خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تدوین آیین‌نامه ارتقای هیأت علمی ویژه رشته علوم انسانی در آینده نزدیک

تدوین آیین‌نامه ارتقای هیأت علمی ویژه رشته علوم انسانی در آینده نزدیک

رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور از تهیه آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی ویژه رشته علوم انسانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همواره اساتید از این که آیین نامه ارتقا ویژه علوم انسانی وجود ندارد، گلایه می‌کردند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

محمدجواد هراتی در گفت و گو با ایرنا افزود: آیین‌نامه فعلی ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس اولویت‌های فنی و مهندسی نوشته شده است، این در حالی است که این روزها گلایه علوم انسانی‌ها مبنی بر توجه نکردن به این حوزه در آیین‌نامه شنیده می‌شود.

وی درباره راه اندازی مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی حوزه علوم انسانی این بود که سیاست گذاری این حوزه توسط افراد غیر علمیِ این رشته صورت می گرفت، وزیر علوم در دولت سیزدهم ابداعی به خرج داد و تاکید کرد که سیاست گذاری علوم انسانی به صورت متمرکز توسط یک مرکز انجام شود.

قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور در وزارت علوم راه اندازی شد، رییس این مرکز، هم تراز معاون وزیر است و بر اساس اختیاراتی که دارد به حوزه آموزشی و پژوهشی علوم انسانی در ستاد وزارت علوم تمرکز بیشتری می دهد.

هراتی به یکی دیگر از اهداف راه اندازی این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت علوم به این نتیجه رسید در مقطعی، مصوبات شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیازمند پیگیری است و به همین دلیل نیاز به مرکزی بود که در حوزه ستادی وزارت علوم، مصوبات این شورا را اجرایی کند.

وی درباره شعار این مرکز هم گفت: مرکز علوم انسانی با شعار تصمیم گیری و سیاست گذاری حوزه علوم انسانی تاسیس شد و یکی از موثرترین اقدامات آینده این مرکز، خاص شدن آیین نامه ارتقای علوم انسانی است.

رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور ادامه داد:‌ در آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، مشکل این است که شاخص های ارتقای اساتید فقط بر اساس مدل فنی مهندسی نوشته شده و توجه کمتری به علوم انسانی شده است. همچنین در آیین نامه فعلی ارتقا به شاگرد پروری توجه نشده است و تمرکز روی مباحث مربوط به مقاله است، در حالی که وقتی فردی استاد می شود از نظر شاگرد پروری باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

هراتی از تهیه آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی ویژه رشته علوم انسانی خبر داد و اظهار داشت: این گلایه که آیین نامه ای ویژه ارتقای اساتید علوم انسانی وجود ندارد، همیشه از سوی علوم انسانی ها مطرح بوده است؛ بنابراین وزیر علوم برای ساماندهی، این مرکز را راه اندازی کرد.

وی در ادامه به ضرورت تفکیک شدن  آیین نامه ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی به جای تاکید بر تولید مقاله، روی تولید نظریه، ایده پردازی و پژوهش های کاربردی تمرکز می کنیم. گاهی اوقات با تعداد زیادی مقاله یک نفر ارتقا می یابد و در برخی موارد هم مقالات به نتیجه ای نمی رسد و مشکلی حل نمی کند.

قائم مقام وزیر علوم هدف اصلی تاسیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور را کمک به ارتقای علوم انسانی عنوان کرد تا در برخی فرآیندها به کمک حل مشکلات کشور بیاید.

هراتی با یادآوری گلایه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از اجرایی نشدن مصوبات این شورا در وزارت علوم، خاطرنشان کرد: گلایه ای از سوی این شورا مبنی بر اجرایی نشدن مصوبات وجود داشت اما به دلیل فعال نبودن یک مرکز برای عملیاتی کردن مصوبات، معاونت آموزشی وزارت علوم مصوبه فعالیت مرکز علوم انسانی را صادر کرد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *