خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » آخرین وضعیت جذب حق‌التدریس‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای

آخرین وضعیت جذب حق‌التدریس‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای

بنا بر اعلام رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اگر از اعتباری که به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته، یک تبصره به ماده حق‌التدریسی‌ها تعلق گیرد و اعتبار و ردیف آن را دریافت کنند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای از طریق مصاحبه نیروهای مورد نیاز خود را جذب می‌کند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش مهر، به توجه به بالا بودن نرخ بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سهم پایین آنها در ایجاد اشتغال، دانشگاه فنی وحرفه‌ای به عنوان دانشگاهی اشتغال زا و کارآفرین مطرح شده و یکی از ماموریتهای اصلی آن تربیت تکنسین ماهر و آماده برای ورود به بازار کار است.

این دانشگاه، تنها دانشگاه متولی آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای است که بین علم، عمل و تبدیل آن به ثروت پیوند ایجاده کرده و تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش‌های دولتی و غیردولتی، زمینه لازم را برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی ایجاد کند. این دانشگاه توانسته به معنای واقعی علم را به محصول تبدیل کرده و ارتباط خوبی با صنعت ایجاد کند.

با توجه به قرار داشتن در هفته پژوهش خبرگزاری مهر با دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفتگویی داشته که مشروح این گفتگو در زیر آمده است:

 

* اوایل سال جاری دانشگاه فنی و حرفه ای از تبدیل مدرسان دانشگاه به «هیات علمی فنی» خبر داد، چرا هیات علمی فنی؟ دلیل این نام گذاری چه بود؟ لطفا در مورد تعداد اعضای هیات علمی و تعداد اعضای هیات علمی که نیاز دارید نیز توضیح دهید؟

ما برای ساماندهی و افزایش هیأت علمی سه کار انجام دادیم. اولین کار جذب هیأت علمی از طریق فراخوان بود، و دومین برنامه ای که اجرا شد، تبدیل کارشناسان به هیأت علمی بود که در حال حاضر  ۲۶ نفر شرایط اولیه تبدیل به هیات علمی را داشتند و پرونده آنها به وزارت علوم ارسال شده و در حال بررسی است از این تعداد حدود ۱۰ نفر تأیید شده و تعدادی هم در پرونده‌شان نقص وجود دارد که باید تکمیل شود.

سومین کاری که در راستای ساماندهی هیات علمی دانشگاه صورت گرفت، تطبیق بود، یعنی افرادی که نامشان در لیست دانشگاه به عنوان، کادر آموزش، مدرس، هنرآموز و دبیر بودند، براساس مصوبه دانشگاه نام این افراد به «هیأت علمی فنی» تغییر یافت و در حال حاضر حکم افرادی که شرایط لازم را داشتند، صادر شده است.

۶۰۰ نفر با تطبیقی که صورت گرفت به هیات علمی فنی تبدیل شدند و ۴۰۰ نفر هیأت علمی نیز در حال حاضر در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که در مجموع می توان گفت، دانشگاه فنی و حرفه ای حدود یک هزار نفر هیأت علمی دارد و با توجه به نسبت مطلوب استاد به دانشجو، به حدود ۲ هزار نفر دیگر عضو هیات علمی نیز نیاز دارد.

یک تعداد مدرسان دانشگاه نیز در گروه علوم انسانی‌ها بودند که هیأت امناء دانشگاه اجازه نداد این افراد هیأت علمی شوند که این افراد حدود ۱۰۰ نفر هستند که با رایزنی‌هایی که انجام شده، امیدواریم در هیأت امناء بعدی یک اتفاق خوبی رخ دهد. بناست تحت عنوان گرایش‌هایی که این مدرسان  دارند، یک عناوین دیگر برای آنها پیدا کنیم تا بتوانند به هیات علمی تبدیل شوند.

*برای به روز کردن دانش اعضای هیات علمی چه تمهیداتی پیش بینی شده است؟

یک سری از کادر اعضای هیأت علمی قدیمی هستند و علم آنها برای ۲۰ سال قبل است و دست به آچار نیستند پس ما با دو قشر در هیأت علمی روبرو هستیم که باید یک قشر را دست به آچار کرده و دانش یک قشر را افزایش دهیم که با ارتباطات بین‌المللی که با کشور آلمان داشته ایم، بنا داریم کادر هیأت علمی خودمان را با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش دهیم.

*یکی دیگر از چالش های دانشگاه فنی و حرفه ای بحث مربوط به حق التدریس ها است، لطفا آخرین وضعیت حق التدریس های دانشگاه را تشریح کنید.

سال ۸۸ حدود ۷۰ هزار نفر حق التدریس در آموزش و پرورش بودند که بر اساس مصوبه مجلس باید توسط آموزش و پرورش جذب می شدند و با آنها قرارداد منعقد می شد تا این افراد معلم و کارمند شوند. این کارها تا سال ۹۰ زمانی که آموزشکده های فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش جدا شدند، انجام شد. ولی آن زمان مسئولان وقت آموزش و پرورش اعلام کردند با افرادی که در آموزشکده ها تدریس می کنند، قرارداد منعقد نمی شود طی نامه نگاری هایی که در این چند سال صورت گرفت، سازمان مدیریت، مرکز پژوهش ها همه بر این دلالت می کند که ماده ۲۳ با تمام تعهدات و مسائل اعلام کرده که بودجه اضافه اختصاص نمی یابد، مسئولان نظارتی نیز اعلام کرده اند، که ما نمی توانیم دانشگاه را مجبور کنیم دانشگاه باید خود هر چه نیرو می خواهد جذب کند.

با توجه به تجربه ای که این افراد داشتند، و به دلیل انسان دوستانه که این افراد زحمت زیادی برای این آموزشکده ها کشیده اند، دنبال حل این مساله بودیم و بارها گفته ایم اگر ردیف بودجه و ردیف استخدامی برای این افراد منظور کنند، ما می توانیم به صورت مصاحبه ای و بررسی مدارک آنهایی را که دانشگاه نیاز دارد در دانشگاه جذب کنیم.

البته پیشنهاد دادیم این افراد از طریق فراخوان وزارت علوم اقدام کرده و هیات علمی شوند، برخی که محدودیت سن پیدا کرده اند، ممکن است در جریانات جذبی در اولویت نباشند، به این نتیجه رسیده اند از طریق استخدامی پیگیر مساله باشند.

از طرفی یک نماینده مجلس در این خصوص سوال داشت و وزیر علوم نیز در این خصوص پاسخ داد. همچنین معاون حقوقی وزارت علوم را موظف کرد راهکاری ارایه دهند که به این نتیجه رسیدیم که اگر از آن سهمیه ای و اعتباری که به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته، یک تبصره به ماده حق التدریسی های وزارت آموزش و پرورش تعلق گرفته و اعتبار و ردیف آن را دریافت کنند، دانشگاه از طریق مصاحبه نیروهای مورد نیاز خود را جذب می کند.

به هر حال اخیرا جلسه ای با حضور ۴۰ نفر از حق التدریس ها برگزار شده و پیشنهاداتی تهیه شد که در حال پیگیری است تا مشکل حق التدریس ها نیز رفع شود.

همچنین ببینید

جذب ۳۰۰ دکتر معلم به عنوان هیات علمی

رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما از راه اندازی ۳۱ دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *