خانه » پسادکتری » فراخوان مروج ـ پژوهشگر پسادکترا در زمینه کشاورزی

فراخوان مروج ـ پژوهشگر پسادکترا در زمینه کشاورزی

فراخوان مشترک صندوق (INSF)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) برای حمایت از مروج پژوهشگر پسادکترا در حوزه کشاورزی اعلام شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) روز چهارشنبه اعلام کرد: این فراخوان مشترک بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) به منظور مشارکت موثر دانش‌آموختگان دوره دکترا تخصصی در ترویج دانش و فناوری و توسعه نوآوری در حوزه اولویت‌های تحقیقاتی کشاورزی اعلام شده است.

هدف از این فراخوان کمک به حل مسائل واقعی و اولویت‌دار بخش کشاورزی، اجرای پروژه‌های تحقیقی، ترویجی و توسعه‌ای کاربردی ماموریت‌گرای دارای برون داد قابل ترویج و همچنین توسعه توانمندی‌ها و تجربه‌اندوزی دانش‌آموختگان برای انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای مورد نیاز بخش کشاورزی است.

این فراخوان به صورت سه جانبه از سوی صندوق، تات و عتف مورد حمایت قرار خواهد گرفت. زمان ارسال پیشنهاده‌ها از ۱۵ دی ماه تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ خواهد بود.

دوره پسادکترا (Postdoc)؛ دوره پژوهشی با برنامه مدون است که دانش‌آموختگان دارای درجه دکتری تخصصی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به طور تمام وقت با زمان معین یک سال (بنا به تشخیص کمیته ارزیابی قابل تمدید)، برای مشارکت در اجرای پروژه‌های تحقیقی، ترویجی، توسعه‌ای تقاضا محور و ارتقای مهارت‌های تخصصی میدانی تحت نظر عضو هیات علمی میزبان برگزار می‌شود. به رغم رسمیت، دوره پسادکترا از مقاطع رسمی تحصیلی کشور محسوب نمی‌شود.

مروج پژوهشگر پسادکترا؛ فردی است با مدرک دکترا تخصصی در یکی از رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که بر اساس اولویت‌های مشخص‌شده در این فراخوان پروپوزال پژوهشی خود را ارایه می‌ کند و در صورت تایید عضو هیات علمی میزبان و سپس تایید کمیته علمی فنی موسسه ذی‌ربط و کمیته تخصصی صندوق حمایت از پژوهشگران دوره پسادکترا را در موسسه / مرکز می‌گذراند.

عضو هیات علمی میزبان؛ منظور عضو هیئت علمی شاغل در سازمان / موسسه است که با رعایت ضوابط مقررات در این آیین‌نامه، نسبت به پذیرش «مروج پژوهشگر پسادکترا» اقدام می‌کند و مسئولیت به کارگیری، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی، فناوری، آموزشی و ترویجی و تایید عملکرد وی را بر عهده دارد.

شرایط و ضوابط برای پذیرش مروج پژوهشگر پسادکترا

شرایط موسسه:

  • دارای برنامه و امکانات لازم (آزمایشگاه، تجهیزات، عرصه و …) برای پذیرش مروج پژوهشگر پسادکترا باشد.

شرایط عضو هیات علمی میزبان:

  • دارای مرتبه علمی استادی یا دانشیاری باشد.
  • هم‌زمان با پذیرش مروج پژوهشگر پسادکترا، مسئول / مجری هم‌زمان حداقل دو پروژه تحقیقاتی باشد.
  • در زمان تقاضای پذیرش مروج پژوهشگر پسادکترا، پایه ترفیع سالیانه سه ساله اخیر را اخذ کرده باشد.
  • در حوزه علوم انسانی و هنر دارای حداقل پنج مقاله ISC و در سایر حوزه های علمی دارای حداقل پنج مقاله JCR در سه سال اخیر در مجلات علمی معتبر رشته تخصصی مربوطه یا مجری دو طرح تحقیقاتی خاتمه یافته با مشارکت صنعت یا دستگاه‌های اجرایی باشد.
  • تعداد مروج پژوهشگر هر عضو هیات علمی میزبان، یک نفر با تشخیص و تایید موسسه انجام می‌شود.

موضوع پیشنهادی برای دوره‌های پسا دکترا:

  • موضوع پیشنهادی از بین اولویت‌های اعلامی در این فراخوان که برای هر موسسه بطور جداگانه مشخص شده است انتخاب می شود.
  • دستاوردهای دوره یادشده، به‌صورت شفاف و قابل سنجش در پروژه تحقیقاتی پیشنهادی مشخص شود.
  • موضوع پیشنهادی از پروژه‌های مصوب در دست اجرای موسسه انتخاب نشود.

شرایط مروج پژوهشگر پسادکترا:

  • مدرک دکترا تخصصی مورد تایید وزارت عتف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه تخصصی مورد تقاضا داشته باشد.
  • با درجه خیلی خوب / عالی از رساله دکترا تخصصی دفاع کرده باشد. دارای حداقل سه مقاله چاپ شده با ایمپکت بالای یک در مجلات معتبر JCR (برای حوزه های علوم انسانی ISC ) مورد تایید وزارت عتف یا دارای دستکم سه دانش فنی/فناوری یا سه اختراع ثبت شده در مراجع ذی‌ربط بوده و یا حداقل سه مورد از مجموع هرکدام از موارد مذکور باشد.
  • در طول دوره پسادکترا، مطلقاً اشتغال به کار دیگری نداشته باشد و به صورت تمام وقت به عنوان مروج پژوهشگر پسادکترا فعالیت کند.
  • پذیرش از یکی از اعضای هیات علمی واجد شرایط موسسه به عنوان عضو هیات علمی میزبان را داشته باشد.
  • از تاریخ دانش‌آموختگی در مقطع دکترا، بیش از سه سال نگذشته باشد و همچنین سن متقاضی نباید بیش از ۴۰ سال باشد.
  • از صلاحیت‌های عمومی و نداشتن ممانعت قانونی برای فعالیت به عنوان مروج پژوهشگر پسادکترا برخوردار باشد.
  • نداشتن مشکل نظام وظیفه عمومی برای داوطلبان ذکور الزامی است.
  • دانش‌آموختگان ممتاز مقطع تحصیلی دکترا تخصصی و دارای تجربه قبلی در دوره پسادکترا و همچنین اعضای بنیاد ملی نخبگان و دارندگان جوایز خوارزمی، فارابی و رازی و سایر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی معتبر در اولویت پذیرش قرار دارند.
  • پذیرش مروج پژوهشگر پسادکترا از میان دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی دکترا تخصصی ایرانی مقیم خارج از کشور، با رعایت ضوابط و مقررات کشور میزبان بلامانع است.
  • مروج – پژوهشگر پسا دکترا کلیه قوانین و مقررات موسسه در طول مدت فعالیت را باید رعایت کنند.
  • مروج-پژوهشگر در صورت تصویب طرح خود در حین اجرای طرح پسا دکترا در برنامه ها و فعالیت های آموزشی و ترویجی در چارچوب برنامه های سازمان و با نظارت استاد میزبان مشارکت خواهد داشت.

نحوه ارسال پیشنهاد:

در ابتدا مروج-پژوهشگر متقاضی و استاد میزبان در صورت نداشتن پروفایل پژوهشگری در سامانه صندوق نام نویسی می کند. پس از آن مروج-پژوهشگر اقدام به تکمیل فرم های آنلاین و فایل ورد مندرج در سامانه صندوق و بارگزاری فایل های مورد نیاز کرده و پس از ثبت مراحل، استاد میزبان وارد پروفایل خود در این سامانه شده و اقدام به تایید طرح پسادکترا (در قسمت طرح های در انتظار تایید مسئول طرح) کند.

برای مشاهده سامانه مدیریت پژوهش صندوق از نشانی www.rtms.insf.org اقدام کنید.

همچنین ببینید

تخصیص سهمیه امریه سربازی پسادکتری

تخصیص سهمیه امریه سربازی دانشجویان پسادکتری

سهمیه امریه به دانشجویان پسادکتری اختصاص پیدا کرده و آیین نامه اجرایی آن توسط وزارت …

یک دیدگاه

  1. علی زارعی جلال آبادی

    سلام.استفاده علمی از دانش آموختگان پست دکترا ربطی به سن آنها نباید داشته باشد بلکه توانمند بودن آنها باید ملاک باشد .اگر چنین چیزی بود اسلام نمی گفت زگهواره تا گور دانش بجوی. شما با شرط گذاشتن سن انگیزه را در افراد مسن‌تر برای کسب علم از بین میبرید. مگر شما می خواهید فرد را استخدام کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *