خانه » اخبار دوره دکتری » دلایل دانشگاه آزاد برای برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت حضوری

دلایل دانشگاه آزاد برای برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت حضوری

درحالی‌که دانشجویان دوره دکتری عنوان می‌کنند که آزمون جامع به‌صورت مجازی برگزار شود؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید با در اختیار داشتن فضای کافی می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون را به‌صورت حضوری برگزار کند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، در دوره‌ای که بسیاری از آزمون‌های کشوری به‌صورت حضوری در کل کشور برگزار شده، برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی عنوان می‌کنند که آزمون جامع به‌صورت مجازی برگزار شود. در حد فاصل ماه‌های تیر و مرداد که مبتلایان به کرونا رو به رشد بود، ۴ آزمون کشوری برگزار شد. آزمون سراسری با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه برپا شد. در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی که در روزهای ۳۱ تیرماه و اول مردادماه برگزار شد، ۷۰ هزار نفر حضور داشتند. آزمون کارشناسی ارشد غیرپزشکی نیز با حضور بیش از ۶۳۴ هزار نفر در روزهای ۶ تا ۸ مردادماه برگزار شد. در روز جمعه ۲۲ مردادماه نیز آزمون استخدامی وزارت علوم با حضور ۴۰ هزار شرکت‌کننده برگزار شد.

بسیاری از داوطلبان این آزمون هشتگ‌های عدم برگزاری به راه انداختند ولی هیچ‌یک از مسئولان توجهی به این اعتراضات نکردند و آزمون‌ها را برگزار کردند.

آزمون‌ها باید رعایت پروتکل‌ها به‌صورت حضوری برگزار شوند

شاید در این میان نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره برگزاری آزمون‌ها مهم به نظر برسد، علیرضا رئیسی به‌عنوان سخنگوی این ستاد می‌گوید: «ستاد مقابله با کرونا شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای هر آزمون را ارائه می‌کند و این برگزارکنندگان هستند که در صورت امکان رعایت این شیوه‌نامه‌ها آزمون برگزار می‌کنند و اگر نتواند شیوه‌نامه‌ها را به‌درستی اجرا کنند موظف به لغو آزمون هستند.»

برگزاری آزمون جامع به‌صورت حضور در سایر دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های دیگر کشور نیز آزمون جامع را برای دانشجویان دوره دکتری به‌صورت حضوری برگزار کردند. دانشگاه علامه طباطبایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری را در روزهای ۲۴، ۲۳ و ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ برگزار کرد. این آزمون به‌صورت حضوری در دانشکده‌های مربوطه برگزار شده است. دانشگاه تهران نیز در روزهای ۷ تا ۹ تیرماه آزمون جامع را برگزار کرد. آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علم و صنعت نیز در اواسط خردادماه برگزار شده است.

حضور کم‌تعداد دانشجویان در آزمون جامع

اساساً آزمون جامع برای دانشجویانی از دوره دکتری برگزار می‌شود که واحدهای تئوری خود را به پایان رسانده‌اند و در مرحله ورود به تدوین رساله خود قرار دارند، آمارها نشان می‌دهد که تعداد اندکی در هر ترم به مرحله آزمون جامع می‌رسند. احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «تعداد دانشجویان دوره دکتری که به مرحله آزمون جامع رسیده‌اند، بسیار محدود است، هر یک از واحدها می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی این آزمون را برگزار کنند چراکه حدود ۲۰ تا ۵۰ نفر در هر واحد دانشگاهی به مرحله آزمون جامع رسیده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات خوبی که در زمینه فضا دارد، می‌تواند به‌راحتی این آزمون برگزار کند.» حیدری عنوان می‌کند: «اگر این آزمون برگزار نشود دانشجویان دوره دکتری نمی‌توانند وارد مرحله تدوین رساله خود شوند و عملاً زمان فارغ‌التحصیلی‌شان به تعویق می‌افتد.»

در این میان فاطمه علیزاده که یکی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است، در تأیید سخنان سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان می‌کند: «در گروه آموزشی ما که علوم سیاسی است، فقط ۱۴ نفر برای آزمون جامع حضور داشتند.»

امکان برگزاری آزمون به‌صورت مجازی وجود ندارد

دانشجویان دوره دکتری عنوان می‌کنند که آزمون جامع به‌صورت الکترونیکی برگزار شود؛ اما عزیز نجف‌پور آقابیگلو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی درباره امکان برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری به‌صورت الکترونیکی به آنا می‌گوید: «چون آزمون جامع ارزیابی کیفی خاصی است و تعداد دانشجویان در این آزمون محدود است به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود.»

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *