خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اشتغال ۱۲ درصدی زنان در هیئت علمی دانشگاه‌ها

اشتغال ۱۲ درصدی زنان در هیئت علمی دانشگاه‌ها

استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: تعداد اعضای هیات علمی در خانم‌ها بسیار کمتر از مردان است و انتقادات به این موضوع کاملاً درست است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

امان‌اللّه قرایی مقدم، استاد جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمار و اطلاعات متناقضی که درباره میزان زنان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و انتقادات درباره تعداد کم زنان هیات علمی به نسبت مردان گفت: تعداد اعضای هیات علمی در خانم‌ها بسیار کمتر از مردان است و انتقادات به این موضوع کاملاً درست است.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان‌ها و جامعه ما حق و حقوق زنان را در هیچ نهاد و دستگاهی به تساوی مردان به رسمیت نشناخته‌اند و نسبت به زنان تعصب دارند که یکی از این سازمان‌ها هم وزارت علوم است.

قرایی مقدم در ادامه افزود: این موضوع ظلمی است که با وجود شعار احقاق حقوق زنان در جامعه رخ داده است، نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و زنان نقش بسیار مهمی در طول تاریخ و بعد از انقلاب بر عهده داشته‌اند.

استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: برخی از متعصبان و کوته فکران نمی‌خواهند بپذیرند که زنان هیچ چیزی کمتر از مردان ندارند؛ با وجود اینکه اساتید خانم به مراتب بهتر از مردان هستند و این موضوع ثابت شده است.

قرایی مقدم تشریح کرد: این افراد کوته فکر دچار دکماتیسم فکری هستند و فکر می‌کنند که فقط مردان می‌توانند بهترین باشند. بهترین متخصصان ما در پزشکی یا حوزه اتم و تدریس، زنان هستند. جامعه ما بعد از انقلاب اسلامی نسبت به سایر کشور‌های اسلامی وضعیت بسیار خوبی دارد.

اشتغال زنان تحصیل کرده ۳ برابر کمتر از مردان تحصیل کرده است

این استاد دانشگاه خوارزمی درباره آمار اشتغال زنان تحصیل کرده در کشور گفت: هنوز از نظر اشتغال زنان تحصیل کرده ما ۳ برابر کمتر از مردان تحصیل کرده مشغول به کار هستند.

قرایی مقدم در ادامه در پاسخ به این سوال که وزیر علوم در مجلس در پاسخ به انتقادات بهارستانی‌ها اعلام کرده است ۲۰ درصد از سهم اعضای هیات علمی مربوط به زنان است در حالی که نمایندگان مجلس آمار ۱۲ درصدی ارائه می‌دهند، گفت: آمار ۲۰ درصدی زنان عضو هیات علمی دروغ است و سهم زنان از اعضای هیات علمی ۱۲ تا ۱۳ درصد است و فقط همین میزان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که وزیر علوم بیان کرده است که علت این آمار پایین عدم علاقه خود زنان به کار است گفت: این موضوع را قبول ندارم و موضوعی کاملا بی پایه و نشان دهنده مکانسیم دفاعی فرافکنی است. چرا که هیچ زنی نیست که دکتری گرفته باشد و نخواهد استاد دانشگاه بشود.

روابط مداری باعث مهاجرت زنان شایسته از کشور می‌شود

این استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه افزود: وقتی روابط مداری در جامعه حاکم است باعث می‌شود زنانی مثل مریم میرزاخانی از کشور رانده شوند. بسیاری از زنان شایسته ما هم اکنون مهاجرت کرده اند.

قرایی مقدم در ادامه با بیان اینکه این امر باعث فرار مغز‌های بزرگ و شایسته از کشور می‌شوند افزود: برای هر فردی که به دوره دکتری برسد در کشور حداقل نیم میلیارد هزینه شده است. عدم به کارگیری زنان در هیات علمی دانشگاه‌ها ظلمی است که نسبت به زنان روا داشته می‌شود.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

۲ دیدگاه

  1. عرض سلام و ادب
    کاملا فرمایش دکتر قرایی مقدم درسته ….
    من و خیلی از دوستام با داشتن مدرک دکتری فیزیک، ریاضی، شیمی و….متاسفانه بیکاریم
    متاسفانه تنها دلیلش هم همون روابط مداری است که آقای دکتر فرمودن…

  2. کاش حضرات تحصیل کرده و پژوهشگر در خصوص تعداد آقایان تحصیلکرده بیکار نیز بررسی بفرمایند و آمار دقیق و غیر محرمانه منتشر بنمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *