خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » حضور ۳۵۰۰ عضو هیات علمی در سامانه طرح پایش دانشگاه ازاد

حضور ۳۵۰۰ عضو هیات علمی در سامانه طرح پایش دانشگاه ازاد

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی باید به سامانه طرح پایش مراجعه کرده و با توجه به تخصص خود، نظام موضوعات را مطالعه و تعدادی را انتخاب کنند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش فرهیختگان، پاییز سال گذشته را می‌توان نقطه عطفی در کارنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی دانست. سامانه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» که با نام «پایش» شناخته می‌شود، آذرماه پارسال به‌عنوان قلب تغییرات تحقیقاتی و فناوری این دانشگاه معرفی شد؛ سامانه‌ای که برای حل مسائل و مشکلات جامعه و البته مدیریت و راهبری اثربخش تحقیقات و پایان‌نامه‌ها و مدیریت یکپارچه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی اجرا می‌شود. با رونمایی از این طرح، پشتوانه نرم‌افزاری ایجاد شد تا همه استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتگران و پژوهشگران سراسر کشور بتوانند در قالب نظام موضوعات به یکدیگر متصل شوند.

در این مدت اتفاقات زیادی در طرح پایش افتاد؛ به‌عنوان مثال تمام پروپوزال‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این سامانه ارائه و موضوعات پژوهشی که اولویت‌های کشور است، به اساتید و دانشجویان معرفی شد.

حالا قرار است استادان در این سامانه ثبت‌نام کنند تا پس از پذیرش بتوانند چالش‌های استان‌های مختلف کشور را احصا کرده و در جهت رفع این چالش‌ها به کمک پژوهشگران بیایند. خبر جزئیات ثبت‌نام را چند روز پیش بابک نگاهداری، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی طی دستورالعملی ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل، با توجه به راه‌اندازی سامانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس  http://irn.iau.ac.ir لازم است تمام اساتیدی که به‌عنوان استاد راهنما یا مشاور با پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد یا رساله‌های دکتری همکاری خواهند داشت، در این سامانه ثبت‌نام و زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
در این دستورالعمل تاکید شده از ترم آینده به بعد تمام پروپوزال‌های ارائه‌شده برای پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد یا رساله‌های دکتری در راستای زمینه‌های پژوهشی انتخاب‌شده در این سامانه باشد. نحوه انتخاب اساتید از سوی دانشجویان در این سامانه به این صورت است که ابتدا استادان نظام موضوعات موردعلاقه خود را انتخاب کرده و سپس دانشجویان از بین این استادان، استاد مرتبط با طرح پژوهشی خود را انتخاب می‌کنند. نکته اینکه به‌روز‌رسانی اطلاعات (تلفن همراه) در سامانه ساجد دانشگاه آزاد اسلامی و در سامانه CITC (پایه و مرتبه) ضروری است.

 استادان وارد سامانه پایش شده و نظام موضوعات را انتخاب کنند

علی نیازی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از روند ثبت‌نام استادان در سامانه طرح پایش سخن می‌گوید. به گفته نیازی، در مرحله اول طرح پایش اتفاقی که افتاد این بود که گروه‌های علمی یک‌سری نظام موضوعات را براساس چالش‌های جامعه و صنعت استخراج کردند که این نظام موضوعات الان در داخل سامانه پایش بارگذاری شده است.

او توضیح می‌دهد: «اساتید حالا باید به این سامانه مراجعه کرده و با توجه به تخصص خود نظام موضوعات را مطالعه کرده و از این نظام موضوعات تعدادی را انتخاب کنند. به‌طور مثال من رشته شیمی هستم؛ وارد این سامانه شده و تعدادی از این نظام موضوعات را که در راستای تحقیقاتم بوده انتخاب می‌کنم. در واقع علاقه‌مندی خود را نشان می‌دهم که می‌توانم در این زمینه‌ها فعالیت داشته باشم.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی می‌گوید: «حالا دانشجو که می‌خواهد پایان‌نامه ارشد و دکتری را انتخاب کند، در ابتدا نظام موضوعات را می‌بیند؛ به یک نظام موضوعی علاقه‌مند می‌شود و می‌خواهد در آن زمینه فعالیت کند.»

نیازی با بیان اینکه دانشجو در این مرحله باید یک استاد را نیز انتخاب کند، توضیح می‌دهد: «دانشجو باید یک استاد را انتخاب کند. وقتی نظام موضوعات را انتخاب می‌کند، به‌طور مثال می‌بیند که ۳۰ استاد در کشور هستند که در راستای آن نظام موضوع حضور دارند، بنابراین دانشجو در این مرحله می‌تواند استاد موردنظر خود را نیز انتخاب کند.»

 طرح‌های پژوهشی اساتید بایددر راستای نظام موضوعات پایش باشد

او با بیان اینکه برنامه‌های پژوهشی دانشگاه نیز باید براساس این برنامه‌های علمی باشد، ادامه می‌دهد: «ما بحثی داریم با عنوان طرح‌های پژوهشی که تاکنون هر استادی براساس آن طرحی را ارائه می‌کرد، اما در حال حاضر چون دانشگاه برای طرح‌های پژوهشی بودجه تعریف می‌کند، بنابراین می‌گوید طرح‌هایی را حمایت می‌کنم که در راستای نظام موضوعات باشد. پس اساتید اگر بخواهند یک طرح پژوهشی ارائه دهند، باید در راستای این موضوعات باشد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی می‌گوید: «به‌طور مثال دانشگاه تاکنون انواع و اقسام همایش‌ها را برگزار می‌کرد، بنابراین امکان داشت در یک سال ۱۰ همایش در رشته ریاضی یا علوم انسانی برگزار شود، اما الان واحدهایی را داریم که در نظام موضوعات پیشرو هستند. به‌طور مثال اگر تهران مرکزی پیشرو در محیط‌زیست است، دیگر قرار نیست برای هر همایشی هزینه صرف کند و فقط همایش‌هایی در حوزه محیط‌زیست برگزار می‌کند.»

 همگرایی فعالیت‌های پژوهشی در واحدها

نیازی ادامه می‌دهد: «یا اگر قرار است برنامه استارتاپ تهیه کند، در زمینه محیط‌زیست آن استارتاپ را برگزار می‌کند و این در حقیقت باعث یک نوع همگرایی در فعالیت‌های پژوهشی می‌شود. اگر قبلا هر واحد در زمینه‌های مختلف به‌صورت پراکنده پروژه انجام می‌داد، الان واحد تهران مرکزی می‌داند باید در راستای محیط‌زیست کار کند؛ تهران شمال می‌داند باید در راستای پدافند غیرعامل یا تهران جنوب می‌داند باید در حوزه مواد و انرژی فعالیت کند. این موضوع باعث همگرایی فعالیت‌های پژوهشی در هر واحد می‌شود.»
او درباره نحوه ثبت‌نام اساتید در سامانه طرح پایش نیز صحبت به میان آورد: «نحوه ثبت‌نام به این صورت است که اعضای هیات‌علمی وارد سامانه ساجد شده و به محض ورود وارد قسمت طرح پایش شده و زمینه تحقیق خود را انتخاب می‌کنند. در واقع اساتید علاقه‌مندی خود را نشان دادند و تعداد قابل‌توجهی از آنها در سامانه اعلام آمادگی کردند که در فلان موضوعات قادر به فعالیت هستند. یک استاد به‌طور مثال ۱۰ نظام موضوع را انتخاب می‌کند؛ اگر دانشجویی یک نظام موضوع را انتخاب کند، نام اساتید در یک لیست برای او ظاهر می‌شوند. البته ممکن است در یک موضوع هیچ استادی وجود نداشته باشد.»
 

اساتید موضوعات را هدفمندانتخاب کنند

سیدمحمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی نیز به «فرهیختگان» می‌گوید: «طرح پایش در جهت هدفمند کردن و هدایت پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری است و می‌خواهد افراد موضوعات پروژه خود را هدفمند انتخاب کنند. معتقدم اساتید رکن اصلی انجام یک پروژه تحقیقاتی در مقطع ارشد و دکتری هستند.» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی ادامه می‌دهد: «همه اساتید باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و پروژه‌ها و علاقه‌مندی‌های خود را از بین نظام موضوعات انتخاب کنند. درنهایت آنها طرح‌هایی را که در قالب علمی اعلام شده است، انتخاب می‌کنند. مسئولیت استاد راهنما هدایت دانشجویان در انجام پروژه‌های تحقیقاتی است و طبیعتا وقتی دانشجویی موضوعی را از بین نظام موضوعات انتخاب می‌کند، باید استادی که متخصص در آن موضوع است حضور داشته باشد تا برای این کار دعوت شود.» آقامیری می‌گوید: «بنابراین استادان نقش اصلی را دارند تا در تمام مراحلی که دانشجو فعالیت می‌کند، به‌صورت جدی حضور داشته باشند تا دانشجو هم در زمان مناسب و هم کیفیت مناسب بتواند کار خود را انجام دهد.»

 طرح پایش از مهر امسال لازم‌الاجراست

در هرحال بعد از حدود هشت ماه از راه‌اندازی طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی قرار است از مهرماه امسال اجرا شود و از ابتدای مهر پروپوزالی خارج از سامانه پایش آزاد پذیرفته نمی‌شود. پایش با بیش از هشت هزار موضوع برای پایان‌نامه‌های دانشجویی تعریف شده و در مدیریت جدید، دانشگاه خود را موظف کرده تا نسبت به مسائل و رفع مشکلات و چالش‌های کشور منفعل نباشد، بنابراین هر برنامه یا پ‍ژوهشی که در دانشگاه اجرایی شود، باید در مسیر پاسخگویی به مسائل و نیازهای کشور باشد. دیروز هم بابک نگاهداری در جلسه هیات امنای استان بوشهر با تشریح طرح پایش دانشگاه گفت موضوعاتی که در طرح پایش برای پایان‌نامه‌های دانشجویی تعریف شده، منبعث از نیازهای صنایع و اقتصاد منطقه‌ای هر استان است که براساس مزیت‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و مشکلات هر منطقه طراحی شده است، بنابراین از این پس تمام فرآیند‌های پژوهشی تحصیلات تکمیلی از طریق این سامانه صورت می‌گیرد. با راه‌اندازی و استقرار کامل این سامانه تمام دانشجویان و اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند پس از ثبت‌نام در این سامانه از طریق کارتابل کاربری خود کلیه فرآیندها و امور مرتبط با پروپوزال و پایان‌نامه را انجام دهند.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *