خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » روایت نادیده‌ گرفتن برخی اعضای هیأت علمی از همسان‌سازی حقوق

روایت نادیده‌ گرفتن برخی اعضای هیأت علمی از همسان‌سازی حقوق

ماه‌ها از ابلاغ قانون همسان‌سازی و صدور احکام حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گذرد، اما اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان با نابرابری و بی عدالتی مواجه شده‌اند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، ماه‌ها از ابلاغ قانون همسان‌سازی و صدور احکام حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌گذرد، اما اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان علی‌رغم جایگاه رفیع تربیت معلم چه در ساختار جهانی نظام تعلیم و تربیت و چه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، با نابرابری و بی عدالتی مواجه شده‌اند.

تمام ضوابط و مقررات جاری در این دانشگاه‌ها در جذب دانشجو، ایجاد رشته، جذب هیأت علمی، ترفیع و ارتقای مرتبه و دیگر امور آموزشی، علمی و پژوهشی تابع ضوابط و شیوه‌نامه‌های مصوب وزارت عتف است؛ به طوری که احکام اعضای هیأت علمی از طرف وزارت عتف صادر شده و نمایندگان وزارت عتف در ترکیب هیأت امناء و هیات ممیزه دانشگاه شرکت دارند اما در همسان‌سازی، این دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم مستثنی شدند.

* چرا همسان‌سازی حقوق برای دانشگاه‌های آموزش و پرورش انجام نشد؟! 

مهدی نیک‌عمل عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به فارس گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد عدم همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش است.

مسأله به این صورت است که در اواخر سال گذشته، قانونی در مجلس مصوب شد که حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌هایی که دارای مجوز از وزارت علوم هستند، با حقوق اعضای هیأت علمی رشته‌های غیربالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی همسان‌سازی شود.

وی ادامه داد: این قانون مصوب شد و در سال ۱۴۰۰ توسط بسیاری از دانشگاه‌های وزارت عتف انجام شد و احکام کارگزینی همسان‌سازی آنها صادر شد. به نحوی که در اکثر دانشگاه‌های وزارت علوم و برخی دانشگاه‌های وابسته، همسان‌سازی انجام شده است.

نیک‌عمل افزود: متأسفانه تاکنون برای دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش که تمام اعضای هیأت علمی آنها دارای مجوز رسمی برای هیأت علمی شدن از وزارت عتف هستند، همسان‌سازی انجام نشده است.

* اختلاف ۵۰ درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آموزش و پرورش با وزارت علوم

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: قبل از اجرای همسان‌سازی، یک دانشیار با پایه ۱۹ در دانشگاه‌های سراسر کشور، چه دانشگاه‌های وابسته به وزارت عتف و چه دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها، ۱۹ میلیون تومان عدد حکم کارگزینی داشته است. بعد از اجرای همسان‌سازی، این مبلغ به ۲۹ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. اما این کار هنوز برای دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه‌ فرهنگیان، پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش و خیلی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر انجام نشده است.

وی ادامه داد: یک مثال دیگر این است، یک استادیار پایه یک یعنی یک نفر که مدرک دکترایش را دریافت کرده و از طریق وزارت علوم جذب یک دانشگاهی شده است، مبلغ حکمش در حال حاضر با اجرای همسان‌سازی حقوق، حدود ۱۵.۵ میلیون تومان است. اما در دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش این مبلغ حدود ۱۰ میلیون است یعنی ۵۰ درصد اختلاف وجود دارد.

* تفاوت ۱۵ میلیونی‌ها در حقوق 

نیک‌عمل ادامه داد: در خصوص بنده که استادتمام هستم با ۲۵ سال سابقه، مبلغ حکمم، ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با کسورات حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی می‌شود اما همکارم که هم‌سن و سال بنده است و سنواتش نیز کمتر است در دانشگاه دولتی، مبلغ حکمش ۳۳ میلیون تومان است. یعنی اختلاف در اینجا باز هم بیش از ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: ناگفته نماند تمام قوانین ارتقای پایه‌مان، ارتقای مرتبه و پایه سالیانه‌مان و سیلابس درسی‌مان، تمام جزئیات آموزشی و پژوهشی دانشگاه، علاوه بر مأموریت تربیت دبیر در دانشگاه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، مطابق قوانین وزارت علوم است و این یک اجحاف بسیار بزرگ و تحقیر توهین‌آمیز است و ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت تقاضا داریم هرچه سریع‌تر احکام همسان‌سازی هیأت‌های علمی‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش را صادر کنند.

* نقش متفاوت اساتید دانشگاه‌های تربیت دبیر با دیگر دانشگاه‌ها

افشین کازرونی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در این خصوص به فارس گفت:  در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عمدتا دانشجویانی داریم که متعهد به دبیری در وزارت آموزش و پرورش هستند. یعنی این دانشجویان علاوه بر اینکه دروس مصوب وزارت عتف را فرا بگیرند، باید مهارت‌های دبیری را فرا بگیرند.

وی ادامه داد: وقی یک عضو هیأت علمی سرکلاس برای دانشجویان تربیت دبیر درس می‌دهد علاوه بر اینکه باید مسلط بر موضوعات درسی و سیلابس درسی باشد و بتواند با کفایت لازم تدریس کند، باید روش و منش تدریس را به نحو احسن به دانش‌جویانش منتقل کند. چون این افراد قرار است به عنوان و دبیران و معلمان در هنرستان‌ها و آموزشکده ‌های وزارت آموزش و پرورش تدریس کنند. لذا باید خلق و خوی خوب و مناسبی برای برخورد با دانش‌آموزان داشته باشند که بتوانند تدریس مناسب در سر کلاس داشته باشند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: ما نه تنها باید افرادی را تربیت کنیم که در حوزه تخصصی خود متخصص می‌شوند بلکه باید یک سری مهارت‌های نرم را هم به آنها یاد دهیم از جمله اینکه بتوانند انتقاد پذیری در سر کلاس داشته باشند. بتوانند سر کلاس انتقال مطلب را درست انجام دهند.

وی تصریح کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های دیگر، وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند شاید نتوانند آن چیزی که یاد گرفتند منتقل کنند ولی در دانشگاه‌ها ما باید این مهارت را داشته باشند که وقتی سر کلاس وارد می‌شوند انتقال مطلب را به سهولت بتوانند انجام دهند.

* گام‌های خوب برای همسان‌سازی

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان به تازگی از تصویب همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی این دانشگاه در جلسه هیات امنا خبر داد و گفت: برای اجرای حکم همسان‌سازی به تایید سازمان برنامه و بودجه و تعیین محل اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: بحث همسان‌سازی حقوق اساتید، بحث عام دانشگاه‌ها است و مصوبه‌ای است که تقریبا می‌شود گفت در دولت‌های قبل نیز مطرح بوده است ولی متاسفانه به هنگام اجرایی شدن، برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های فرهنگیان، شهید رجایی، پژوهشگاه تعلیم تربیت و سازمان پژوهش از همسان‌سازی مستثنی شدند.

خنیفر با بیان اینکه ما حدودا ۸۰ هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم که همسان‌سازی تقریبا شامل همه آنها شد،‌ گفت: زمانی‌که اعمال قانون همسان‌سازی به اساتید دانشگاه‌های فرهنگیان، شهید رجایی، پژوهشگاه تعلیم تربیت و سازمان پژوهش رسید، قانون متوقف شد و گفتند چون این دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم نیستند، مستثنی هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های مذکور حدوداً ۳ درصد از مجموع اعضای هیات علمی کشور را در برمی‌گیرند، ادامه داد: این تعداد برای دانشگاه فرهنگیان ۸۷۰ نفر، برای دانشگاه شهید رجایی ۱۸۰ نفر، سازمان پژوهش ۱۱ نفر و پژوهشگاه تعلیم تربیت ۲۶ نفر بود که در مقایسه با کل کشور رقم بالایی به حساب نمی‌آید.

خنیفر تصریح کرد: این مسأله را در هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح کردیم. هیأت امنایی که رئیس جمهور،‌ وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان اداری و استخدامی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاعضو آن هستند. در این جلسه بحث همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ فرهنگیان به تصویب اعضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، یک ماه پیش در جلسه روسای سه قوه موضوع همسان‌سازی مطرح گردید و اعلام شد که حق با ما است. این مسأله تایید شد ولی مکتوب نشد. تا اینکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به بنده به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد مصوبات جلسه هیأت امنا مبنی بر اجرای طرح همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی که به تایید اعضای شورای دانشگاه رسیده است،‌جهت اقدام ابلاغ می‌شود. پس از آن، ما نیز طی نامه‌ای به معاونت اداری مالی دانشگاه فرهنگیان اعلام کردیم که با عنایت به صورت جلسه هیأت امنا و دستور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مراتب صدور احکام جهت اجرا ابلاغ شود و ضرورت دارد پرداخت احکام صادره با مجوز و نظر سازمان برنامه و بودجه و تعیین محل اعتبار و طبق نظر سرپرست وزارت انجام گردد. این بدان معناست که ما قید کرده‌ایم ما احکام را صادر می‌کنیم اما چگونگی اجرای احکام منوط به مجوز و نظر سازمان برنامه و بودجه و تعیین محل اعتبار است.

به گزارش فارس، اکنون باید دید ماجرای همسان‌سازی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *