خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » لزوم تغییر نگرش در جذب هیات علمی

لزوم تغییر نگرش در جذب هیات علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اگر قرار است به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار برویم، باید در نظام درسی، روش های آموزشی و در جذب هیات علمی نگرش دیگری داشته باشیم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که با حضور وزیر علوم و برخی از معاونان او برگزار شد، با اشاره به تحلیل ساحتی علم گفت: ساحت اول ساحت اندیشه است که از آموزش دادن آن اندیشمند پرورش می یابد. بستر اندیشه اندیشکده ها هستند. اندیشکده ها باید اندیشمند تربیت کنند و از پژوهش شان حکمت به جامعه تحویل دهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اینکه ساحت بعدی که فرای این موضوع قرار می گیرد، ساحت علم است، گفت: علم از پژوهش علمی تئوری و مقاله استخراج می شود و بستر علم و پژوهش دانشگاه و مراکز علمی هستند.

دهقانی خاطرنشان کرد: ساحت بعدی ساحت فناوری است و وقتی علم به پختگی می رسد انتظار داریم در کنار کار علمی، فناوری استخراج شود. از آموزش فناوری تکنسین ها به وجود می آیند.

وی ساحت بعدی را ساحت نوآوری نام برد و افزود: آموزش نوآوری به ما کارآفرین و در نهایت محصول اولیه ارائه می دهد؛ بستر تولید، نوآوری و مراکز تحقیقات نوآوری هستند. ساحت بعدی ساحت تولید است که از آموزش تولید، صنعتگر استخراج می شود. ساحت بعدی نیز عرضه است و از آموزش عرضه، بیزینس من خارج می شود و بستر این ساحت، بازار است.‌

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر لزوم داشتن دانشکده های حکمت بنیان گفت: باید تولیدی داشته باشیم که بر مبنای نوآوری باشد؛ زنجیره های دانشگاه و شرکت های دانش بنیان بسیار خوب توسعه یافته است. در عرضه تولید هم خوب هستیم اما جای بنگاه ها و صنایع خالی است. اگر بتوانیم از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان، صنعت کشور پای کار بیاید اتفاقی که باید رقم بخورد رقم‌خواهد خورد.

دهقانی فیروزآبادی به وجود نواقص متعدد در ارتباط دانشگاه و صنایع اشاره کرد و گفت:دانشگاه فضای فناوری نرم و منعطف دارد و تولید فضای خشکی دارد. عدم ارتباط این دو، به صنعت و دانشگاه آسیب زده است. وقتی سراغ صنعت می رویم می گوید، دانشگاه متعهد نیست. از طرف دیگر دانشگاه می گوید، صنعت دانشگاه را درک نمی کند. نتیجه این می شود که صنعت و دانشگاه هر دو گله مند هستند. پارک ها که اطراف دانشگاه شکل گرفتند بستری برای شرکت ها و واحدهای فناوری هستند که نقش ارتباط صنعت با دانشگاه را ایفا می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: در یک نظام متعالی تبدیل ارزش به ثروت، باید طوری عمل کنیم که صنعت ما برای اینکه بتواند تولید با کیفیت داشته باید، سراغ فناوری برود و شرکت های دانش بنیان تعریف کننده مسائل برای دانشگاه ها باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که ما در کشور دانشگاه های نسل یک را پشت سر گذاشته ایم، گفت: یک زمانی فردی که دانشگاه می رفت، اشتغالش تامین بود اما با گذشت زمان ظرفیت های دولتی برای اشتغال نیروی انسانی پر شد. دانشگاه های نسل دو به سمت پژوهش علمی محور رفتند و به تربیت نیروی انسانی رفتند که علاوه بر سواد آکادمیک، توان پژوهش برای نوآفرینی را دارند. درسال ۹۰ کسی که در دانشگاه خوبی تحصیل کرده بود روی زمین نمی ماند اما در حال حاضر شاهد هستیم که یک دانشجوی دکتری با رزومه خوب نمی تواند فرصت شغلی داشته باشد.

دهقانی بر تغییر نسل دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: نظام اموزش عالی در دانشگاه ها باید به نظامی تبدیل شود که کارآفرین تحویل جامعه دهد. در نسل چهارم باید سراغ دانشگاه هایی با تاثیرگذاری اجتماعی برویم که احساس نیاز در جامعه ایجاد می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین نباید مثل دانشگاه نسل یک و دو رفتار کند و لازم است نظام آن را تغییر دهیم. در دانشگاه های نسل یک و دو کتابخانه های مرکزی داشتیم اما در دانشگاه های نسل سه فضای کار اشتراکی داریم، در دانشگاه های نسل اول و دوم آزمایشگاه و در نسل سه کارگاه داریم. در دانشگاه های نسل یک کنکور داریم و در نسل سه، استارتاپ ویکندها را داریم. در دانشگاه های نسل اول استاد داریم و نسل سه مربی. در دانشگاه های نسل اول با فرد کار داریم و در دانشگاه های نسل سه و چهار با کار تیمی سرو کار داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر قرار است به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار برویم، باید در نظام درسی، روش های آموزشی و در جذب هیات علمی نگرش دیگری داشته باشیم تا فارغ التحصیلانی تربیت شوند که ایده پردازی کنند و برای خود و چند نفر دیگر کسب و کار ایجاد کنند.

همچنین ببینید

آمار جذب هیات علمی فنی و حرفه ای

جذب ۳۳۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای طی یک سال گذشته

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از جذب ۳۳۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *