خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » محدود شدن مشارکت در تحقیقات ناب به ۵۰ درصد اعضای هیات علمی

محدود شدن مشارکت در تحقیقات ناب به ۵۰ درصد اعضای هیات علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: اگر ۵۰ درصد از هیات علمی دانشگاه‌ها کم کنیم، کمتر از ۱۰ درصد توفیقات پژوهشی ما کاسته می‌شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در میزگرد تخصصی روش‌ها و معیارهای اثربخشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه ما در پیوند ارتباط با صنعت و جامعه جزو کشورهای ضعیف هستیم و آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این ضعف در سال‌های گذشته نیز جبران نشده و حتی افت هم داشته ایم.

لزوم اصلاح در وظایف هیات علمی دانشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: باید در جهت تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه، در وظایف هیات علمی دانشگاه اصلاحاتی انجام شود و اساتیدی که برای پیوند زدن جامعه و صنعت وقت می‌گذارند، این زمان جزو ساعت موظفی آن ها محسوب شود.

دانشگاه افراد خلاق در خارج از دانشگاه را جذب کنند

وی با بیان این مطلب که بر روی تجارب بین المللی در حوزه ارتباط با صنعت کم کار کرده ایم، گفت: در این رابطه ما باید تجربیات مصداقی و موضوعی که می‌تواند مفید باشد را استخراج کنیم. من فکر می‌کنم باید به طور سیستماتیک دانشگاه‌ها را تشویق کنیم که از افراد خلاق و با تجربه حتی از خارج از دانشگاه، دعوت و تشویق به فعالیت کنند.

دانشگاه‌ها در زمینه‌های جذب اعتبارات صنعتی ضعیف اند

رحیمی ضمن بیان این مطلب که دانشگاه‌ها در زمینه‌های جذب اعتبارات صنعتی ضعیف هستند، گفت: اگر دانشگاه‌های ما نتوانند اعتبارات خوبی جذب کنند یعنی در این قابلیت ضعیف هستیم. ما اصلاً دنبال این نیستیم که بودجه پژوهشی کشور از درآمد ناخالص ملی به یکباره چند برابر شود و سعی می‌کنیم یک دهم دو دهم این سهم را افزایش دهیم.

بیش از ۵۰ درصد هیات علمی مشارکت خوبی در تحقیقات ناب ندارند

وی بیان کرد: به طور مثال اعتقاد من این است که حقوق اساتید، یک حقوق پایه باشد و مابقی از اجرای طرح‌های کارفرما محور و یا گرنت های داخلی و خارجی جذب شود. ما اگر ۵۰ درصد هیات علمی دانشگاه کم کنیم، کمتر از ۱۰ درصد توفیقات پژوهشی ما کاسته می‌شود. یعنی بیش از ۵۰ درصد هیات علمی ما مشارکت لازمه را در انجام تحقیقات ناب ندارند. شاید از نظر آموزشی خوب باشند اما از نظر من پژوهش و آموزش هم بستگی دارند. اساتیدی که از نظر آموزشی عملکرد خوبی دارند، برای دوره دبیرستان و دوره کارشناسی خوب هستند و وقتی وارد تحصیلات تکمیلی می‌شوند باید محقق باشند.

رحیمی با اشاره به چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه می‌گوید ما چند بار به صعنت پروپوزال می‌دهیم اما صنعت قبول نمی‌کند هرچند بنده به دانشگاه‌ها گفته ام دلسرد نشوید و پروپوزال‌ها را اصلاح کنید. در طرف مقابل هم در صنعت باید تغییراتی صورت بگیرد؛ آن دسته از مدیران ارشد صنعت که دل در گرو ارتباط با دانشگاه دارند، بهترین عاملانی هستند که می‌توانند تغییراتی در صنعت ایجاد کنند.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *