خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » درخواست اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه ها برای اصلاح مالیات

درخواست اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه ها برای اصلاح مالیات

تشکل‌های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار اصلاح مالیات پلکانی اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها شدند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، تشکل‌های صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری خواستار اصلاح مالیات پلکانی اعضای هیأت علمی پیمانی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شدند متن این نامه به شرح زیر است:

«همانطور که مستحضر هستید، مالیات بر درآمد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سال ۶۸ ذیل تصویب پایه حقوقی اعضای رسمی هیئت علمی تعیین و در ماده ۵ قانون مذکور مقرر شد از مشمولان قانون مذکور نسبت به درآمد حقوق ۱۰ درصد مالیات کسر شود.

پس از صدور مجوز استخدام اعضای هیئت علمی به صورت پیمانی، پایه حقوقی آنها نیز طبق قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضا رسمی هیئت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶ اسفند ۶۸ تعیین شد و قانون مذکور بر اعضای هیئت علمی پیمانی نیز تسری یافت.

با تصویب قانون احکام دائمی توسعه کشور طبق ماده ۱ آن، روابط استخدامی اعضای هیئت علمی همچنین نحوه محاسبه حقوق مزایای ایشان در آئین نامه اداری و استخدامی تشریح گردید.

دربند ۱۶ ماده ۱ این آئین نامه آمده است: منظور از عضو در سراسر این آئین نامه و پی وست های آن (بدون ذکر هرگونه قیدی)، عضو هیئت علمی شاغل در مؤسسه اعم از رسمی و یا پیمانی بوده که صلاحیت علمی و عمومی وی به تأیید هیئت ممیزه و یا هیئت اجرایی جذب (حسب مورد) رسیده باشد.

بنابراین ازنظر استخدام و تعیین پایه حقوقی هیچ تفاوتی بین اعضای هیئت علمی رسمی و پیمانی وجود نداشته و همگی ذیل یک قانون واحد هستند.

ازآنجایی که مأموریت سازمان امور مالیاتی وصول کارا و عادلانه درآمدهای مالیاتی کشور است و طبق ماده ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم شناسایی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، مطالبه و وصول مالیات موضوع این قانون به سازمان امور مالیاتی کشور محول شده، این سازمان هیچگاه برای اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه‌ها نرخ مالیات متفاوتی اعلام ننموده است و مستند به ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضا رسمی هیئت علمی با نرخ ثابت ۱۰ درصد، مالیات بر درآمد حقوق همه اعضای هیئت علمی کسر و به حساب‌های قانونی واریزشده است.

آخرین پاسخ به استعلام ذی حساب و مدیرکل امور مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که توسط معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور و طی نامه شماره ۴۳۲۱/۲۱۰/ ص مورخ ۲۳/‌۰۴/‌۱۴۰۰‬ ارائه شده، نیز موید کسر مالیات به نرخ ۱۰ درصد از اعضای هیئت علمی دارای ردیف عضو هیئت علمی است که شامل اعضای رسمی و پیمانی می‌شود.

در این نامه به صراحت بیان شده است موید صرفاً کسانی که دارای ردیف عضو هیئت علمی در حکم کارگزینی دارند به استفاده ماده ۵ قانون اخیرالذکر مشمول استثنا پیش بینی شده در تعیین نرخ مالیات بر درآمد حقوق قانون بودجه کل کشور خواهند بود.

ازآنجایی که مبنای قانونی کسر مالیات اعضای هیئت اعضای علمی در هر دو وزارت یکسان است، طبیعتاً هیئت علمی وزارت عتف نیز مشمول این روش از محاسبه و کسر مالیات خواهند بود.

اما شواهد و مکاتبات نشان می‌دهد تعداد زیادی از دانشگاه‌ها در سطح کشور به استناد تذکرات مکرر کتبی و شفاهی حسابرسان دیوان محاسبات کشور، اقدام به کسر مالیات به نرخ پلکانی از حقوق اعضای هیئت علمی پیمانی نموده و ما به التفاوت مالیات‌های کسر شده نسبت به نرخ ۱۰ درصد و روش محاسبه پلکانی نیز از حقوق آنها کسر می‌شود.

ازاین رو خواهشمند است دستور فرمائید، جهت ایجاد وحدت رویه و اجرای عدالت در کسر مالیات از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین ارائه مستندی متقن و شفاف نسبت به نحوه کسر مالیات اعضای هیئت علمی پیمانی به دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات، اقدام لازم صورت گیرد.»

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *