خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » لزوم استاد تمام بودن اعضای هیأت علمی در مقطع دکتری

لزوم استاد تمام بودن اعضای هیأت علمی در مقطع دکتری

خاکی صدیق گفت: بر اساس مدل جدید ظرفیت پذیرش دانشجو، اعضای هیأت علمی در مقطع دکتری باید استاد تمام باشند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق درباره سیاست جدید وزارت علوم و دانشگاه ها در ساماندهی ظرفیت‌های پذیرش، اظهار کرد: در گذشته طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، در کنار ارایه مجوز رشته و مقطع تحصیلی، امکان جذب تعدادی دانشجو هم به وجود می آمد.

وی با ذکر مثالی اظهار کرد: اگر دانشگاهی می توانست در سال ۱۰ مجوز رشته دریافت کند، حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش ایجاد می شد. همچنین در مدل ظرفیت پذیرش به شیوه گذشته، تعداد اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها یا امکانات دانشگاه برای راه اندازی رشته و مقطع، مطرح نبود.

معاون آموزشی وزیر علوم در گفتگو با ایرنا گفت: پیشنهاد اصلاح این روش سال ۹۸ در شورای گسترش آموزش عالی مطرح شد. در روش جدید ظرفیت دادن به دانشگاه ها، وقتی ظرفیتی به دانشگاه داده می‌شود باید تابعی از اعضای هیأت علمی و مرتبه علمی آنها باشد.

دکتر خاکی صدیق افزود: برای مجوز دکتری، هیأت علمی باید استاد تمام باشد و در سایر مقاطع، این مرتبه علمی متفاوت می شود. بر این اساس، وزارت علوم به مدل تعیین ظرفیت رسید که سال گذشته تصویب شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، تعداد اعضای هیأت علمی، رتبه علمی و امکانات و رتبه دانشگاه در نظام رتبه بندی به عنوان پارامتر تعیین کننده مطرح شد.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در این مدل، یک عدد کلی ظرفیت به عنوان مثال در رشته ریاضی یا علوم سیاسی به دانشگاه داده می شود و دانشگاه با توجه به امکانات و اعضای هیأت علمی امکان جذب دانشجو را دارد.

وی تاکید کرد: ممکن است دانشگاهی بر اساس طرح راهبردی، در زمینه خاصی فعالیت کند و به طور طبیعی پذیرش دانشجو به آن سمت سوق یابد. در گذشته بدون توجه به این پارامترها، بعد از استخدام هیأت علمی نسبت به جذب دانشجو اقدام می شد.

دکتر خاکی صدیق گفت: این روش اکنون جوابگو نیست و دانشجو باید به سمتی رود که اهداف راهبردی دانشگاه را پوشش دهد و در راستای نیازهای کشور باشد. در طرح راهبردی، اصل بر توجه به نیازهای کشور و منطقه است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها به سمت رشته هایی بروند که در طرح راهبردی اهمیت بیشتری به آن داده می شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه طرح جدید منجر به کاهش پذیرش دانشجو می شود، افزود: دانشگاه های خوب کشور که از اول به نسبت استاد و دانشجو توجه داشتند، کیفیت را رعایت کردند و آبروی نظام آموزش عالی هستند. تعداد این دانشگاه ها در کشور کم نیست و اعضای هیأت علمی قوی هم در اختیار دارند.

دکتر خاکی صدیق، اظهار داشت: این دانشگاه ها، مدل جدید ظرفیت پذیرش دانشجو را هم طبق الگو پیاده کردند و دانشجویان آنها با تلاطم و مشکل چندانی مواجه نشدند.

وی گفت: مشکل اصلی پیاده کردن این شیوه پذیرش دانشجو در بخش دانشگاه های غیردولتی است چون مباحث اقتصادی در این دانشگاه ها اولویت دارد. وقتی با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو مواجه شوند، ابتدا به ملاحظات اقتصادی نگاه می کنند.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

۷ دیدگاه

  1. جالبه ، اخرم فقط دانشگاه های دولتی با وجود کلی استاد دکتری نمی گیرند، بعد دانسگاه ازاد و غیرانتفاعی تو دهات دکتری همون رشته رو می گیرند، بدون ۱ عضو هیات علمی

  2. چه فایده داره وقتی در آزمون های استخدامی مدرک دانشگاه تهران با پیامنور و آزاد فرقی نداره؟!! بخدا ۳ ساله از بهترین دانشگاه کشور دکترا گرفتم بیکارم اما طرف میشناسم ۴سال پیش کارشناسی پیامنور یه شهر کوچک قبول شده راحت استخدام شده!!! دیگه کسی گول این طرح های الکی رو نمیخوره؛ با توجه به مدرک گرایی تو مملکت هرکسی هر کجا رسید مدرک بگیره برد کرده، گول دولتی و آزاد و پیامنور نخورید.
    فقط اونی که رفته دولتی الکی بیشتر زحمت کشیده

  3. یکی لطفا حرف های این بنده خدا رو واضح تر توضیح بده ما هم بفهمیم.
    یعنی اگر یک داوطلب پس از شرکت در کنکور در دانشگاه خاصی پذیرفته شود فقط میتواند ازی بین استاد تمام های دانشگاه استاد راهنما انتخاب کند یا از اسنادیارها و دانشیارها هم می تواند استاد راهنما انتخاب کند؟؟؟؟؟
    مگر تو هر رشته چندتا استاد تمام تو این مملکت هست؟
    بعضی دانشگاه ها حتی بین دانشگاه های روزانه وجود دارند که اصلا عضو هیات علمی استاد تمام ندارند.

    • نه دوست عزیز
      اگر دانشگاهی بخاد رشته جدیدی بیاره تو مقطع دکتری لازمه درخواستش اینه که استاد تمام داشته باشه
      یعنی یه دانشگاه که تازه یه استادیار جذب کرده نیاد تو مقطع دکتری رشتشو ایجاد کنه
      مثلا شما یه جا هیئت علمی میشی رشتتم برق اون جا مقطع دکتری نداره تا زمانی که اونجا یه استاد تمام تو رشته برق نداشته باشه امکان ایجاد مقطع دکتری نداره امیدوارم متوجه شده باشی

  4. یعنی از این بە بعد فقط استاد تمام میتونه دانشجو دکتری بگیره؟؟؟؟؟

  5. الان در دانشگاههای آزاد من جمله دو دانشگاه آزاد استان ما، مقطع دکتری دایر هستند اما حتی دانشیار هم در آن گروه نیست. همین مسائل موجب شده که کیفیت اموزش در کشور افت شدید کنه. گرچه کسی که دکترا از دانشگاه ازاد میگیره، شانسی برای جذب در دانشگاه و یا شغلهای دیگه نداره و صرفا پول خودشو هدر داده، مگر دانشجو خودش شاغل باشه. امیدوارم تمام این دوره های دکتری در دانشگاههای ازاد و یا غیرانتفاعی و پیام نور، فسخ بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *