خانه » اخبار دوره دکتری » جذب دانشجوی دکتری با پایان نامه کاربردی
مدت زمان بررسی پرونده جذب هیات علمی

جذب دانشجوی دکتری با پایان نامه کاربردی

وزیر علوم گفت: اساتید می‌توانند بر مبنای نیازهای جامعه تحقیقات کاربردی تعریف کنند و دانشگاه بر مبنای تعداد دانشجوی دکتری و ارشد مورد نیاز این تحقیقات، دانشجو جذب کند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره وضعیت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این خصوص با ستاد کروناست و ما هم موظفیم که از تصمیمات این ستاد تبعیت کنیم البته در بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که برای رساله‌ها و پایان‌نامه‌های‌شان، کارهای کارگاهی، آزمایشگاهی و میدانی داشتند و پروپوزال آنها تصویب شده بود، حضور داشتند و امکانات هم در اختیارشان بود که بتوانند کارهای مربوط به رساله‌ها و پایان‌نامه‌های‌شان را پیگیری کنند.

وزیر علوم در پاسخ به این پرسش که چرا رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد، کاربردی نیست، گفت: تا کنون سیستم انگیزشی، سنجشی و مدیریتی ما به‌گونه‌ای بوده است که تحقیقات بنیادی را ترغیب و تشویق می‌کرده است و برونداد‌های حاصل از تحقیقات بنیادی، مورد تقدیر قرار می‌گرفته و هدف بوده است؛ از این به بعد ضمن اینکه تحقیقات بنیادی را محترم می‌شماریم و کسانی که در این راستا گام بر می‌دارند را قدر می‌دانیم و بر صدر می‌نشانیم، تلاش خواهیم کرد که سیستم جدیدی را ایجاد کنیم که تحقیقات کاربردی را هم بتوانند پیگیری کنند و بخشی از پتانسیل پژوهشی دانشمندان و اندیشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی‌مان در این راستا هدایت شوند.

وی با بیان اینکه دسته تحقیقات شامل تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای داریم، گفت: تاکنون سیستم‌ها برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی شده بود و هست. برای تحقیقات کاربردی نمی‌گویم نبوده است ولی سیستم منسجمی نداشتیم.

زلفی‌گل اظهار کرد: سعی خواهم کرد که سیستم نظام پیشنهادات را جاری و ساری کنم البته به حمایت‌های فرابخشی نیاز دارد. یک بخشی باید مجلس شورای اسلامی حمایت کند زیرا نیاز داریم که یک ردیف بودجه‌ای داشته باشیم و نیاز داریم که پایگاه استنادی جهان اسلام که در شیراز هست را توسعه دهیم. نیاز هست که یک سری قوانین و مقررات خاصی طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت شود که جزو برنامه‌های‌مان هست و شروع کردیم. طرح اولیه را هم تدوین کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «نیاز سنجی چگونه اتفاق خواهد افتاد؟»، گفت: اولویت‌های تحقیقات صنایع خصوصی و دولتی را از طریق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که مدیریت کلان تحقیقات کشور را دارد و رئیس آن، رئیس‌جمهور است، احصا می‌کنیم و به پایگاه استنادی جهان اسلام ارسال می‌کنیم تا ثبت و کدگذاری شود. ضمن اینکه فرمی طراحی می‌کنیم و از مردم با هر شغل، صنف و درجه علمی، می‌خواهیم که اگر نیازی را تشخیص دادند، داخل فرم تکمیل کنند و به پایگاه استنادی جهان اسلام یا جای دیگر که این وظیفه بر عهده آنها قرار داده شده است، ارسال کنند. بعد از یک داوری، اگر نیاز منطقی بود، ثبت، کدگذاری و نمایه‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: در داخل دانشگاه‌ها، اساتیدی که علاقه دارند در راستای نیازهای نمایه‌دار، پروپوزال و طرح بنویسند و پیشنهادی داشته باشند، به تصویب گروه آموزشی مربوطه و دانشکده می‌رسد؛ در آن طرح پیش‌بینی می‌شود که چه تعداد دانشجوی فوق‌لیسانس و دکتری نیاز است تا طرح انجام شود. دانشگاه‌ها آنها را جمع‌بندی کرده و از طریق سازمان سنجش، دانشجوی ارشد و دکتری با رساله کاربردی پذیرش می‌کنند. در اینجا عنوان پایان‌نامه و رساله در راستای نیازهای جامعه است و باید در این زمینه تحقیق کنند و نظام ارزشیابی آنها متفاوت خواهد بود.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

۳ دیدگاه

  1. وزارت علوم باید برنامه ای برای جذب هیئت علمی در دانشگاه ها داشته باشد و عدم جذب در هفت هشت سال اخیر را هم جبران کند. باید اساتید فسیل با اساتید جوان پر کار جایگزین شوند و از افزایش نسبت دانشجو به استاد جلوگیری شود.

    • دقیقا همینطوره. منتها دقیقا مشخص نیست برنامه شون چیه. چون با فرمون قبلی نمیشه پایان نامه کاربردی ارائه کرد. امتاسفانه تو سیستم وزارت علوم و بهداشت اساتید تو دانشگاه ها فوت میکنند.

    • جناب صباغ فکر نمیکنم افزایش نسبت دانشجو به استاد داشته باشبم در این چند سال. ضمنا قانون اجازه نمیده با اساتید مسن، برخورد بشه. استادی که استاد تمام شده، میتونه تا ۱۰ سال بعد از بازنشستگی هم ادامه بده. گرچه موافقم این افراد بهتره با نیروهای جوان جایگزین بشند. مثلا در گروه ما که مهندسی هست ۴ نفر هیات علمی هستیم. ما خودمون ۱۴ واحد که ظرفیت هر استاد در طرح تمام وقت هست را نمیتونیم پر کنیم. اونقدر رایزنی کردیم که درس ریاضی عمومی را من خودم تدریس کنم و استادی از گروه ریاضی نیاد برای گروه ما تدریس داشته باشه. این درس، درس عمومی محسوب میشه. بعد بنظرتون چرا باید فرد دیگری را جذب کنیم؟ بنظرم اصلا منطقی نیست. هر چهار نفر ما هم کمتر از ۴سال سابقه داریم. البته یک راه هست که مثلا دوره دکترا بیاریم که اون هم تا زمانیکه استاد تمام نشیم یکی از خودمون، امکان نداره. شاید ۱۵ سال دیگه یکی از ما استاد تمام بشه! دانشگاه آزاد نیستیم که همینطوری قبول کنند ارشد و دکترا بیارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *