خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی با رویکرد جدید

بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی با رویکرد جدید

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به بازنگری آیین نامه ارتقا در حوزه پژوهشی گفت: در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش های مساله و محصول محور شرط ارتقای اساتید در حوزه پژوهشی می شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

پیمان صالحی در گفتگو با خبرگزاری مهر، از بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در حوزه پژوهشی با رویکرد جدید خبر داد و گفت: آیین نامه ارتقا در حال کار کارشناسی است و پس از اتمام بررسی های کارشناسانه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازبینی و مصوب خواهد شد؛ آن چیزی که در آیین نامه ارتقا مد نظر است این است که ما پژوهش هایمان را مساله محور و محصول محور کنیم و به این سمت برویم.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: نظر ما این نیست که پژوهش های بنیادی که پیش از این انجام شده، مضر بوده، ناکافی بوده و یا نباید انجام می شده و اصلا این مساله مطرح نیست.

این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: نظام نوآوری یک نظام پیوسته است و باید برای تحقق این نظام، یک توسعه متوازن بین دانشگاه، پارک علم و فناوری و تجاری سازی ایجاد شود و ضریب تبدیل پژوهش های بنیادی به حوزه کاربردی را افزایش دهیم.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تجاری سازی با ضعف رو به رو هستیم و می خواهیم در آیین نامه ارتقا به سمتی برویم که کسانی که به این حلقه های کمرنگ و نه مفقوده در کشور ما بیشتر توجه می کنند، امتیازات ویژه ای برای ارتقا به آن ها بدهیم. این آیین نامه یکی از مهمترین ابزار انگیزشی است برای اعضای هیات است.

وی تصریح کرد: بنابراین در درجه اول علاوه بر امتیازاتی که قبلا وجود داشته، امتیازاتی در حوزه تجاری سازی و فناوری به صورت پررنگ تر اعمال خواهد شد؛ دوم اینکه برخی از پژوهش ها به صورت وتویی مطرح نشوند؛ یعنی خود موضوعات تجاری سازی و فناوری هم بتوانند جایگزین امتیازات وتویی در حوزه مقالات باشند. البته این موارد در جلسات کارشناسی مطرح شده و آیین نامه در حال بازبینی است و ما نقطه نظارت همه کسانی که ذینفع بودند را گرفته ایم.

معاون پژوهشی وزیر علوم در پایان گفت: این موضوع در دفتر هیات های امنا با تولیت قائم مقام وزیر در حوزه هیات های امنا انجام می شود اما کلیه معاونت ها و بخش ها از جمله معاونت پژوهشی نظرات خود را داده اند.

همچنین ببینید

ابلاغ مصوبه ضریب حقوق اعضای هیات علمی

تصویب نامه هیات وزیران درخصوص تعیین ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها توسط معاون …

۲ دیدگاه

  1. اصولا این مقاله ها یا پژوهش ها دردی را تا حالا دوا نکرده و بعد از این هم نخواهد کرد. آموزش کلا فراموش شده و همه در پی چاپیدن مقاله اند.
    کاش می گفتند هرکس دلش می خواهد مقاله بنویسد تا باندبازی های مقاله و طرح هم خاتمه پیدا کند. هر هیات علمی در طول دوره خدمتش حتی اگر یک کار مفید پژوهشی بکند، ارزش و اهمیت کارش از آن هبات علمی با ۲۰ تا …مقاله در سال بیشتر است.
    کاش این سرآمدی در چاپ مقاله های بی فایده بازنگری شود.
    سپاس

  2. سلام، این رویکرد خیلی خوبی است که مساله محور پژوهش کنیم. اما این مساله اول ما نیست. مساله این است که باید در پژوهش سازوکاری اندیشیده شود که تمایل افراد به سمت تعامل با دیگر پژوهش گران زیاد شود. تشکیل باندهای پژوهشی و تامین منافع یک شخص یا یک گروه خیلی زیان بار است. چرا نباید پاسخ دادن به یک همکاری پژوهشی برای یک استاد تمام که به همه راه ها و امکانات چاپیدن مقاله و انجام طرح مسلط شده است، افتخار و وظیفه باشد؟ چرا همکاری با یک محقق در دانشگاه منطقه محروم برای یک استاد در دانشگاه های مادر امتیاز محسوب گردد؟ چرا کسانی که در پژوهش! بالا را گرفته اند به پایین دست ها توجه ندارند؟ مگر نباید منفعت جمع بر منفعت شخص و گروه ارجحیت یابد؟ نظام فعلی ارزیابی قتلگاه آدم ها و محققان معمولی (درجه ۱ اما بی کس و غیر متصل به شبکه ای خاص) است. این نحوه ارتقا و تبدیل وضع که من نمی دانم چه ربطی به یکدیگر دارند را سریعا باید اصلاح کرد تا افراد بتوانند در مسیر استعداد خود تلاش و خدمت نمایند. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *