خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعلام جزئیات شیوه‌نامه «دوره مشاهده­ گری» اعضای هیات علمی علوم و بهداشت

اعلام جزئیات شیوه‌نامه «دوره مشاهده­ گری» اعضای هیات علمی علوم و بهداشت

دوره مشاهده گری ماموریتی است که به اعضای هیات علمی واجد شرایط داده می شود تا برای مدت ۱ تا ۳ ماه به منظور همکاری و انجام مطالعات و تحقیقات مشترک در سایر دانشگاه های داخل کشور حضور یابند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اهمیت همکاری و ایجاد هم افزایی بین موسسات تحت پوشش دو وزارتخانه «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و اعضـای هیات علمـی شـاغل در آنهـا، شیوه نامه دوره «مشاهده گری» اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دو وزارتخانه تدوین و ابلاغ شد.

این شیوه با هدف تسهیل و روال سازی ارتباطات علمی، پژوهشی و فناوری مؤسسات با رویکرد همگرایی و ایجاد فرصت کوتاه­ مدت حضور اعضای هیات علمی در فضاهای علمی و تخصصی به منظور آشنایی با عرصه­ های جدید و دستاوردهای علمی حوزه ­های مختلف علوم و فنون نظیر فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم پزشکی، علوم پایه و کشاورزی و فراهم کردن فرصت همکاری ­های مشترک و استفاده موثر و مفید از امکانات تخصصی و آزمایشگاهی طرفین تنظیم شده است.

دوره مشاهده گری ماموریتی است که به اعضای هیات علمی واجد شرایط منتخب یک موسسه داده می شود که برای مدت ۱-۳ ماه به منظور آشنایی، همکاری و یا انجام مطالعات و تحقیقات مشترک در سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور حضور یابند.

اهداف دوره مشاهده گری اعضای هیات علمی

۱. ارتباط و آشنایی کوتاه مدت و هدفمند اعضای هیات علمی با فعالیت های حوزه های مختلف علوم

۲. ارزیابی و فراهم کردن مقدمات مطالعات و تحقیقات مشترک با رویکرد همگرایی فعالیت های چند مرکزی.

۳. کمک به روزآمدسازی دانش و تخصص هیات علمی در عرصه­ های مختلف به منظور زمینه سازی فعالیت مشترک بین موسسات مختلف

۴. امکان استفاده موثر و مفید از امکانات علمی و تجهیزات آزمایشگاهی که نیاز به حضور کوتاه مدت در محیط موسسه مقصد وجود دارد.

شرط عضو هیات علمی در استفاده از دوره مشاهده گری

شرط عضو هیات علمی در استفاده از دوره مشاهده گری شامل داشتن ارتباط استخدامی با موسسه مبداء (نظیر قراردادی، پیمانی، ضریب K، رسمی آزمایشی، رسمی) و برخورداری از صلاحیت های عمومی و نداشتن منع قانونی است.

فرآیند تصویب دوره مشاهده گری به این ترتیب است که ابتدا برنامه دوره مشاهده گری شامل اهداف، برنامه زمان بندی شده از سوی هیات علمی متقاضی موسسه ذیربط در دانشگاه یا موسسه مبداء ارائه می شود و سپس درخواست دوره مشاهده گری به موسسه مقصد با پیوست برنامه هیات علمی توسط موسسه مبداء ارسال می شود.

پس از اعلام موافقت موسسه مقصد به موسسه مبداء، ابلاغ ماموریت بر مبنای زمان بندی مورد توافق از سوی موسسه مبداء صادر شده و به موسسه مقصد ارسال می شود.

هر عضو هیات علمی به صورت ماهیانه و در پایان دوره مشاهده گری گزارش کار را به موسسه مبداء ارائه خواهد کرد. در صورت توافق طرفین، تمدید دوره برای یک مرتبه بلامانع است.

در صورت وجود دستاورد علمی – پژوهشی – فناورانه، حق مالکیت معنوی دو موسسه مبداء و مقصد در انتشار آن رعایت می شود.

حقوق و مزایای هیات علمی با گواهی محل اجرای دوره (مقصد) از سوی موسسه مبداء پرداخت می شود.

دوره مشاهده گری امتیازی برای عضو هیات علمی و موسسات مبداء و مقصد محسوب می شود و نباید منجر به کاهش حقوق و مزایای هیات علمی شود.

اجرای شیوه نامه با هدف تسهیل و روان سازی ارتباطات علمی، پژوهشی و فناوری موسسات با رویکرد همگرایی است و در نظر گرفتن تسهیلات و حمایت های تشویقی برای هیات علمی و موسسات مجری بلامانع است. همچنین اجرای آن منوط به تصویب موسسات مبداء و مقصد است.

اجرای این شیوه نامه در دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی با فعالیت های آموزشی – پژوهشی و فناورانه وابسته به سایر وزارتخانه ها در صورت تصویب موسسات و سازمان مربوطه بلامانع است.

این شیوه نامه به تایید معاون آموزشی وزارت بهداشت، معاون آموزشی وزارت علوم، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رسیده است و از تاریخ ابلاغ به مدت ۵ سال معتبر است.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *