خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » عدم وجود نظام تجمیع در کنترل مجموع درآمد‌ها علت کسر مالیات اساتید حق‌التدریس

عدم وجود نظام تجمیع در کنترل مجموع درآمد‌ها علت کسر مالیات اساتید حق‌التدریس

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم گفت: عدم وجود نظام تجمیع در کنترل کردن مجموع درآمد‌ها باعث کسر ۱۰ درصد مالیات از پرداختی‌های حق‌التدریس‌ها با پرداختی کم شده است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: به طور کلی هر نوع درآمدی در کشور مشمول مالیات می‌شود و فقط خاص اساتید حق‌التدریس نیست.

وی افزود: ممکن است یک استاد ۲ واحد تدریس کند اما استاد دیگری ۱۰ واحد در دانشگاه‌های مختلف تدریس کند. به همین دلیل اگر اطلاق به حق‌‌التدریس ناچیز کنیم امری کلی نیست و اگر پرداختی ناچیز است ۱۰ درصد مالیات هم برای این فرد ناچیز است. یعنی این امر نسبی است و مطلق نیست که بگوئیم مثلا فلان عدد را از حقوق همه کسر کنند.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: اگر کسی پیشنهاد کند که مثلا تا مبلغ مشخصی در مجموع از معافیت مالی برخوردار باشند باید در این صورت یک سیستم‌دیده‌بانی و کنترل وجود داشته باشد که هر فرد چند دانشگاه حق التدریس کار می‌کند.اگر یک استاد در ۳ دانشگاه حق‌التدریس کار کند سر جمع ۳ میلیون است یعنی ۳ تا ۱ میلیون تومان دریافت می‌کند که این نیازمند یک سیستم تجمیع حقوق است که این سیستم وجود ندارد بنابراین تصمیم به اخذ ۱۰ درصد مالیات گرفته شده است.

مهدی‌نژاد نوری گفت: دولت حقوق‌های پایین را از مالیات معاف کرده است و افرادی که حقوق بالاتر دریافت می‌کنند را نیز با یک عدد مشخص ملزم به پرداخت مالیات می‌کند. اما این کار را دولت برای جاهایی که درآمد آنها متمرکز،‌یکجا و مشخص است انجام داده است.

وی افزود: اما در مورد حق‌التدریس‌ها با دریافتی کم که ممکن است هیچ شغل دیگری نیز نداشته باشند  عدم وجود نظام تجمیع در کنترل کردن مجموع درآمد‌ها باعث شده که نتوان تلقی کرد که جزء حداقل بگیران هستند بنابراین از آن مالیات کسر نکنند ولی چون امکان نظارت وجود ندارد کسر مالیات متفاوت نیست.

همچنین ببینید

ابلاغ مصوبه ضریب حقوق اعضای هیات علمی

تصویب نامه هیات وزیران درخصوص تعیین ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها توسط معاون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *