خانه » اخبار دوره دکتری » ساز و کارهای وزارت علوم برای تخصیص اعتبار به دانشجویان دکتری

ساز و کارهای وزارت علوم برای تخصیص اعتبار به دانشجویان دکتری

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان دکتری هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند، اما در حال ساماندهی به این وضعیت هستیم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حقوق دانشجویان دکتری اظهار کرد: حقوق دانشجویان دکتری باید نیاز محور شود.

او افزود: با پیگیری‌های وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری و نمایندگان مجلس در سال گذشته بودجه‌ای برای تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور به صورت ماهیانه اختصاص یافت.

نقی زاده تصریح کرد: در حال حاضر جدول‌هایی از بودجه وجود دارند که بایستی در آن تامین اعتبار صورت بگیرد. در معاونت پژوهش و فناوری اصول تحقیقی بودجه را تنظیم و آماده کرده ایم، اما تا کنون امکان تامین اعتبار آن فراهم نشده است.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: تا این لحظه تامین بودجه برای حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نکرده و امیدواریم تحقق این موضوع در نیمه دوم سال محقق شود.

نقی زاده گفت: اگر تخصیص اعتبار برای حقوق اعضای هیئت علمی انجام شود بر اساس برنامه ریزی‌های پیش بینی شده طی یک اعزام پرداخت پژوهانه ماهیانه را به دانشجویان دکتری روزانه اختصاص می‌دهیم تا بتوانیم آن‌ها را به عنوان پژوهشگران تمام وقت در دانشگاه‌ها بکار بگیریم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان دکتری هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ چرا که تاکنون سازوکاری برای آن وجود نداشته است. برای مثال، در این زمینه بحث پژوهانه داشتیم، اما طی چند سالی می‌شود پرداخت آن متوقف شده است.

نیازمند فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها هستیم

نقی زاده ادامه داد: نیازمندیم تا پژوهشگران دکتری به صورت تمام وقت در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشندو به اینصورت بتوانیم با پرداخت‌های ماهیانه بخشی از زحمات بی نظیر آن‌ها را جبران کنیم تا آن‌ها هم بتوانند بخشی از زندگی خود را با درآمدهایشان بگذرانند.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران بیان کرد: در تمامی کشور‌ها نظام تحصیلات تکمیلی به این صورت است که دانشجوی دکتری تعدادی ویژگی اصلی دارد. ویژگی اول این است که باید تمام وقت باشد و به علت حقوقی که می‌گیرد، مشمول قواعد شغل شود و تنها یک دانشجو نبوده بلکه یک پژوهش گر هم به حساب می‌آید و به عنوان بدنه پژوهشی دانشگاه شناخته می‌شود.

نقی زاده اضافه کرد: پژوهانه‌های دکتری، بخشی از این مسئله است، ولی تمام مشکلات با پژوهانه حل نمی‌شود. در دنیا نظام تحصیلات تکمیلی به این شکل است که اساتیدی می‌توانند در دوره دکتری پژوهشگر بگیرند که گرنت داشته باشند؛ این گرنت از سه محل یعنی از محل قرارداد‌های ارتباط با صنعت، از محل صندوق‌های دولتی و عمومی (به ویژه برای پژوهش‌های بنیادین، علوم پایه و انسانی) و یا از طریق کمک‌های مالی خیرین و حمایت‌های عمومی تامین می‌شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایان گفت: امیدوار هستیم که از نیمه دوم امسال تخصیص اعتبار برای حقوق دانشجویان دکتری صورت گیرد و بتوانیم این فرآیند را آغاز کنیم.

همچنین ببینید

رتبه بندی ISC

تصویب معیارهای جدید رتبه بندی ISC دانشگاه ها

معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *