها در پارک فناوری بین المللی

وزیر علوم ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که جای پارک علم و فناوری بین المللی ایران خالی است و با رایزنی‌هایی که کردیم و خوشبختانه گام‌های مؤثری برداشتیم که پارک علم و فناوری ایران را اندازی کنیم و یک زمین ۱۰ هزار هکتاری را برای این کار اختصاص دهیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های دانش بنیان خارجی به صورت مشارکتی محصولات جدیدی را تولید کنند.

رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش بنیان

وی با اشاره به اینکه در طی یک سال گذشته رشد اشتغال در پارک‌های علم و فناوری حدود ۴۰ درصد بوده و حدود ۲۵ هزار شغل دانش بنیان در پارک‌ها ایجاد شده و ۱۲ هزار پردیس و پارک علم و فناوری جدید تأسیس شده است، گفت: نکته بسیار جالب توجه این که ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر متر مربع ساختمان نیمه کاره در مؤسسات وابسته به آموزش عالی داریم که منطق حکم می‌کند که وقتی این حجم پروژه‌های نیمه تمام را داریم، پروژه جدیدی را ایجاد نکنیم. در سفرهای استانی رئیس جمهور ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت بودند، اختصاص یافته است.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تا پایان سال

زلفی گل خاطرنشان کرد: برنامه داریم که این پروژه‌های نیمه تمامی تا پایان سال تکمیل کنیم؛ ما در هفته دولت ۳۲ پروژه صددرصد انجام شده را آماده افتتاح داریم و تعداد پروژه‌هایی که بالای ۹۷ و ۹۸ درصد انجام شده، ۶۱ پروژه است و تقریباً حدود ۳۰ پروژه دیگر داریم که میزان پیشرفت آن بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است که با یک حمایت ویژه این پروژه‌ها نیز تکمیل خواهند شد.

وزیر علوم افزود: یک مشکلی که وجود دارد این است که مدال آوران المپیاد دانش آموزی ما در رشته‌ای که مدال کسب می‌کنند، ادامه تحصیل نمی‌دهند که حیف است دانش آموز ما مدال جهانی المپیاد ریاضی را کسب کند اما در رشته دیگری تحصیل کند؛ در صورتی که اگر این دانش آموز در همان رشته که مدال آورده و استعداد دارد ادامه تحصیل دهد در آینده به اثربخش‌ترین دانشمندان تبدیل خواهند شد. برای اینکه در بین این افراد انگیزه ایجاد کنیم با بنیاد ملی نخبگان تفاهمنامه امضا کردیم که این عزیزان را بورس کنیم و بعد از فارغ التحصیلی شغلشان را به عنوان عضو هیئت علمی تضمین کنیم.

وی ادامه داد: در بحث فرهنگی، در زمینه آموزش منش و روش استادی موضوعی را مطرح کردیم که برخورد خوبی صورت نگرفت. نکته مهم این است که معلمی و استادی یک تخصص است همانطور که پزشکی تخصصی است؛ اینکه یک فرد نابغه دکتری بگیرد و شاگرد ممتاز هم باشد و به عنوان استاد در دانشگاه مشغول شود اما با شیوه‌های معلمی، ارزشیابی و تعامل با دانشجو و طرح سوال اطلاعی نداشته باشد خروجی خوبی نخواهد داشت.

برگزاری طرح منش استادی برای اعضای هیأت علمی

وی افزود: در همین راستا قرار بود امسال برای تعداد محدودی از اساتید، طرح منش استادی برگزار شود و سال‌های بعد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب شرایطی مهیا کنیم که تعداد بیشتری اط همکاران شیوه معلمی را آموزش ببینند.

وزیر علوم ضمن بیان اینکه در بخش دانشجویی جذب دانشجوی بین الملل و دیپلماسی علمی بسیار مهم است، گفت: اینکه دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و منطقه‌ای قرار بگیرد، بسیار مهم است؛ برنامه ریزی کرده ایم که در جذب و دانشجوی بین المللی فعال باشیم چرا که پیش از این مؤسسات جذب دانشجو برنامه‌ریزی نداشتند و ما آئین نامه‌ای را مصوب کردیم و از این پس جذب دانشجویان بین المللی را ساماندهی خواهیم کرد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *