خانه » اخبار دوره دکتری » پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری در انتظار تخصیص بودجه

پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری در انتظار تخصیص بودجه

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری منتظر تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری اظهار کرد: پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری تابع تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت علوم است تا بتوانیم این موضوع را تحقق ببخشیم.

او افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیر تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری است، اما تا کنون اتفاقی نیفتاده و امیدواریم در ۶ ماه دوم امسال بتوانیم آن را ساماندهی کنیم.

نقی زاده تصریح کرد: یکی از محور‌های تحول آموزش عالی بحث گرنت محور کردن دانشجویان دوره دکتری است و تا موقعی که این موضوع انجام نشود بحث ماموریت گرا و کاربردی کردن حوزه تحصیلات تکمیلی بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین باید آن را به صورت جدی پیگیری کنیم تا چالش‌های موجود در میان دانشجویان دکتری برطرف شوند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره افزایش بی رویه تعداد دانشجویان دکتری اظهار کرد: در دنیا برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کاربردی کنند آن‌ها را به نظام گرنت متصل خواهند کرد.

نقی زاده گفت: این گرنت که به صورت حقوق ماهیانه حق الزمه به پژوهشگران دوره دکتری در دنیا پرداخت می‌شود از ۳ مسیر عبور می‌کند. یکی از طریق قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت استادان دانشگاه بوده که قطعا کاربردی و ماموریت گراست و نیاز صنعت را حل می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات کاربردی کردن پژوهش‌های دانشجویان دکتری، محل گرنت‌های عمومی است که در دنیا در قالب صندوق‌های گرنت تجمیع می‌شوند که در آن جا معمولا دولت‌ها اولویت‌های پژوهشی خود را مشخص می‌کنند و عمدتا در بخش‌هایی مانند: علوم انسانی، علوم پایه، علوم پایه و مهندسی هستند که صنعت تقاضای فعال ندارد که دولت‌ها باید در این زمینه اولویت‌های خود را مطرح کنند تا با توجه به نیاز موجود در کشور یافته‌های پژوهشی تولید کنند، همچنین بخشی دیگر از تحقیقات خود را که دولت اولویت آن را تشخیص نداده به صورت آزاد باقی می‌گذرانند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سازمان برنامه و بودجه ۸۰ درصد منابع را به اولویت‌ها اختصاص می‌دهند. کمک‌های عمومی، خیریه، وقف و برخی از درآمد‌های اختصاصی دانشگاه‌ها از محل فعالیت‌ها مانند شرکت‌های دانش بنیان هم گزینه سوم کاربردی کردن پژوهش‌های دانشجویان دکتری است.

نقی زاده ادامه داد: اگر این ۳ موضوع در حوزه دانشجویان دکتری و گرنت محور کردن پایان نامه‌ها اتفاق بیفتد باعث می‌شود تا خود به خود پایان نامه‌ها و پژوهش‌های دوره دکتری ماموریت محور خواهند شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی بیان کرد: در مورد تعداد جذب دانشجویان دکتری تابع نیاز‌های موجود هستیم، هرچه قدر این نیاز قابل تامین از سوی نظام گرنت باشد با توجه به استاندارد‌ها دانشجویان را جذب خواهیم کرد. اگر هم منابع مالی تخصیص پیدا نکند تعداد جذب محدودتر خواهد شد.

همچنین ببینید

رتبه بندی ISC

تصویب معیارهای جدید رتبه بندی ISC دانشگاه ها

معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *