خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعلام ۹ شاخص مهم در آیین نامه جدید ارتقا اعضای هیات علمی
جزئیات آیین نامه ارتقا هیات علمی

اعلام ۹ شاخص مهم در آیین نامه جدید ارتقا اعضای هیات علمی

قائم مقام وزیر علوم جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید را تشریح کرد و گفت: با پیش بینی ۹ محور آیین نامه ارتقای هیات علمی از مقاله محوری صرف خارج شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش وب سایت هیات علمی، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد سلیمانی در نشست خبری تشریح جزئیات آیین‌نامه ارتقاء اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: بحث دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است و هر ملتی که علم و فناوری را به دست آورده و مراحل پیشرفت را سریع طی می‌کند؛ مانند ملت ایران که در این ۴۵ سال گذشته توانسته در زمینه‌های مختلف علمی گام‌های بلندی بردارد و در پیشرفت علمی جهان مشارکت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و در عرصه‌های مختلف علم و فناوری توفیق‌های بزرگی نصیب ملت ایران شده است.

آیین‌ نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد علمی و جهت‌دهی علمی کشور تاثیر دارد، بحث آیین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه است. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها تاکید کرده‌اند دانشگاه محل تولید علم و جهت‌دهی به علم و عالم است. آیین‌نامه ارتقا در هر سه زمینه یعنی تولید علم تولید عالم و جهت‌دهی علم و عالم اثر مستقیم دارد و بازنگری در این آیین‌نامه در جهت همین سه محور توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با رعایت همه قوانین و مقررات و اسناد بالادستی آیین‌نامه انجام و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

شرط فناوری به ارتقای اساتید اضافه شد

سلیمانی در ادامه به تشریح ویژگی‌های آیین‌نامه پرداخت و گفت: آیین‌نامه ارتقا در گذشته چهار محور عمده؛ شامل فرهنگی تربیتی اجتماعی، آموزشی، پژوهش فناوری و اجرایی داشت ولی در آیین‌نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری، تولید فناوری و تکمیل چرخه علم تا تولید و اثرگذاری آن در تجارت و اقتصاد و تولید بخش فناوری، این موضوع جدا شد و پنج محور مورد توجه قرار گرفت که محور پنجم توسعه فناوری و نوآوری است. در بخش فرهنگی در آیین‌نامه جدید به شاگرد پروری و مسئولیت اجتماعی توجه ویژه شده است.

توجه جدی به سرآمدی در آموزش

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نظم و انضباط تدریس و کمیت تدریس کیفیت تدریس در گذشته هم در آیین‌نامه مطرح بود ولی در آیین‌نامه جدید غنی‌تر و به تولید محتوا بیشتر پرداخته شده است. یکی از وظایف اساتید، تولید محتواهای آموزشی است. موضوع پژوهش نیز با مولفه‌های مختلفی در آیین‌نامه مطرح است؛ مانند طرح‌های پژوهشی، افتخارات پژوهشی و جوایز در این حوزه همچنین هدایت دانشجویان دکترا برای گذراندن پسادکترا و در بخش فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای به دانش فنی و تولید دانش فنی شده است. برای توجه بیشتر به این موضوع در دانشگاه‌ها سرآمدهای فناوری خواهیم داشت. آیین‌نامه این سرفصل نیز از یک سال قبل ابلاغ شده و در دانشگاه‌ها، سرآمدان فناوری در سطح دانشکده، در سطح دانشگاه و بعد در سطح ملی انتخاب می‌شوند. این موضوع هم در ایین‌نامه ارتقا امتیاز دارد.

امتیاز تربیت دانشجوی پسادکتری

وی ادامه داد: اثر بدیع، کتاب و افتخارات پژوهشی اساتید از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است، همچنین اینکه یک استاد بتواند فارغ التحصیلان دکتری را به صورت پسا دکتری در بخش پژوهش به کار گیرد در آیین نامه جدید به آن توجه شده است.

سلیمانی با بیان اینکه به دانش فنی در بخش فناوری توجه ویژه شده است افزود: برای همه سطوح فناوری در این‌ آیین نامه معیارها و مشخصاتی تعیین شده است تا اساتید از این اقدامات بهره مند شوند.

وی افزود: همچنین به کاربردی کردن دستاوردهای اساتید توجه ویژه شده است. موضوع اختراع و اکتشاف که از قبل هم بوده در این آیین نامه نیز به آن توجه شده است به سرآمدان اساتید در حوزه پژوهش توجه ویژه شده است بنابراین در دانشگاه ها سرآمدان فناوری خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر علوم افزود: همچنین به فعالیت یک استاد فناور توجه ویژه شده است. در حوزه فعالیت علمی اجرایی تکالیفی بر عهده هیات علمی است و ارزیابی می‌شود در آیین نامه جدید به این موضوع توجه شده تا اساتید از این امتیازات بهره ببرند به مشارکت اساتید در نیازهای کشور نیز توجه ویژه شده است.

ارتباط با صنعت و جامعه در آیین‌نامه جدید ارتقا مورد توجه قرار گرفت

سلیمانی ادامه داد: حتی فعالیت‌های عام‌المنفعه و نقش آفرینی در تدوین برنامه‌های علمی پژوهشی فناوری که استاد در سطح جامعه انجام می‌دهد در این آیین‌نامه جدید مورد توجه قرار گرفته و ارتباط با صنعت و جامعه برجسته تر شده، همچنین موضوع مجلات علمی پژوهشی نیز برای مدیر مسئول و سردبیر مجله امتیازاتی دارد. مسئولیت‌های اجرایی که اساتید می‌توانند حضور داشته باشند؛ مثل اردوهای مختلف علمی، فرهنگی و اردوهای راهیان پیشرفت این هم در بخش علمی و اجرایی مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: محور بعدی در آیین نامه جدید مسئولیت فردی اساتید است که معیارهایی برای محور لحاظ شده است یک مورد دیگر مسئولیت اجتماعی اساتید است اگر استادی در سطح اجتماع تلاش زیادی داشته باشد برون دادهایی که در اجتماع دارد می‌تواند در ارتقا وی اثر گذار باشد.

توجه به ۹ محور در ارتقای اساتید به جای مقاله محوری

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: بخش اصلی و عمده دغدغه اساتید و مسئولان کشور، خصوصا مقام معظم رهبری این بخش وتویی (بایستگی) آیین‌نامه ارتقا است. یکی از ضعف ها این بود که بخش وتویی بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود؛ بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و ۹ محور شناسایی و در آیین نامه پیش بینی شد که از این محورها استادان بتوانند امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند. یکی از این ۹ محور مقاله و ۸ مورد دیگر شامل طرح های پژوهشی، کرسی های تخصصی و نظریه‌پردازی، هنر ارزنده، انتشار کتاب (کتاب تصنیفی و تالیفی)، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف و الزامات حرفه‌ای تایید شده است و در همه این محورها استاد باید پدید آورنده اصلی باشد و از هر کدام از این ۹ محور اگر امتیازات حداقلی بایستگی را به دست بیاورند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می‌کنند.

ارتقا دیگر صرفا به مقاله متکی نیست

وی نتیجه گرفت: آیین‌نامه ارتقا دیگر فقط به مقاله بستگی ندارد؛ بلکه علاوه بر مقاله محورهای دیگر پیش‌بینی شده است. البته یک استاد می‌تواند امتیازات لازم را از ۳ محور به دست بیاورد؛ یعنی هم طرح پژوهشی، هم اختراع داشته باشد و از امتیازات تجمیع بشود. همچنین هر استادی حتما در هر مرحله‌ای که می‌خواهد به رتبه بالاتری ارتقا پیدا کند، باید حداقل سه مقاله داشته باشد. استاد دانشگاه بدون مقاله نمی‌تواند ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این آیین نامه یک سری الزامات پیش بینی شده است افزود: یک‌محور از این الزامات محور اداری استخدامی است یک استاد دانشگاه برای ارتقا باید ماندگاری داشته باشد یا اینکه یک استاد برای طی مراحل بازنشستگی باید یک‌سال قبل درخواست خود را تحویل هیات ممیزه دهد تا زمان برای بررسی باشد. البته این زمان در آیین نامه قبلی دو سال بود، یا باید صلاحیت عمومی را داشته باشد و یا باید شرایط مندرج در آیین نامه های دانشگاه را داشته و حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: محور علمی هم جز الزامات آیین نامه است به عنوان‌مثال یک دانشیار باید حتما قبل از آن استادیار باشد و برای استادی حتما دانشیار شده باشد. برای ارتقا باید حداقل ۳ مقاله داشته باشد و یا در بخش آموزشی و پژوهشی هرکدام باید امتیازاتی کسب کند.

وی افزود: همچنین در الزامات حرفه ای، یک استاد باید حتما دارای صفحه خانگی باشد و برون داده های آموزشی، فرهنگی و اجرای خود را آنجا قرار دهد تا دیگران از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: استاد باید حتما دارای برنامه ۵ ساله بوده و آن را به تصویب دانشگاه برساند. باید نمرات دانشجو را به موقع اعلام و دروس را طی هفته توزیع کند.

سلیمانی افزود: دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترنیکی اساتید را ایجاد کند، همچنین دانشگاه یک کارشناس خبره موثر برای کمک به استاد در اختیار دانشکده ها و اساتید قرار دهد و زمینه و زیرساخت های لازم برای حضورغیاب برخط را فراهم کند دانشگاه باید کارگاه آموزشی برقرار کند تا اساتید با روش های مختلف پژوهش و ارتباط صنعت بهتر آشنا شوند.

معافیت از امتیازهای علمی اجرایی آیین نامه ارتقا با داشتن ۳ فرزند زیر ۶ سال

سلیمانی در خصوص اقتضائات خاص زنان هیأت علمی در آیین نامه ارتقا گفت: در بخش علمی اجرایی درجهت تحکیم بنیان خانواده و تشویق به فرزندآوری،بانوان عضو هیات علمی در زمان تقاضا در صورت داشتن فرزند زیر ۶ سال به‌ازای هر فرزند ۳۰ درصد از حداقل امتیازهای علمی و اجرایی معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: یعنی یک استاد باید در حوزه علمی اجرایی یک کف امتیازی را کسب کند، به‌عنوان مثال برای یک استادیار که می خواهد دانشیار شود باید در علمی اجرایی ۱۵ امتیاز کسب کند، آن وقت اگر یک فرزند زیر شش سال داشته باشد ۱۰ امتیاز برای وی کافی است و اگر دو فرزند زیر شش سال داشت ۵ امتیاز کافی است و اگر سه فرزند زیر شش سال داشته باشد در بخش علمی اجرایی وتویی از وی قبول می‌کنند.

وزیر علوم برای آیین نامه ارتقا ۱۰۰ ساعت وقت گذاشت

وی همچنین افزود: برای تدوین آیین نامه ارتقا اساتید وزیر علوم بیش از ۱۰۰ ساعت حضور فیزیکی در کارگروه داشته است.

همچنین ببینید

سن جذب هیات علمی

واکنش وزارت علوم به کاهش سقف سنی جذب هیات علمی

سخنگوی وزارت علوم در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد کاهش سن جذب هیات‌ …

۱۴ دیدگاه

  1. استادیار میان سال

    سلام. ای کاش در آیین نامه استخدامی هم، بندی برای بازنشستگی پیش از موعد اعضای هیات علمی اضافه می کردن تا بیش از این بازیچه اشتباهات، ندانم کاریها و توهمات مسئولان نشیم.

    ایام به کام!

  2. تو دانشگاه ما طرف هیت علمی گروه معارف و سمت معاون آموزشی دانشگاه بوده و با ۴ تا مقاله اونم معلوم نیست کجا چاپش کرده و عضو هیت ممیزه، خودشو سریع دانشیار کرد، الان برای ماها که نیاز به کار، آزمایس، شبیه یازی و هزارتا تست مزخرف داریم، قانون میزارن که فلان و بلان.
    خرهمشون از پل گذشته، الان برای ما چرند تصویب میکنن. آخه یکی نیست بگه کدوم صنعت حاضره به من هیت علمی، کار بده تا متحولش کنم. من هزینه تصویبی ارگان رو داشتم، کلا زون قطع کردن و گفتن ما خودمون واحد پژوهش داریم شما برو سرکلاسهات.
    ارتقا با اختراع………منتظر پدیده جدید چاپ کتاب برای ارتقا اساتید دور میدان انقلاب باشیم

  3. لطف کنید این روزهای آخر اینا رو ابلاغ نکنید، برترید دولت جدید مستقرشه با مشورت تغییر و ابلاغ کنند

  4. بنظرم این ایین نامه شکست میخوره. دوستان توجه کنید هیات امنا و ممیزه هر دانشگاه قدرت بیشتری از ایین نامه و وزارت داره. من خودم در شرف رسمی شدن هستم و برام هم مهم نیست ارتقا پیدا کنم یا نه. در نهایت مطمئن باشید وقتی خیلی ها نتونن از این طریق ارتقا پیدا کنند شرایط خودبخود عوض میشه.

  5. اگه دارین به ارتقای اساتید رسیدگی می کنید چه لزومی داره که در انتها بنویسید وزیر ١٠٠ ساعت حضور فیزیکی داشته ؟ ببخشید اینایی که الان نوشتید مگه قبلا هم در ارتقا همین مسائل اموزشی و پژوهشی موجود نبود ؟ الان چیز جدیدی گفتید یا فقط همون قبلیا رو با زبان جدید مطرح کردید ؟ بنده خدا ١٠٠ ساعت حضور زده تا دوره ی بعدی هم حضورش رو بزنن

  6. یک هیات علمی جوان

    ایجاد فناوری زیرساخت و حمایت می خواد، با گرنت سالی کمتر از ۱۰۰۰ دلار کار بزرگی نمی‌شه کرد، با اجباری کردن فناوری، سر فناوری همان میاد که بر سر مقاله اومد،

    آیین نامه جدید در نیومده هنوز، امیدوارم حساب همه چی رو کرده باشن

  7. آیین نامه بسیار خوبی است. واقعا خدا قوت

  8. این آقایون که این همه درباره تنوع بخشی به موارد وتویی و لزوم رعایت اونها در ارتقای اساتید صحبت می کنن اولا خودشون با راحت ترین وضع ممکن و بعضا حتی با جزوه های درسی شون ارتقا پیدا کردن. در ثانی دانشگاه مسبب وضع فعلی اقتصادی کشور نبوده که با تغییر قوانین اوضاع بهتر بشه. و در نهایت اگر هم دانشگاه نقش داشته همین آقایون مملکت رو به وضع فعلی رسوندن و اساتید جوان امروز نقشی نداشتن.
    در کل نتیجه ای حاصل نخواهد شد برای کشور.

  9. هدف کمیسیون تخصصی و هیأت ممیزه، جلوگیری از ارتقا اساتید بود که این بخشنامه هم بهش اضافه شد. چون خرتون از پل گذشته، دیگه نیازی به پل نیست، نه؟

  10. همین بزرگواران که استاد تمام و ممتاز شدند و اینها را وضع کردند آیا این شرایط را داشتند؟ بگوئید پس از ما نمی خواهیم کسی ارتقا یابد.

    • با سلام. بجای پیچیده کردن موضوع ارتقا، مدت زمان ماندن در هر مرتبه دوبرابر میشد. تا عدالت بیشتری برای اساتید در تمام دانشگاهها برقرار میشد.بجای ۴ سال ۸ سال.

      • با سلام و احترام، پیامدی جز خروج بیشتر اساتید جوان از مسیر خدمت رسانی از طریق دانشگاه ها در پی نخواهد داشت.

  11. توجه به سرآمدی خنده دارترین قسمت بود آخه اساتید رو فیلتر کنین که تعداد زیاد باید بفرستین دبیرستان بعد جالبه سرآمد هم میشند دانشگاه خلاصه ایران جای عجیبی بود عجیب تر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *