خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » دستور وزیر علوم برای پرداخت پژوهانه به اساتید

دستور وزیر علوم برای پرداخت پژوهانه به اساتید

وزیر علوم گفت: دانشگاه هایی که گرنت را هنوز کامل پرداخت نکرده اند، به هر طریق ممکن در تخصیص اردیبهشت ماه که رقم قابل توجهی هم هست، جبران کنند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی زلفی گل در پنجاه و ششمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها پژوهشگاه‌ها مراکز و موسسات آموزش عالی که امروز در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد اظهار کرد: باید بهره وری در آموزش عالی را افزایش دهیم و این امر زمانی محقق می شود که هم فکری کنیم. جامعه دانشگاهی ما باید برای سایر اقشار الگو باشد و فرهنگ هم فکری به جامعه تسری یابد.

وزیر علوم ادامه داد: ما در وزارت علوم ۵ اولویت اصلی را انتخاب کردیم و پیگیری خواهیم کرد که از ظرفیت علمی کشور در این راستا نهایت بهره را ببریم. اولین اولویت مرجعیت علمی و دیپلماسی در کشور است؛ یعنی باید دانشگاهایمان به عنوان مرجع شناخته شوند و با سیاستگذاری مان اساتید و دانشجویان در عرصه بین المللی حضور جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه های ترفیع و گرنت ما باید به گونه ای باشد که دیپلماسی علمی را تشویق کند، گفت: معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ها هرجا یک کار علمی فناوری را مشاهده کردند که باعث ارتقا می شود را باید تشویق کنند. معاونان باید حس حسادت را در خودشان ذبح کنند و هر فردی با سلیقه سیاسی هر کار علمی انجام داد را بلافاصله تقدیر کنند.

زلفی گل با اعلام این موضوع که اگر معاونان پژوهشی و دانشگاه ها نسبت به عملکرد خوب علمی اساتید و اعضای هیات علمی بی تفاوت باشند، در ارزشیابی هایمان حتما لحاظ خواهد شد، گفت: در شهریور ماه رئیس و معاونان نمونه دانشگاه ها را قرار است انتخاب کنیم و این موضوع را حتما در انتخاب هایمان لحاظ می کنیم.

وزیر علوم اولویت های بعدی وزارت علوم را اموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد و نوآوری پروری و تولید ثروت از دانش برشمرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه معاون آموزش و پژوهشی باید حرف اول را در دانشگاه بزنند و امکانات دانشگاه در خدمت اموزش و پژوهش باشد، افزود: البته نمی گویم مسائل فرهنگی را نادیده بگیرند. باید بستری فراهم شود که دانشجویان و یاوران علمی و اعضای هیات علمی بیشتر تلاش کنند.

زلفی گل بیان کرد: از نظر مالی معاونت پژوهشی مستقل باید عمل کند و بلافاصله سهم ۱۵ درصدی پژوهشی مستقیما در اختیار معاون قرار بگیرد. آن چیزی که باید در این دوره نهادینه‌ کنیم این است که در شروع سال تحصیلی، گرنت پژوهشی و پژوهانه به صورت یک جا پرداخت شود که استاد ما دغدغه ای نداشته باشد. در حوزه پژوهشی باید سخاوتمندانه رفتار کرد و اعتماد کامل داشت چرا که بهترین محل سرمایه گذاری پژوهش و فناوری است.

وزیر علوم خطاب به مسولان دانشگاه ها گفت: دانشگاه هایی که گرنت را هنوز کامل پرداخت نکرده اند، به هر طریق ممکن در تخصیص اردیبهشت ماه که رقم قابل توجهی هم هست، جبران کنند.

وی ضمن بیان این مطلب که از معاون پژوهشی خواسته ام که سالانه حداقل ۵ درصد مجلات ما باید بین المللی شود، خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۰۰ میلیون تومان به مجلات بین الملی پرداخت شد و سال آینده این حمایت چندین برابر خواهد شد تا افرادی که در راستای مرجعیت علمی کار می کنند تقدیر ویژه ای کنیم.

زلفی گل با اعلام اینکه به استادی که مقاله ای نوسته و بیش از ۵۰۰ ارجاع داشته، پایه تشویقی خواهیم داد، تصریح کرد: همچنین کسی که کتاب بین المللی نوشته و در عرصه فناوری شغلی ایجاد کرده پایه تشویقی خواهیم داد. برای یاوران علمی هم آیین نامه ای در حال تنظیم است تا اگر فردی تلاش بیشتری داشت مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر علوم از پیگیری این وزارتخانه در خصوص پرداخت حق عضویت انجمن های علمی و دسترسی مجدد دانشگاه ها به پایگاه های اطلاعات علمی خبر داد و گفت: باید نشان دهیم که در عرصه فناوری و نوآوری هم می توانیم موفق عمل کنیم؛ از تمام وزرای قبلی تشکر می کنم که سیاست های آن ها باعث شد در رتبه اول علمی در منطقه قرار بگیریم و اساتید مرجع و یک درصد داشته باشیم.

وی ضمن اعلام اینکه ۳۵ درصد تولیدات علمی ایران با مشارکت بین المللی است و این توفیق کمی نیست، افزود: محققان و دانشمندان دنیا پذیرفته اند که می توانند با اساتید ایرانی کار کنند. دانشگاه هایی که درصد مشارکت علمی بین المللی شان بیشتر است، در هفته پژوهش حتما تقدیر می شوند. هفته فناوری هم قرار است پایه گذاری شود که براساس آن فناوران و نوآوران را ترغیب و تشویق خواهیم کرد.

وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: معاونان پژوهشی دانشگاه ها باید قدرت تعامل خوبی داشته باشند و روسای دانشگاه ها باید تالار افتخارات دانشگاه را تاسیس کنند و در آن اگر دانشجویان و اساتید افتخاراتی داشتند، در آنجا به نمایش گذاشته شود.

وی در ادامه به بیانات رهبری در نشست تشکل ها اشاره کرد و گفت: ایشان تمام قد از دانشگاه ها دفاع کردند در حالی که دشمنان ما می خواهند دانشگاه را در مقابل نظام قرار دهند. رهبری البته ۲- ۳ نکته را مطرح کردند که یکی از آن ها این بود که حس امید و خودباوری را به دانشجویان منتقل کنیم. یکی از این راه ها، ترغیب و تشویق و دیگری راه اندازی دوره های پسادکتری و افزایش شرکت های دانش بنیان و …است.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *