خانه » اخبار دوره دکتری » تسهیل شرایط پیش‌دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد

تسهیل شرایط پیش‌دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد

مشاور رئیس دانشگاه و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ متمم بخشنامه مربوط به دفاع و پیش‌دفاع دانشجویان دکتری و همچنین تسهیل در شرایط پیش دفاع خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمد علی‌اکبری از ابلاغ متمم بخشنامه مربوط به دفاع و پیش‌دفاع دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: در پی جلسه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با جمعی از نمایندگان دانشجویان دکتری این دانشگاه در اردیبهشت‌ماه و جلسه‌ای که با این دانشجویان داشتم، درخواست‌ آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از جمع‌بندی مطالب، درخواست‌های مطرح شده در جلسه‌ای با حضور رئیس و قائم مقام دانشگاه، مدیران پژوهشی معاونت‌های «علوم‌انسانی و هنر» و «علوم، مهندسی و کشاورزی مورد بررسی نهایی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. در نهایت به منظور تسهیل در فرآیند دفاع و پیش‌دفاع متمرکز دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی، متمم بخشنامه ۷۹۵۳۴/۱۰ از سوی رئیس دانشگاه ابلاغ شد.

مشاور رئیس دانشگاه و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در این دستورالعمل تأکید شده که به دلیل تداوم شرایط شیوع کرونا در کشور و به‌منظور تسهیل در فرآیند دفاع دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو برای انجام دفاع و تسویه حساب، می‌تواند حداقل ۵ امتیاز پژوهشی لازم را از هر یک از مستندات پژوهشی مستخرج از رساله دکتری خود، (مطابق با جدول ۲ مندرج در بخشنامه ۷۹۵۳۴/۱۰ مورخ ۷/۱۲/۹۸) تأمین کند. براساس تبصره این دستورالعمل، امتیاز مقاله پیش‌دفاع نیز بخشی از ۵ امتیاز پژوهشی برای انجام دفاع است.

علی‌اکبری ادامه داد: همان‌گونه که دانشجو، استاد راهنما و مشاور در مالکیت معنوی رساله سهیم هستند، متعاقبا در صحت مطالب مربوط به عنوان، پیشنهاده (پروپوزال)، روش تحقیق، متن رساله و برون‌دادهای حاصل از آن شامل مقاله، کتاب، اختراع و… نیز مسئول بوده و عهده‌دار مکاتبات در این زمینه بیشترین مسئولیت را دارد.

وی با بیان اینکه طبق این دستورالعمل، مقاله موظفی مربوط به دفاع دانشجویان دکتری تخصصی (مقاله دوم) با ارائه پذیرش معتبر قابل قبول خواهد بود، افزود: منظور از پذیرش معتبر درج شماره و سال چاپ مقاله و اخذ استعلام اصالت پذیرش از مجله و تأیید گواهی چاپ در تاریخ و شماره مقرر توسط امور پژوهشی واحد دانشگاهی است. در مورد مجلات غیر رایگان نیز، گواهی پرداخت هزینه چاپ باید به پژوهش واحد ارائه شود. براساس تبصره مربوط به این بند، دانشجویانی که با پذیرش معتبر مقاله دوم تسویه حساب می‌کنند، می‌توانند نسبت به اخذ دانشنامه Ph.D اقدام کنند.

مشاور رئیس دانشگاه و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دانشجو ۵ امتیاز پژوهشی برای دفاع را به وسیله مقاله یا سایر دستاوردهای پژوهشی مندرج در جدول ۲ بخشنامه ۷۹۵۳۴/۱۰ کسب کرده باشد، الزام چاپ مقاله در مجلات دانشگاه آزاد اسلامی ندارد.

علی‌اکبری در ادامه به ایجاد تسهیل شرایط پیش‌دفاع متمرکز دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: دانشجویان دکتری تخصصی رشته‌های زیر مجموعه علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی برای انجام فرآیند پیش‌دفاع متمرکز می‌توانند با ارائه پذیرش معتبر مقاله علمی- پژوهشی در فرآیند پیش‌دفاع شرکت کنند. در این حالت دانشجو موظف است برای اخذ ۵ امتیاز دفاع، مقاله دوم خود را در یکی از نشریه‌های معتبر بین‌المللی نمایه شده در JCR یا رتبه Q۲ و بالاتر در SJR پذیرش کند.

وی افزود: با توجه به ادامه شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور، ارائه نمره قبولی در آزمون زبان خارجی (EPT و …) برای پیش‌دفاع لازم نیست. همچنین برای شرکت در فرآیند پیش‌دفاع متمرکز باید یک سال از تاریخ تصویب پیشنهاده (پروپوزال) در شورای گروه آموزشی_پژوهشی واحد سپری شده باشد. در این خصوص اطلاعات سامانه پژوهشیار ملاک عمل خواهد بود.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: این دستورالعمل که تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دارای اعتبار است، به روسای استان‌ها، ‌واحدها، مراکز آموزشی و معاونت‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.

همچنین ببینید

رتبه بندی ISC

تصویب معیارهای جدید رتبه بندی ISC دانشگاه ها

معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *