خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تصویب افزایش پایه های تشویقی اساتید در دولت

تصویب افزایش پایه های تشویقی اساتید در دولت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب پایه های تشویق اعضای هیات علمی در دولت خبر داد و گفت: تحقیقات نیاز محور و شاخص های فناورانه در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی زلفی گل در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که امروز ۱۹ آذرماه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران منتشر شده و کشور ما رتبه اول علمی در منطقه را کسب کرده است؛ همچنین با احتساب مقالات فارسی بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی و پژوهشی اصیل توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اینکه برج تولید علم در کشور در حال خودنمایی است، گفت: تمام تلاش دولت سیزدهم این است که شرایطی ایجاد کند که ضمن صیانت از رشد علمی کشور در زمینه فناوری و نوآوری دستاوردهایی را داشته باشیم.

وی افزود: با قوانین و مقررات می شود جامعه و افراد را به سمت اهداف مورد نظر هدایت کرد. همچنین به این نتیجه رسیده ام که باید نظام سنجش و انگیزش جدیدی را به کار بگیریم که خروجی آن باعث شود که فناوران و نوآوران ما قدر ببینند و درصدر بنشینند.

زلفی گل برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری را نمونه بارزی از این نظام سنجش و انگیزش دانست و گفت: نظام سنجش و انگیزش در وزارت علوم می تواند بخش‌های مختلفی داشته باشد؛ به طور مثال این نظام می تواند در آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی، آیین نامه ترفیع سالانه هیئت علمی، آیین نامه پژوهانه اعضای هیئت علمی و پایه های تشویقی تاثیرگذار باشد.

وی ضمن اعلام اینکه اخیراً پایه های تشویقی اعضای هیات علمی را به ۶۰ پایه ارتقا دادیم، خاطرنشان کرد: با حمایت معاون علمی ریاست جمهوری، افزایش پایه های تشویقی در هیات دولت مصوب شد تا مراحل قانونی آن مشکلی نداشته باشد. بخش‌های عمده‌ای از پایه های تشویقی را به تحقیقات نیاز محور و شاخص های فناورانه اختصاص دادیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری در آیین نامه ارتقا هیات علمی در راستای اجرای نظام سنجش و پذیرش خبر داد و بیان کرد: تلاش ما بر این است که بخش فناوری را بر مبنای عملکردها هدایت کنیم و به زودی آیین نامه ارتقا و آیین نامه هایی که با نظام سنجش و انگیزش مرتبط است، مورد بازبینی قرار خواهند گرفت و سعی می کنیم که دامنه آن ها را به گونه‌ای تعیین کنیم که علاوه بر تولید علم به تحقیقات نیاز محور، نوآوری و فناوری توجه شود و عزیزانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همه در این نظام سنجش و انگیزش دیده شوند.

زلفی گل تصریح کرد: خوشبختانه با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، مدیریت جدیدی بر پارک های علم و فناوری و مراکز رشد حاکم شد و در حال حاضر مطالبات آنها بهتر شنیده و پیگیری می‌شود. تمام تلاش ما این است که معاونت فناوری و نوآوری ما کاملاً با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ باشد در حقیقت معاونت فناوری وزارت علوم یک بازوی توانمند برای معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و هیچ گونه تقابلی با آنها نداریم بلکه تعامل و هم افزایی در دستور کار قرار دارد.

وی مهمترین پروژه اولویت دار کشور را موضوع اشتغال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به نظر من باید پروژه اول کشور ما اشتغال باشد و معتقدم باید تمامی امکانات کشور در این راستا بسیج شود. اگر جوانان ما به موقع شغل داشته باشند، حتماً به موقع تشکیل خانواده خواهند داد و حتماً میزان امید در بین آنها افزایش پیدا می‌کند و ما یک جامعه بر نشاط خواهیم داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهترین محل برای سرمایه گذاری را هزینه کردن برای علم و فناوری و نوآوری دانست و افزود: اگر شرایطی را مهیا کنیم و سرمایه‌گذاری شایسته ای در علم و فناوری داشته باشیم، به طور حتم مشکل اشتغال حل خواهد شد و به دنبال آن سایر مسائل هم حل خواهد شد. بدون شک دانشگاه‌های کشور بهترین محل برای تربیت نسل فرهیخته و متخصص هستند و به همین دلیل مقام معظم رهبری به دانشگاه‌ها عنایت ویژه دارند و از این باب است که باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه ها، نخبگان دانشگاهی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری داشته باشیم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: بابد باور داشته باشیم که هزینه کردن در این عرصه بهترین نوع سرمایه گذاری است، چرا که در این عرصه انسان ها به عنوان دانشمند و پژوهشگر تربیت و به جامعه تحویل داده می شوند.

به گفته زلفی گل بدترین نوع خام‌فروشی خام‌فروشی مغز، اندیشه و تفکر است و باید تلاش کنیم که در دانشگاه های ما دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند، از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مناسبی برخوردار باشند.

وی ضمن تاکید بر اختصاص پژوهانه مناسب به اعضای هیات علمی دانشگاه ها گفت: باید پژوهانه مناسبی در اختیار هیات علمی قرار گیرد تا آن ها بستر مناسبی برای رشد علمی، عقلی و تخصصی دانشجویان مهیا کنند و ما شاهد این باشیم که همیشه افراد فرهیخته و دانشمندان ما نام آور باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهترین راه برای دستیابی به مرجعیت علمی را سرمایه گذاری در علم و فناوری عنوان کرد و افزود: در سال ۸۳ چهار دانشمند یک درصد داشتیم و در حال حاضر بیش از ۸۴۰ دانشمند ایرانی جز دانشمندان یک درصد دنیا داریم و به این معنا است که مرجعیت علمی در کشور در حال خودنمایی است.

وی در پایان گفت: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شایسته را برای اساتید و دانشجویان مهیا کنیم تا این مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری و دیپلماسی علمی و فناوری در بهترین نوع خود شکوفا شود.

همچنین ببینید

فرصت‌ مطالعاتی هیات علمی جامعه و صنعت

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از شرکت حدود هزار نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *