خانه » پسادکتری » حمایت مالی بیشتر از محققان پسادکتری در علوم انسانی و پایه

حمایت مالی بیشتر از محققان پسادکتری در علوم انسانی و پایه

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: در حوزه علوم پایه و علوم انسانی درصد حمایت وزارت علوم از پژوهشگران پسادکتری بیشتر است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

محسن شریفی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزیر علوم و معاونت پژوهشی در دوره جدید افزایش و توسعه دوره‌های پسادکتری است، اظهار کرد: بالاخره فارغ التحصیلان دوره‌های دکتری می‌توانند یک دوره تخصصی را در یک پژوهشگاه و یا مؤسسه‌ای تحت عنوان پسادکتری بگذرانند که معمولاً اعتبار و هزینه آن از محل طرح‌ها و گرنت ها در دنیا تأمین می‌شود و اساتید صاحب نام مسئولیت این پژوهشگران را برعهده دارند اما در آمار کشور ما بحث پسادکتری توسعه زیادی نداشته بنابراین این سیاست در حال حاضر در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: پیش نویس آئین نامه پسادکتری تدوین شده است و مضمون این آئین نامه این است که دوره‌های پسادکتری متنوع باشند. یعنی به طور مثال فارغ التحصیل دوره دکتری به دانشگاه‌ها و مؤسسات دیگری برود و دوره بگذراند و یا اینکه می‌تواند در صنعت و مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه دوره را بگذراند.

شریفی خاطرنشان کرد: در روش دیگر فرد می‌تواند در پارک و یا مرکز رشد دوره پسادکتری را طی کند. بنابراین یکی از ویژگی‌های آئین نامه تنوع در دوره‌های پسادکتری است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم و شورای عالی عتف قرار است بخشی از اعتبار مورد نیاز پژوهشگر پسادکتری را تأمین کند، تصریح کرد: پژوهشگر پسادکتری، معادل حقوق استادیار پایه یک را باید دریافت کند که چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان می‌شود. وزارت علوم بخشی را حاضر است تقبل کند و بخشی دیگر را دانشگاه‌ها.

شریفی بیان کرد: بخشی که وزارت علوم متقبل می‌شود، از ۰ تا ۸۰ درصد حقوق فرد را شامل می‌شود که بستگی به رشته و حوزه کاری دارد؛ به طور مثال در حوزه علوم پایه و علوم انسانی درصد حمایت وزارت علوم بیشتر است. اما اگر طرح بیرونی داشته باشند، این درصد حمایت کمتر خواهد بود.

این مقام مسول وزارت علوم خاطرنشان کرد: مدت زمان دوره پسادکتری از یکسال تا ۲-۳ سال است و حتی می‌تواند تمدید شود که ما در آئین نامه یک تا دو سال را پیش بینی کردیم.

وی افزود: قرار است در طول مدت دوره حق بیمه پژوهشگر پرداخت شود و این دوره جزو سوابق کاری فرد محسوب خواهد شد اما تعهد استخدامی ایجاد نمی‌کند. همچنین کسانی که وارد دوره می‌شوند از معافیت سربازی برخوردار خواهند شد. پیش بینی ما این است که در سال بتوانیم هزار پژوهشگر پسادکتری جذب و حمایت کنیم.

همچنین ببینید

تخصیص سهمیه امریه سربازی پسادکتری

تخصیص سهمیه امریه سربازی دانشجویان پسادکتری

سهمیه امریه به دانشجویان پسادکتری اختصاص پیدا کرده و آیین نامه اجرایی آن توسط وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *