خانه » اخبار دوره دکتری » جذب سالیانه ۴ برابر نیاز دانشجوی دکتری

جذب سالیانه ۴ برابر نیاز دانشجوی دکتری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر سال حدود ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری جذب می‌کنیم که ۴ برابر نیازمان است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

غلام حسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان جذب دانشجوی دکتری گفت: دانشجوی دکتری بیش از حد نیاز جذب می‌کنیم و حتما باید این میزان جذب محدود شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم و  هر سال حدود ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری وارد جامعه می‌کنیم اما ظرفیت جذب ما در این حد نیست  و خیلی کمتر است.

معاون وزیر علوم درباره میزان جذب مازاد بر نیاز توضیح داد: از نظر من یک سوم این میزان ظرفیت جذب مازاد بر نیاز است و سالیانه باید ۵ هزار دانشجوی دکتری جذب شوند البته با استفاده از طرح گسترش دوره‌های پسا دکتری و همین طور گسترش پذیرش دستیار پژوهشی در نهاد‌های علمی بخشی از این دانش آموختگان در نهاد‌ها پذیرش می‌شوند و بخشی هم باید در واحد‌های تحقیق و توسعه سازمان‌ها و نهاد‌های بزرگ جذب شوند و تولید کننده باشند .

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: این شرکت‌ها باید نهاد‌های تحقیق و توسعه قوی داشته باشند و دانش آموختگان باید جذب این حوزه‌ها بشوند.

رحیمی توضیح داد: دانش آموخته دوره دکتری که تدوین رساله‌ای دو سال زمان گذاشته و تحقیقات وسیع انجام داده، آمادگی این را دارد که در مراکز تحقیق و توسعه فعالیت کند.

معاون وزیر علوم توضیح داد: باید به این شیوه ظرفیت جذب دانش آموختگان دوره دکتری را بالا ببریم. یکی از مهمترین اهداف طرح آمایش آموزش عالی ارتقای کیفی و محدود سازی رشد کمی دانشگاه هاست.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: در دهه های گذشته آموزش عالی به اندازه کافی رشد کمی پیدا کرد و این رشد در برخی مواقع آنقدر زیاد بود که حتی برخی واحد‌های دانشگاه آزاد و پیام نور  را تجمیع کرده ایم.

رحیمی شعرباف ادامه داد: علت تجمع برخی واحدهای دانشگاهی و توقف رشد کمی به این دلیل بود که نیاز کشور در این حد نیست و به همین دلیل زمینه‌ای فراهم کردیم که ارتقای کیفی آموزش عالی بیشتر  شود.

همچنین ببینید

ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در یک دوره‌ای تصمیم گرفتیم هیچ بورسیه‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *