خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » تشریح صفر تا صد فرایند جذب هیات علمی در دانشگاه ها

تشریح صفر تا صد فرایند جذب هیات علمی در دانشگاه ها

معاون مرکز جذب وزارت علوم از اختصاص حدود ۲ هزار ردیف استخدامی برای جذب اعضای هیات علمی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد که بین مجوزهای صادره و آنچه که توسط دانشگاه‌ها جذب می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، فرایند فراخوان جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت‌ماه سال جاری از از ۱۱ تیرماه آغاز شد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور تا ۱۷ تیرماه می‌توانستند با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی براساس سهمیه اختصاص یافته نسبت به تایید رشته‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

در حال حاضر حدود ۶۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند، در تعدادی از رشته‌ها تعداد اعضای هیات علمی به اشباع رسیده است اما در تعداد دیگری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های کم برخوردار هنوز محدودیت‌هایی موجود است.

جعفر جعفری معاون مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آستانه آغاز فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در خبرگزاری فارس حضور یافت و درباره این مرحله از جذب اعضای هیات علمی با خبرنگاران فارس به گفت‌وگو نشست.

وی در این گفت‌وگو از اختصاص حدود ۲ هزار ردیف استخدامی برای جذب اعضای هیات علمی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد که  بین مجوزهای صادره و آنچه که توسط دانشگاه‌ها جذب می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد.

جعفری در این نشست از تغییرات شیوه نامه اجرایی بررسی پرونده متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت و محدویت‌هایی که امسال برای دانشگاه‌ها در جذب هیات علمی لحاظ می‌شود.

وی همچنین در این گفت‌وگو از روند برگزاری جذب و ویژگی‌ و شرایط افرادی گفت که می‌توانند در فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور شرکت کنند.

فارس: فراخوان جذب هیات علمی قرار بود اردیبهشت‌ماه برگزار شود اما به تعویق افتاد و تیرماه برگزار شد، دلایل تعویق چه بود؟

جعفری: دلیل این تاخیر هماهنگی و مذاکره با سازمان اداری استخدامی و اخذ ردیف‌های استخدامی بود که زمان بر شد و در نهایت هم با دستور و تایید ریاست محترم جمهوری و به منظور جذب فرهیختگان و جوانان مستعد در دانشگاه‌های کشور صورت پذیرفت و ردیف های استخدامی مورد نیاز اخذ شد.

* اختصاص حدود ۲ هزار  ردیف استخدامی برای جذب اعضای هیات علمی در سال جاری

فارس: امسال چند ردیف استخدامی برای جذب هیات علمی در دانشگاه‌های کشور اخذ شده است؟

جعفری: امسال حدود ۲ هزار  ردیف استخدامی برای جذب اعضای هیات علمی اختصاص یافته است اما باید توجه داشته باشید که بین مجوزهای صادره و آنچه که توسط دانشگاه ها جذب می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد.

فارس: چه تفاوت‌هایی؟

جعفری: روند جذب اعضای هیات علمی در یک پروسه زمانی اتفاق می افتد که بخشی از این پروسه در دانشگاه‌ها و بخشی دیگر در مرکز جذب اعضای هیات علمی طی می‌شود، مدارک متقاضیان پس از بارگذاری در سامانه جذب وزارت علوم به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها باید صلاحیت‌های علمی و عمومی این افراد را در کمیته‌های تخصصی بررسی کرده و در نهایت پرونده افراد برگزیده را به وزارت علوم برای بررسی نهایی ارسال کنند. این فرایند ممکن است طولانی شود و جذب سهمیه ها در تقویم فراخوان اتفاق نیفتد البته تمهیداتی اندیشیده شده تا دانشگاه‌ها در بازه زمانی مشخص تکلیف متقاضیان فراخوان را مشخص کنند.

از این پس ورود به فراخوان جدید صرفاً برای دانشگاه‌هایی ممکن است که به پرونده فراخوان قبلی رسیدگی کرده باشند.

فارس: درباره روند جذب توضیح می‌دهید؟ افراد برای جذب در هیات علمی دانشگاه‌ها باید چه کنند؟

جعفری: فرایند فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۱۱ تیرماه آغاز شد و دانشگاه‌ها از ۱۱ تا ۱۷ تیرماه می‌‌بایست با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی براساس سهمیه اختصاص یافته به آنها نسبت به تایید رشته‌های مورد نیاز اقدام کنند.

ثبت‌نام متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌های کشور هم از ۲۰ تیرماه آغاز شد و تا ۲ مردادماه ادامه داشت اما به درخواست داوطلبان تا روز سه‌شنبه ۴ مردادماه تمدید شد، داوطلبان باید در این فرصت به سامانه مرکز جذب وزارت علوم که براساس شیوه نامه جدید جذب بازنگری هم شده، مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند.

* آمایش سرزمین ملاک سهمیه‌های جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فارس: از ملاک سهمیه‌های جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برایمان بگویید، این ملاک‌ها چه هستند؟

جعفری: ملاک مصوباتی است که بر اساس آمایش سرزمینی و نیازهای توسعه ای منطقه ای وجود دارد، یعنی براساس آمایش سرزمین تعداد جذب هیات علمی دانشگاه‌ها مشخص و به آنها ابلاغ می‌شود، این بخش کار را مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام می‌دهد و مرتبط با دفتر ما نیست.

فارس: پس تعداد حدود ۲ هزار  ردیف استخدامی هم براساس آمایش سرزمین بود؟

جعفری: بله، دقیقه همین‌طور است و این بخش کار را هم مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام می‌دهد.

همراه با اعلام نیاز دانشگاه‌ها، شرایط اختصاصی هر دانشگاه و شرایط ویژه پذیرش رشته‌ها قید می‌شود. شرایط اختصاصی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نباید ناقض قوانین و مقررات جذب یا براساس انتخاب افراد از پیش تعیین شده اندازه گیری شود و نباید ظرفیت مشارکت عموم افراد واجد شرایط را محدود کنند.

فارس: گویا شیوه نامه اجرایی بررسی پرونده متقاضیان جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها امسال تغییراتی داشته است، درباره شیوه‌نامه می‌گویید؟

جعفری: این شیوه نامه با تاکید بر رعایت قوانین قبلی پذیرش اعضای هیات علمی و به منظور جذب نیروهای فرهیخته و رعایت عدالت در پذیرش اعضای هیات علمی تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

* حضور حداقل سه عضو هیأت علمی معتمد در کارگروه مسئول غربال‌گری برای هر رشته تحصیلی

بر اساس این شیوه نامه در غربال‌گری اولیه افرادی که هر کدام از شرایط لازم قانونی از قبیل شرط سنی، هم‌سوئی رشته گرایش تحصیلی با فراخوان، حداقل معدل سه مقطع تحصیلی، هم‌سوئی مقاطع تحصیلی و شرایط اختصاصی اعلام شده در فراخوان را ندارند، حذف می‌شوند.

کارگروه مسئول غربال‌گری برای هر رشته تحصیلی حداقل دارای سه عضو هیأت علمی معتمد است و ترکیب آن را هیأت اجرایی دانشگاه تعیین می‌کند. این کار گروه، طی صورت‌جلسه‌ای ضمن ذکر دقیق عناوین شرایط لازم قانونی سبب حذف هر کدام از متقاضیان، افراد واجد تمامی شرایط لازم قانونی را مشخص می‌کند.

کارگروه بررسی توانایی علمی از طریق مصاحبه اجمالی با متقاضیان منتخب در غربال‌گری اولیه، تمامی یا حداقل سه برابر نیاز اعلام شده در فراخوان را بر اساس معیارهای قانونی انتخاب می‌کند.افراد انتخاب‌شده در غربال‌گری اولیه با بررسی اولیه صلاحیت علمی، وارد سه فرآیند همزمان کارگروه بررسی توانایی علمی از طریق مصاحبه تفصیلی، تحقیقات میدانی و استعلامات قانونی می‌شوند.

متقاضیان جذب درصورت نیاز به مشاوره و راهنمایی، می‌توانند پس از ورود به سامانه جامع جذب و از طریق مرکز پیام پرسش خود را مطرح و پاسخ آن را ظرف مدت یک روز کاری، دریافت کنند.

با توجه به شیوع بیماری فراگیر کرونا و سیاست‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با لحاظ سیاست‌های دولت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند تا اطلاع ثانوی جلسات هیأت اجرایی و کارگروه‌های علمی و عمومی و حتی مصاحبه با داوطلبان را به صورت نیمه حضوری و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنند.

نرم افزار و زیرساخت‌ها و بسته‌های آموزشی مربوط به برگزاری الکترونیکی جلسات و مصاحبه‌ها در اداره آمار و فناوری اطلاعات مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم فراهم شده است و بر همین اساس دانشگاه‌هایی که مایلند جلسات خود را به صورت نیمه حضوری برگزار کنند، می‌توانند با مراجعه به مرکز پیام سامانه جامع و با معرفی رابط دانشگاه درخواست خوشان را طرح کنند.

پس از آنکه هر سه فرآیند مربوط به تمام افراد در یک رشته گرایش تحصیلی تکمیل شد، تمامی پرونده‌ها به هیأت اجرایی جذب دانشگاه ارجاع می‌شود. هیأت اجرایی برای هر رشته گرایش تحصیلی در یک جلسه از طریق بررسی پرونده تک تک افراد و مقایسه آنها با یکدیگر تصمیم‌گیری می‌کند. سوابق آموزشی و فرهنگی افراد، امتیازات علمی و عمومی آنها و استعلامات قانونی، از موارد ضروری در این بررسی و مقایسه هستند. هیأت اجرایی جذب پس از بررسی دقیق تمامی پرونده‌ها و کفایت مذاکرات، فرد یا افراد اصلح را انتخاب می‌کند.

انتخاب افرادی که حد نصاب امتیاز علمی یا حد نصاب امتیاز عمومی را کسب نکرده‌اند یا استعلامات آنها منفی بوده، ممنوع است و با جذب آنها مخالفت می‌شود. نام این افراد و علت مخالفت با جذب آنها در صورت‌جلسه نهایی هیأت اجرایی باید درج شود.

صورت‌جلسه نهایی هیأت اجرایی جذب به همراه تمامی مستندات مربوطه به مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارسال می‌شوند تا در هیأت مرکزی جذب وزارت علوم بررسی و اعلام نظر شود

* نسبت استاد به دانشجو در تعدادی از رشته‌ها یک به ۳۲ است

فارس: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور چقدر است؟

جعفری: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور متغیر است، در تعدادی از رشته‌ها یک به ۲۰ است اما در تعدادی دیگر حتی به یک به ۳۲ هم می‌رسد، یعنی یک استاد با ۳۲ دانشجو.

فارس: چه افرادی با چه ویژگی‌هایی می‌توانند در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شرکت کنند؟

جعفری: برای جذب در هیات علمی دانشگاه‌ها داوطلبان باید شرایط عمومی و اختصاصی را داشته باشند.

برای شرایط عمومی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شرایطی همچون تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و عدم کسب یا تغییر تابعیت مضاعف در طول خدمت، داشتن سلامت و توانایی جسمی و روانی متناسب با خدمت مورد نظر، عدم اعتیاد و اشتهار به خرید و فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و امثال آن، نداشتن سابقه کیفری موثر، تعهد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به ولایت فقیه، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان، عدم محرومیت از خدمات دولتی به صورت دائم بر اساس رای قطعی صادر شده از سوی مراجع مربوطه، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عدم سابقه عضویت یا وابستگی به گروه های سیاسی مخالف با نظام اسلامی ایران، داشتن حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای گروه پزشکی و سطح سه حوزوی، داشتن حداکثر سن ۴۵ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و سطح چهار حوزوی و عدم اشتهار به فسق و فجور و اعمال و رفتار خلاف اخلاق و شئون شغلی آمده است.

برای شرایط اختصاصی هم آشنایی کافی با یک زبان خارجی برای داوطلبان خدمت در مرتبه مربی و تسلط کافی به یک زبان خارجی برای متقاضیان خدمت در مرتبه استادیار، دارا بودن مدرک تحصیلی دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزوی با رساله حقیقی برای تمامی رشته های دانشگاهی غیر از گروه پزشکی یا داشتن گواهینامه تخصصی در گروه پزشکی برای داوطلبان خدمت در مرتبه استادیار و داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا سطح سه حوزوی در رشته تخصصی مربوطه برای تمامی رشته های دانشگاهی غیر از گروه پزشکی و دارا بودن درجه دکتری حرفه ای در گروه پزشکی برای متقاضیان خدمت در مرتبه مربی درنظر گرفته شده است.

حداقل مدرک تحصیلی برای جذب در هیات علمی دانشگاه‌های کشور کارشناسی ارشد است، افرادی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا دارند، می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند، البته جذب با مدرک کارشناسی ارشد محدود و فقط برای رشته‌های خاص است.

دارندگان مدرک دکتری باید زیر ۴۵ سال سن برای ثبت‌نام در سامانه جذب هیات علمی داشته باشند ضمن اینکه باید بین رشته تحصیلی متقاضیان جذب در هیات علمی و رشته‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها همخوانی وجود داشته باشد. انتخاب اعضای هیات علمی از بین متقاضیان جذب با توجه به اطلاعاتی است که در سامانه جذب بارگذاری می‌شود و این انتخاب با توجه به سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی افراد است. یعنی هرچه سوابق بهتر و بیشتر باشد، شانس پذیرش هم به همان نسبت افزایش می‌یابد.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

۴ دیدگاه

  1. من از فراخوان بهمن ۱۳۹۷ تا الان درگیر استخدام هستم. پس از گذر از هفت خان رستم هنوز حکممون رو نزدن.. دقیقا بیش از سه سال طولش دادن .. اونوقت مگه معجزه کنن تو ۷ ماه جواب این فراخوان بدن..
    یا هم همش دلخوشی الکی میدن به بچه ها

  2. هنوز جذب بر اساس آمایش نیست بلکه براساس نسبت استاد به دانشجو هست. مثلا الان یه رشته خیلی متقاضی دارد جذب هم زیاد میشه اما اگر اون رشته ۴ سال دیگه متقاضی نداشته باشه دیگه کلا نسبت به هم میریزه. اگر بر اساس امایش می بود باید توی جذب مشخص میشد که اینگونه نیست. مثلا طبق آمایش آموزش آلی رشته آب (مثل علوم و مهندسی آب) یکی از اولویت های مهم در اغلب مناطق آمایشی هست اما توی جذب امسال تنها ۸ سهمیه از ۲۰۰۰ تا دارد (چهاردهم درصد). پس نتیجه اینه که امایش هنوز جایی در فرخوان ندارد و حیف که ما اصول اصلی جذب هئیت علمی را ملاکهای غیر منطقی مثل دانشجو به استاد در نظر میگیرم. و رشته هایی که اولویت کشو هستند دارند خاک می خورد و چه بسا در یک ده آینده حذف شوند.

  3. دانشگاه فرهنگیان تکلیف فراخوان قبل رو مشخص نکرده و همچنان در پرونده متقاضیان در حال بررسی مدارک زده، پس چطور بهش مجوز شرکت مجدد در فراخوان جدید دادید؟ نتیجه میگیریم همه ی حرفاتون باد هواست و قابل اعتماد نیست

    • دقیقا. دانشگاه قم و خیلی از دانشگاههای دیگر که در فراخوان آبان ۱۴۰۰ بودند هنوز در حال بررسی کارگروه علمی مانده اند. مجدد هم فراخوان داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *