خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » جایگزین شدن بورسیه دکتری با فرصت‌های مطالعاتی جایگزین

جایگزین شدن بورسیه دکتری با فرصت‌های مطالعاتی جایگزین

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماه جایگزین بورس دکتری خارج شد و در سال جاری ۴۵۸ نفر از این فرصت‌ها استفاده کردند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

مجتبی صدیقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، درباره جزئیات تبدیل وضعیت بورسیه های دکتری به فرصت های مطالعاتی داخل و خارج از کشور اظهار داشت: در چند سال اخیر بحث اعزام دانشجو در قالب بورسیه به خارج از کشور به حداقل رسیده است و تعداد دانشجویانی که در فاصله زمانی ۹۳ تا ۹۷ از بورس خارج استفاده کرده اند به کمتر از ۱۰۰ نفر می رسد.
وی با بیان اینکه دوره های تحصیلات تکمیلی داخل کشور گسترش زیادی پیدا کرده است، افزود: بسیاری از نیازهای دانشجویان دکتری برای تحقیقات در داخل تامین می شود و دوره های کوتاه مدت ۶ تا ۹ ماه جایگزین بورسیه دائم شده است.
رییس سازمان امور دانشجویان، کاهش اعتبارات را بر حذف بورس خارج از کشور تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: مهمترین بحث، صرفه جویی اعتباری در بورس دکتری است که این هزینه برای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت صرف می شود.
صدیقی گفت: به جای اعزام یک دانشجو به بورس دکتری خارج از کشور، هشت نفر می توانند از فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت استفاده کنند.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: در آزمون های دکتری سال های ۹۷ تا ۹۹ ظرفیتی برای بورس دکتری نداشتیم، البته شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان اعلام کرده است اگر دانشگاهی در رشته های خاص و بین رشته ای نیاز به بورس داشته باشد، اعلام نیاز کند.
وی تاکید کرد: البته این اعزام به خارج شرایطی دارد و اگر دانشگاه بخشی از هزینه را تقبل کند امکان اعزام دانشجوی دکتری در قالب بورسیه وجود دارد.
صدیقی با ارائه آماری در مورد اعزام دانشجویان به فرصت های مطالعاتی در سال جاری گفت: فرصت های مطالعاتی امسال به دلیل اعتبارات با مشکلاتی مواجه شد اما در سال جاری و تا روز گذشته ۴۵۸ نفر برای شرکت در دوره های کوتاه مدت به این فرصت ها اعزام شدند.
وی در این باره ادامه داد: همچنین ۴۰۷ نفر هم از فرصت مطالعاتی داخل کشور استفاده کردند؛ در ۶  ماه ابتدایی سال جاری، حدود ۶۰۰ سهمیه فرصت مطالعاتی بین دانشگاه ها توزیع شد و در ۶ ماه دوم امسال هم حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت جدید اعزام به فرصت های مطالعاتی در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره کشورهایی که این دانشجویان برای فرصت های مطالعاتی اعزام می شوند نیز یادآورشد: دانشجو با کمک استاد راهنمای داخل، درخواست پذیرش در دانشگاه های خارج را برای استاد راهنما ارسال می کند که در دانشگاه مد نظر او روی پروژه یا موضوع مشترکی در حال تحقیق است.
به گفته صدیقی، در صورت احراز شرایط، دانشجو برای فرصت مطالعاتی در دانشگاه های خارج اقدام می کند.
وی درباره کشورهای مقصد دانشجویان برای گذراندن فرصت های مطالعاتی نیز اظهار کرد: فرصت های مطالعاتی در کشورهای غربی، اروپایی، کانادا و آمریکا برای دانشجویان ایرانی اجرا می شود؛ البته به تدریج کشورهای بلوک شرق هم به این فهرست اضافه خواهد شد.
معاون وزیر علوم گفت: کشورهای بلوک شرق به شرط داشتن امکانات، تجهیزات و آزمایشگاه ها می توانند کشورهای هدف برای دانشجویان ایرانی باشند.

به گزارش ایرنا، در دفترچه کنکور دکتری سال ۹۹ شرایط اعزام دانشجویان دکتری برای بورسیه خارج حذف شد.

محمدتقی نظرپور معاون اداری و مالی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری علت این امر را تصمیم شورای مرکزی بورس وزارتخانه اعلام کرد.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *