خانه » پسادکتری » استفاده از ظرفیت پسادکتری برای افزایش اشتغال

استفاده از ظرفیت پسادکتری برای افزایش اشتغال

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح مصوبات بیست و هشتمین جلسه شورای عالی عتف گفت: طرح افزایش ظرفیت پسادکتری که در این جلسه تصویب شد موجب افزایش اشتغال دانش‌بنیان‌ها شده است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایرنا، پیمان صالحی امروز (سه شنبه) در نشست خبری تشریح جلسه شورای عالی عتف  که ۱۲ مرداد ماه با حضور رییس جمهور برگزار شد، تاکید کرد: آیین نامه های این مصوبه و همچنین پسادکتری فردا (چهارشنبه) نهایی و به کمیسیون دائمی شورای عالی عتف ارایه می شود.

وی همچنین درمورد طرح افزایش ظرفیت جذب پسادکتری توضیح داد: بر اساس این طرح فرد می تواند به عنوان یک محقق پسادکتری با ۷۰ درصد حقوق یک استادیار فعالیت کند و ضمن کسب تجربه سابقه کار و بیمه نیز برای او لحاظ می شود.

صالحی با تاکید بر اهمیت افزایش ظرفیت پسادکتری خاطرنشان کرد: در آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۶۵ هزار و ۶۸۱ پسادکتری جذب شده در حالیکه دانشجویان دکتری ۲۸۳ هزار و ۳۳۵ نفر بوده اند ولی در ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ ما ۱۶۲ هزار و ۹۲۴ نفر دانشجوی دکتری جذب کرده و ۱۵ هزار نفر دانش آموخته شده اند ولی کمتر از هزار و ۵۰۰ نفر پسادکتری جذب کرده ایم.

وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پسادکتری به معنای به تاخیر انداختن بیکاری نیست، زیرا فرد حقوق می گیرد و می تواند در آینده با همان مؤسسه یا شرکت ادامه کار بدهد.

دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: افزایش مهارت، فراهم شدن زمینه استخدام، امکان دریافت حقوق ثابت، اخذ امریه از سازمان نظام وظیفه و کسب تجربه انجام کارگروهی از جمله مزایای این طرح است. ضمن این که تلاش می کنیم با همکاری مرکز جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی گذراندن دوره پسادکتری مزیتی در عضویت هیات علمی باشد.

صالحی در توضیح استفاده از ظرفیت دوره پسادکتری به عنوان خدمت سربازی گفت: این افراد می توانند با استفاده از ظرفیت طرح سربازی بنیاد ملی نخبگان و کسب حداقل امتیاز بنیاد طبق هماهنگی انجام شده با بنیاد، دوره سربازی خود را بگذرانند.

وی انواع دوره پسادکتری را سه نوع پژوهشی، طرح ارتباط با صنعت و فناوری برشمرد و گفت: در طرح های پژوهشی بخشی از هزینه را شورای عالی عتف از صندوق عالی عتف و بخشی را پژوهشگاه ها و دانشگاه ها تامین می کنند، در طرح ارتباط با صنعت و بخش فناوری نیز بودجه از طریق دستگاه و صنایع تامین می شود. بنابراین این طرح بار مالی زیادی ندارد.

دبیر کل شورای عالی عتف در مورد ارتباط با صنعت در دانشگاه ها توضیح داد: مبلغ قرارداد ارتباط با صنعت در سال ۱۳۹۹ حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ ۴ هزار میلیارد تومان و ۸ هزار پروژه بوده است.

صالحی ادامه داد: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان مقرر کرده هر شرکتی که بخش تحقیق و توسعه دارد، اگر قراردادی با دانشگاه یا پژوهشگاهی داشته باشد، به همان اندازه از معافیت مالیاتی برخوردار شود.

حل مشکل اشتغال با کمک شرکت های کوچک و متوسط

معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین درمورد آمادگی شرکت های دانش بنیان برای همکاری با داوطلبان پسادکتری اظهار داشت: این شرکت ها با کاهش نیرو روبرو هستند، این ظرفیت به آنها کمک می کند.

صالحی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد نیروی کار در شرکت های کوچک و متوسط کار می کنند و بار اشتغال را حمل می کنند.

وی یادآور شد: شرکت های بزرگ، فعالیت های خود را برون سپاری می کنند، برای حل مشکل اشتغال باید از شرکت های کوچک و متوسط حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر نیروهای پسادکتری را به این شرکت ها هدایت کنیم، ظرفیت خوبی را به آنها ارجاع داده ایم.

همچنین ببینید

تخصیص سهمیه امریه سربازی پسادکتری

تخصیص سهمیه امریه سربازی دانشجویان پسادکتری

سهمیه امریه به دانشجویان پسادکتری اختصاص پیدا کرده و آیین نامه اجرایی آن توسط وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *