خانه » اخبار دوره دکتری » بازگشایی دانشگاه های تهران بعد از تعطیلات نوروز

بازگشایی دانشگاه های تهران بعد از تعطیلات نوروز

دانشگاه های دولتی و غیردولتی تهران وضعیت آموزش خود بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ را اعلام کردند و از حضوری شدن آموزش خبر دادند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از گذشت ۲ سال همچنان دانشگاه‌ها آموزش حضوری ۱۰۰ درصدی (تمامی مقاطع تحصیلی) را به دلیل سویه های جدید کرونا تجربه نکرده‌اند؛ حال در شرایطی قرار داریم که موج ششم کرونا را تقریباً پشت سر گذاشته‌ایم و آمار مبتلایان رو به کاهش است.

در همین راستا براساس تاکید رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه‌ها و مدارس باید بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ آموزش حضوری را از سر بگیرند؛ هرچند برخی کارشناسان باز هم نگرانند که با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نوروز موج دیگری از کرونا در راه باشد.

در همین رابطه معاون آموزشی وزارت علوم در آخرین جلسه هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که اواخر اسفندماه برگزار شد، بر ضرورت تسریع در حضوری شدن آموزش‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تاکید کرد.

این مقام مسئول وزارت علوم همچنین بر برگزاری حضوری امتحانات تاکید کرد و گفت: در این راستا می‌توان بازه امتحانات را طولانی کنیم و یا به با بهره‌مندی از امکانات سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و مؤسسات دیگر هماهنگی انجام گیرد که دانشجویان غیر بومی در نزدیک ترین محل زندگی امتحان دهند.

وزرات علوم همچنین اعلام کرده است که بخش عمده‌ای از کارگاه‌ها و کلاس‌های عملی در دانشگاه‌ها باید به صورت حضوری در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برگزار شود.

دانشگاه‌ها درباره وضعیت بازگشایی و حضور دانشجویان بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ اطلاع رسانی‌های داشته‌اند که به تفکیک به آنها اشاره شده است.

دانشگاه شهید بهشتی؛ آموزش دانشجویان ارشد و دکتری حضوری می‌شود

سعدالله نصیری قیداری در نشست پایان سال خود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت آموزش حضوری بعد از تعطیلات نوروز گفت: از ۲۰ فروردین رسماً دانشجویان دکتری به صورت ۱۰۰ درصدی مثل گذشته در دانشگاه حضور خواهند داشت. همچنین آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد غیر از ورودی‌های ۱۴۰۰ حضوری خواهد بود. به این معنا که برای این دسته از دانشجویان از لحاظ خوابگاه و تغذیه مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین دانشجویان کارشناسی ورودی ۹۸ به قبل و همچنین آن دسته از دانشجویان که کارگاه و آزمایشگاه دارند، در دانشگاه حضور خواهند یافت.

نصیری ادامه داد: البته اگر روزی ستاد کرونا اعلام کند که هیچ محدودیت وجود ندارد، ۱۰۰ درصد دانشجویان می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی درباره نحوه برگزاری امتحانات در ترم جدید تحصیلی گفت: در نیمسال گذشته امتحانات به صورت ترکیبی برگزار شد و الزامی برای برگزاری حضوری نداشتیم. برای نیمسال بعد تاکید ما بر برگزاری حضوری امتحانات است.

آموزش حضوری در دانشگاه شریف از ۲۰ فروردین

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده است: آن دسته از کلاس‌هایی که در برنامه آموزشی نیم‌سال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت «ارائه حضوری» مشخص شده‌اند، از روز شنبه ۲۰ فروردین‌ماه به صورت حضوری در محل دانشگاه برگزار خواهند شد.

محل تشکیل کلاس‌های حضوری در هفته اول سال آینده در سامانه آموزش اعلام خواهد شد.

وضعیت آموزش حضوری دانشگاه آزاد از ۱۴ فروردین

رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوبا خبرنگار مهر، با اشاره به آمادگی واحدهای دانشگاه آزاد بر حضوری شدن کلاس‌های آموزشی اظهار داشت: با توجه به کاهش آمار مبتلایان در پیک ششم کرونا و همچنین مجوز حضوری شدن کلاس‌ها از سوی ستاد کرونا کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ و پس از ایام تعطیلات نوروزی حضوری خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این حضوری شدن در صورتی است که آن شهر از وضعیت قرمز خارج شود، گفت: بنا بر تاکید ریاست دانشگاه، حضوری شدن کلاس‌های آموزشی از ۱۴ فروردین به صورت جد پیگیری می‌شود و واحدها باید خود را برای حضور دانشجویان در دانشگاه آماده کنند.

همدانچی خاطرنشان کرد: در خصوص ظرفیت تشکیل کلاس‌ها نیز به واحدها تأکید شده که موظف هستند پروتکل‌های بهداشتی را لحاظ کنند.

دانشگاه علامه طباطبایی؛ آموزش دانشجویان دکتری از ۲۰ فروردین حضوری می‌شود

دانشگاه علامه طباطبایی نیز اعلام کرده است؛ کلیه کلاس‌های دانشجویان مقطع دکتری از تاریخ ۲۰ فروردین به صورت حضوری خواهد بود. براساس اطلاعیه دانشگاه علامه، جلسات دفاع نهایی از رساله‌های مقطع دکتری و پایان نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ حتی الامکان به صورت آنلاین برگزار شود.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ آموزش دروس نظری و عملی بعد از نوروز کاملاً حضوری می‌شود

عرفان خسرویان سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نحوه برگزاری کلاس‌های درس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۱۴۰۱ گفت: مبنای آموزش در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری (۲-۴۰۰) در کلیه واحدهای استانی و مراکز تابعه، آموزش دروس عملی برای دانشجویان بومی به صورت حضوری شد.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد، دانشکده / آموزشکده‌های وابسته، برنامه ریزی نیمسال مذکور را به نحوی انجام دهند که در صورت فراهم شدن شرایط و ابلاغ آن از طرف سازمان مرکزی دانشگاه، در هر یک از هفته‌های آموزشی در نیمسال مذکور به ویژه از اوایل سال ۱۴۰۱، آموزش تمامی دروس، اعم از نظری و عملی به صورت کاملاً حضوری انجام گیرد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد تغییرات مثبت در شرایط، نسبت به حضوری شدن آموزش تمامی دروس در ادامه نیمسال (به ویژه در سال جدید)، تصمیم گیری خواهد شد.

دانشگاه خوارزمی؛ بعد از تعطیلات نوروز کلاس‌های دانشجویان ارشد و دکتری حضوری است

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی با صدور اطلاعیه‌ای نیز اعلام کرده است؛ به اطلاع تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی می‌رساند کلاس‌های نیمسال دوم از تاریخ بیستم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به صورت حضوری ادامه خواهد یافت.

دانشگاه تهران؛ از ۱۴ فروردین آموزش در تمامی مقاطع حضوری است

دانشگاه تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است؛ بر اساس مصوبه اسفندماه هیات رئیسه دانشگاه تهران، تمامی کلاس‌های درسی و برنامه‌های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ به صورت کاملاً حضوری و بر اساس برنامه آموزشی نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هر یک از دانشکدگان / دانشکده / مرکز / مؤسسه دانشگاه و در محل پیش‌بینی شده برگزار خواهد شد.

دانشگاه تهران تاکید کرده است که شرکت منظم دانشجویان در کلاس‌های درس که در حفظ و اعتلای کیفیت علمی یاددهی-یادگیری خود و دانشگاه تأثیر به سزایی دارد، الزامی است. براساس اعلام این دانشگاه، با دانشجویانی که به دلایل غیرموجه غیبت داشته باشند، طبق مقررات آموزشی رفتار خواهد شد.

حضور اعضای هیأت علمی در محل خدمت و تشکیل کلاس درس بر اساس برنامه آموزشی نیمسال جاری الزامی است.

اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها از ۱۳ فروردین

علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز اعلام کرده است؛ اسکان دانشجویانی که از ابتدای نیمسال جاری در خوابگاه ساکن بوده‌اند از ۱۳ فروردین آغاز می‌شود. همچنین اسکان همه ورودی‌های ارشد و دکتری در روزهای ۱۴ و ۱۵ فرودین ماه انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص برنامه اسکان دانشجویان شاغل به تحصیل در واحدها و پردیس‌های اقماری دانشگاه تهران اعم از دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج، ابوریحان و فارابی و دانشکده‌های کاسپین و فومن نیز گفت: وضعیت اسکان دانشجویان واحدهای اقماری به زودی توسط این واحدها در بستر پیام‌رسان‌هایشان اعلام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران تصریح کرد: در صورتی که شرایط اسکان دانشجویان واحدهای اقماری دانشگاه با تاخیر مهیا شود، به میزان تاخیری که به وجود آمده است، هماهنگی‌های لازم با آموزش دانشگاه و دانشکده‌ها ایجاد می‌شود تا دانشجویان از کلاس‌های آموزشی خود عقب نمانند.

وی همچنین اعلام کرد: تغذیه دانشجویی هم از سحرگاه ۱۴ فروردین برای دانشجویانی که ثبت‌نام خوابگاه را نهایی کرده‌اند، به شرط رزرو در سامانه تغذیه برقرار خواهد بود.

وضعیت آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی / مشکلات تغذیه و خوابگاه

علی آهون منش رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی در گفتگو با مهر اعلام کرده است؛ شیوه انجام فعالیت‌های آموزشی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۰، و همچنین اعلام وزارت علوم به صورت حضوری خواهد بود. البته تصمیم نهایی را شورای هماهنگی آموزش عالی در استان‌ها بر اساس مصوبه وزارت علوم اتخاذ می‌کند

رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیر انتفاعی درباره مشکلات حضوری شدن هم این توضیح را داد که دانشگاه‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی با حضوری شدن آموزش، با مشکلات تغذیه و خوابگاه مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: در بخش دانشگاه‌های دولتی، احتمالاً هزینه را صندوق رفاه دانشجویان در مورد خوابگاه خودگردانی که دو یا سه برابر می‌شوند، پرداخت می‌کند ولی برای بخش خصوصی جایی برای پرداخت یارانه خوابگاه اعلام نشده و این مشکل برای غیرانتفاعی‌ها وجود دارد.

دانشگاه خواجه نصیر؛ جلسات دفاع و دروس عملی و کارگاهی در حضوری است

آموزش دانشجویان ورودی ۱۳۹۹ کارشناسی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، حضوری خواهد بود.

علیرضا صالحی معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر در این رابطه توضیح داد و گفت: حسب مصوبات قبلی مبنی بر اجرای آموزش حضوری برای دانشجویان ورودی ۹۹ کارشناسی از ابتدای نیمسال دوم ۱۴۰۰ که متاسفانه به دلیل شیوع سویه امیکرون وقفه ایجاد شد، با توجه به کاهش شیوع سویه امیکرون و پایداری آن، مطابق برنامه ریزی انجام شده قبلی، آموزش حضوری از تاریخ ۲۰ فروردین از سر گرفته خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر افزود: در این راستا کلیه دروس تئوری و عملی برنامه ریزی شده برای ورودی ۹۹، دروس عملی و کارگاهی سایر ورودی‌ها (در صورت امکان به صورت فشرده) و همچنین جلسات دفاع از پروژه‌ها در همه مقاطع از تاریخ ذکر شده باید به صورت حضوری انجام شود.

براساس اعلام صالحی تمامی امتحانات پایان نیم سال دوم به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

همچنین ببینید

رتبه بندی ISC

تصویب معیارهای جدید رتبه بندی ISC دانشگاه ها

معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *