خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعطای گرنت ویژه و کرسی دائم استادی به اساتید برگزیده نشان عالی دانش دانشگاه تهران

اعطای گرنت ویژه و کرسی دائم استادی به اساتید برگزیده نشان عالی دانش دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران از برگزاری اولین دوره اعطای جایزه نشان عالی دانش در روز هشتم خرداد ماه امسال در این دانشگاه خبر داد و گفت: به اساتید برگزیده این جشنواره گرنت ویژه، کرسی دائم استادی دانشگاه تهران و ۶ میلیارد ریال جایزه نقدی اعطا می‌شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

سید محمد مقیمی در گفت و گو با  ایرنا با بیان اینکه طرح اعطای نشان عالی دانش از سال گذشته آغاز شد، افزود: هدف از اجرای این طرح تکریم محققان و دانشمندان کشور و معرفی آنها به جامعه به خصوص جامعه نخبگانی به عنوان یک سرمایه ارزشمند، چراغ راه و الگوی جوانان است.

وی بودجه این رویداد را ۱۰ میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: جایزه اساتید برگزیده نشان عالی دانش حدود ۶ میلیارد ریال (۶۰۰ میلیون تومان) پیش بینی شده است و در کنار آن گرنت ویژه و کرسی دائم استادی دانشگاه تهران به این چهره های ماندگار اعطا و دفتری در این دانشگاه به آنها اختصاص داده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به وجود چهره های شناخته شده عرصه های مختلف همچون ورزش و هنر در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: هدف ما این است که سلبریتی های علمی را شناسایی و تجلیل و در جامعه ترویج دهیم چرا که آنها بهترین الگو برای رشد و تکامل جامعه هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز شکل گیری تمدن اسلامی بر اساس نقش نهاد علم و دانشگاه پیش بینی شده است.

مقیمی، یکی از اقداماتی که در سال های اخیر در این دانشگاه دنبال می شود را موضوع مسوولیت پذیری اجتماعی، اجتماعی کردن علم و وارد کردن آن به بدنه جامعه عنوان کرد.

وی افزود: به طور حتم یکی از مکانیزم‌هایی که جامعه با دانشمندان و اندیشمندان خود آشنا شود، این است که این افراد در قالب نظام‌مندی شناسایی و با کار تبلیغاتی و رسانه ای به مردم معرفی شوند بدین منظور دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان عالی دانش را تعریف کردند و حدود یک سال روی این طرح کار شده است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: اساسنامه و ساختار نشان عالی دانش تعریف شده است و اعضای هیات موسس متشکل از اندیشمندان کشور دور یکدیگر جمع شدند و اساسنامه اولیه آن را تدوین کردند. شورای سیاست گذاری متعاقب آن شکل گرفت و در ذیل آن یک شورای علمی و در ذیل شورای علمی نیز کارگروه های تخصصی ۶ گانه ایجاد شده است.

مقیمی با بیان اینکه کارگروه تخصصی ۶ گانه شورای علمی به تفکیک شامل گروه های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و رفتاری، علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی است، افزود: در واقع اینها گروه‌هایی هستند که به صورت تخصصی به این موضوع می پردازند و اساتید نامزد دریافت نشان در سراسر کشور را شناسایی می کنند.

وی همچنین گفت: دایره شمول انتخاب اساتید نامزد دریافت نشان عالی دانش می تواند اساتید خارج از کشور که با دانشگاه های ایرانی و جامعه علمی ایران تعامل دارد را نیز شامل شود و افراد بر اساس شاخص‌های مدنظر معرفی می شوند، البته این شاخص ها، کمی نیستند مانند اینکه ما مقاله شماری کنیم یا اینکه امتیازی گذاری بر اساس آنچه مرسوم و متداول است که خود ما هم به این نوع رویکرد آموزش عالی برای ارتقای افراد منتقد هستیم.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه نگاه ما برای جایزه نشان عالی دانش، نگاه اثرگذاری اساتید و برجستگان است، یادآور شد: شاید استاد و دانشمندی مقالات متعددی هم نداشته باشد اما صاحب کتاب و نوشته ارزشمندی باشد و گاهی یک کرسی استاد دانشگاه از اثرگذاری دهها مقاله داخلی و خارجی برخوردار باشد.

مقیمی ادامه داد: بنابراین رویکرد ما این است که بر خلاف جریانی که وجود دارد و مبتنی بر کمی گرایی است، کیفیت را مبنای کار قرار دهیم البته مجبور هستیم بعضی از ملاک های کمی را هم لحاظ کنیم اما شاخص اصلی مبتنی بر کیفیت است.

وی اضافه کرد: انتخاب برگزیدگان باید به شکلی باشد که با معرفی اساتید برتر هنگامی که ناظران بیرونی اسامی این منتخبان را مشاهده می کنند، اخلاق مداری، شاگردپروری، اثر گذاری اجتماعی آنها برای همه برجسته تر از جنبه‌های دیگر باشد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نگاه ما در اعطای جایزه نشان عالی دانش نگاه ملی و بین المللی است، افزود: اساتیدی که امروز عضو کارگروه های تخصصی این نشان هستند سعی شده از همه دانشگاه های کشور انتخاب شوند و این کارگروه فارغ از گروه بندی های سیاسی و متداول و مرسوم در جامعه است.

مقیمی تصریح کرد: در واقع نگاه علمی و مبتنی بر اینکه این اساتید برگزیده می توانند در راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم هدف‌گذاری شده کمک کننده باشند، مبنای انتخاب ما خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه بنیاد فرهنگی مصلی نژاد به عنوان بانی مالی این جایزه و نشان اعلام آمادگی کرده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوان اقدامات رسانه‌ای و تبلیغی مناسب را برای معرفی و شناساندن این اساتید برگزیده انجام داد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *