خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده فناورانه نیازمحور

حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده فناورانه نیازمحور

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگرا از اهداف اصلی طرح ملی گرنت فناوری است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، امید رضایی فر اظهار داشت: بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی، ارتقای ظرفیت توسعه فناوری و زمینه‌سازی حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه کارآفرین و تغییر رویکرد دانشگاه ها از انجام فعالیت های پژوهشی محض به پژوهش های کاربردی، توسعه و تجاری سازی فناوری از اهداف دیگر «طرح ملی گرنت فناوری» محسوب می شود.

وی جهت گیـری و هدایـت بخشـی از پایان نامه هـا و رسـاله ها بـه سـمت نیازهـای صنعـت و بـازار، هدایـت دانشـگاهها بـه سـمت دانشـگاههای نسـل سـوم یـا دانشـگاه کارآفرین، کمــک بــه تقویــت کمــی و کیفــی ورودی هــای پارکهــای علــم و فنــاوری و مرا کــز فنــاوری، ارتقــاء ســطح همــکاری پارک هــای علــم و فنــاوری بــا دانشــگاه ها و مرا کـز پژوهشـی را از دیگر اهداف این طرح دانست.

رضایی فر جامعه هدف این برنامه را «اعضای هیأت علمی و پژوهشگران فعال» در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیان کرد و در مورد عملکرد این طرح گفت: تاکنون پنج فراخوان با همکاری ۳۹ پارک علم و فناوری (۳۱ پارک استانی و ۸ پارک دانشگاهی) و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۷۳۰ دانشگاه، عملیاتی شده است.

وی افزود: از جمله دستاوردهای این برنامه می‌توان به مشارکت بیش از ۷۰۰ عضو هیأت علمی و ۳ سازمان حامی فعال (وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و دفاع و نیروهای مسلح (به ترتیب حضور در برنامه) اشاره نمود که منجر به اعطای ۵۲۱ گرنت فناوری در طرح جوانه (به ترتیب ۳۶۲ و ۱۵۹ در مقاطع ارشد و دکتری) شده است.

رضایی فر تصریح کرد: میزان حمایت گرنت فناوری، در هر برنامه، با توجه به شرایط اقتصادی و سایر ملاحظات کشور، توسط دبیرخانه ملی تعیین و اعلام می‌شود و این حمایت برای انواع گرنت و مقاطع ارشد و دکتری متفاوت می‌باشد.

وی گفت: پس از احیای معاونت فناوری و نوآوری در آذرماه ۱۴۰۰، این برنامه همچنان در فهرست اولویت‌ فعالیت‌های این معاونت قرار گرفت و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با اندکی تغییرات، به دلیل تغییر ساختار وزارت عتف، در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰، به تأیید مقام عالی وزارت رسید.

دکتر امید رضایی فر در مورد علت ویرایش و بازبینی «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» گفت: برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که همه حوزه‌های تخصصی و علمی را پوشش می‌دهد و در سراسر کشور امکان فعالیت دارد. لذا به منظور دستیابی به اقتدار علمی، فناوری و نوآوری کشور، آیین‌نامه گرنت فناوری مجدد ویرایش و بازبینی و در نهایت «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» تدوین شد که هم‌اکنون مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی می‌کند.

وی گفت: در آیین‌نامه جدید برنامه ملی گرنت فناوری، علاوه بر ۳ سرفصل قبلی (گرنت جوانه، گرنت شکوفایی و گرنت رشد)، ۶ سرفصل جدید نیز پیش‌بینی شده تا در قالب مجموعه‌ای پویا و یکپارچه، با راهبری این معاونت و همراهی ذی‌نفعان دخیل در پیشرفت فناوری کشور، ارتباط گسترده با جامعه علمی، در سطح ملی و بین‌المللی را ساماندهی نماید.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در مورد ساختار طرح ملی گرنت فناوری گفت: ارکان اجرایی برنامه در دو سطح ملی و منطقه‌ای به ترتیب دبیرخانه ملی (مستقر در معاونت فناوری و نوآوری) و پارک‌های علم و فناوری مجری (مستقر در منطقه، استان یا دانشگاه) هستند. دبیرخانه ملی زیر نظر «شورای راهبری و سیاستگذاری گرنت فناوری»، هدایت مجریان منطقه‌ای و نظارت بر اجرای برنامه در سطح کشور و پارک‌ علم و فناوری استانی یا دانشگاهی، مسئولیت اجرای برنامه در سطح استان‌ را بعهده دارند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، درخصوص تأمین‌کنندگان منابع مالی برنامه گرنت فناوری که در کل ۴ منبع مالی بلاعوض برای حمایت از برنامه در نظر گرفته شده است اینگونه توضیح داد : حمایت تأمین‌شده بلاعوض، توسط پارک استان محل اجرای برنامه گرنت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان‌های حامی و صندوق شکوفایی و نوآوری که متولی اعطای تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری می باشد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *