خانه » اخبار دوره دکتری » توضیح رییس دانشگاه تهران در خصوص عدم صدور حکم برای تقلب علمی دانشجویان

توضیح رییس دانشگاه تهران در خصوص عدم صدور حکم برای تقلب علمی دانشجویان

رئیس دانشگاه تهران در خصوص تقلب‌های علمی و صادر نشدن حکم برای دانشجویان دانشگاه تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تخلفات علمی در فضای دانشگاهی اظهار کرد: هر انسانی در هر جایگاه و حوزه‌ای می‌تواند با انجام تخلفات علمی فاجعه‌های جبران ناپذیری ایجاد کند.

او افرود: سیستم‌های نظارتی و مدیریتی به این منظور راه اندازی شده اند تا بتوانند جلوی تخلفات را بگیرند و مانع بروز این کار غیر اخلاقی در کشور شوند.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: به عنوان مسئولان دانشگاهی موظف هستیم تا مانع رخ دادن پدیده تخلفات علمی در فضای دانشگاهی شویم و باید گفت که در این زمینه قوانین زیادی وجود دارند تا در مقابل آن واکنش‌های جدی از خود نشان دهند.

او با بیان اینکه هر زمانی که دانشگاه با تخلفات علمی مواجه شده حتما اقدامات قانونی سریع از خود نشان داده است، تاکید کرد: برای مثال اگر دانشجویی در زمان امتحانات تقلب کرده باشد استاد مربوطه گزارش آن را با مستندات به دانشگاه اعلام می‌کند و ما هم این موضوع را در کمیته انضباطی دانشجویان مطرح می‌کنیم.

نیلی احمدآبادی اضافه کرد: در صورتی که تقلب دانشجویان محرز باشد نمره ۲۵ صدم تعلق می‌گیرد و اگر نتوانسته باشد از تقلب بهره ببرد تنها به صورت شفاهی و کتبی اخطار داده می‌شود و نمره‌ای از این بابت از دانشجو کسر نخواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران درباره تقلب در پایان نامه‌های دانشجویی گفت: اگر احساس کنیم که اصل پایان نامه نوشته دانشجو نیست حتما آن را لغو خواهیم کرد، باید گفت که اینگونه تقلب‌ها کم دیده می‌شود، اما دانشگاه وظیفه خود می‌داند که در صورت مشاهده حتما نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان دهد.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه در گذشته قانون محکمی در زمینه تقلب‌های علمی وجود نداشت، تاکید کرد: در حال حاضر قوانین جدیدی در مجلس مطرح شده تا دانشگاه‌ها بتوانند در مقابل تخلفات علمی از این قوانین استفاده کرده و دانشجویان را مجازات کنند و امتیاز آن درجه را از دانشجو یا استاد بگیرند.

شیوه مقابله دانشگاه تهران از سرقت علمی استادان و دانشجویان

او اضافه کرد: گاهی اوقات سرقت علمی از دانشجویان و استادان دانشگاه تهران از دانشگاه‌ها و دانشجویان دیگر دیده شده که ما نتیجه را بعد از بررسی‌های لازم به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد‌های دیگر اعلام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به آمار منتشر شده از تقلب‌های علمی در فضای دانشگاه اظهار کرد: تعداد تقلب‌های دانشجویی تا حدودی بیشتر از تعداد مقالات و پایان نامه هاست. احتمال دارد که دانشجویان به علت بی اطلاعی از قوانین تقلب کنند، به همین علت در سال ۹۹ میزان کمی اینگونه پرونده‌ها یعنی تقلب دانشجویان دانشگاه تهران در کمیته انضباطی کمتر از ۵۰ عدد بوده است.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: در سال گذشته میزان پرونده تقلب‌های علمی در حوزه مقالات و پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه تهران که در کمیته اخلاق مطرح شده بود کمتر از ۱۵ عدد بوده است.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: تقلب‌هایی که در سال ۹۹ از دانشجویان یا استادان دانشگاه تهران گرفته شده بود هرگز منجر به صدور حکم نشد، بلکه برخی تبرئه شدند و به بعضی دیگر تذکرات لازم داده شد.

نیلی احمدآبادی در پایان تاکید کرد: بیش‌تر از آنچه که هدف ما جنبه تنبیهی داشته باشد جنبه ترساندن دارد تا آگاه شوند و بتوانیم فضای اخلاقی را در دانشگاه توسعه دهیم، اگر افراد متوجه کار غیر اخلاقی خود شوند راحت‌تر می‌توانند رفتار غیر علمی خود را تغییر دهند.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *