خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » افزایش توانایی دانشگاه‌ها با جذب اعضای هیأت علمی

افزایش توانایی دانشگاه‌ها با جذب اعضای هیأت علمی

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای هیأت علمی علاوه بر توانمندی‌های اخلاقی باید از سلامت فکری نیز برخوردار باشند، گفت: باید نگاه مثبتی که استاد در کلاس تزریق می کند در ارتقای اساتید مد نظر قرار بگیرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با نحوه جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها، گفت:در مورد جذب اعضای هیأت علمی در رشته‌های علوم پایه و دانشی، شرایط ویژه و خاصی وجود دارد و از نیروهای کارآمد و علمی با مقالات علمی جهانی، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:عده زیادی هم در خارج از کشور تحصیل کردند و توانایی علمی خوبی دارند و آمادگی برگشتن به کشور را دارند.

نجم آبادی با بیان اینکه جذب هیأت علمی می‌تواند توانایی دانشگاه‌ها را بیشتر کند، ادامه داد: دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر از فضای دانشی و علم تئوری فراتر رفتند و نحوه ارتباط  دانشگاه با صنعت  شکل جدیدی گرفته است.

وی ادامه داد: مراکز رشد، پردیس های علم وفناوری و پارک‌های علم و فناوری شرایط جدیدی را در کشور به وجود آوردند. جدی تر شدن ارتباط دانشگاه با صنعت سال ها آرزو دیرینه ما بوده است تا ابداعات اساتید بتواند در حوزه عمل به منصه ظهور برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه اعضای هیأت علمی علاوه بر توانمندی های اخلاقی  باید از سلامت فکری نیز برخوردار باشند، گفت: باید برای ارتقاء توجه ویژه‌ای نسبت به استادی که با تفکر مثبت بر سر کلاس می رود و امید تزریق می‌کند، با استادی که در کلاس ذهنیت های منفی و ناامیدی را تزریق می‌کند، قائل شد.

وی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای در کشور ما، بخصوص در حوزه دانش، گاهی به مسائل غیر تخصصی ورود پیدا می کنند که این ضربه‌هایی را به دانشگاه‌ها وارد می‌کند که ما حصل آن بی اعتمادی در نسل جوان و تربیت جوانانی است که ذهنیت  آنها نسبت به حاکمیت ناعادلانه است‌. نقد منصفانه از الزامات یک جریان علمی است. اما در بعضی از مواقع  اتفاقاتی می افتد که کلیت را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند بودن اساتید برای ارتقای کشور را یکی از مشخصه های مهم ارتقاء دانست و گفت: در مورد توانمندی‌های علمی بحث چاپ مقالات در نشریات بین‌المللی مطرح است. یکی از مشکلاتی که از سال‌ها پیش در کشور ما وجود دارد این است که ما توانمندی ایجاد نشریات معتبر در داخل کشور را داشته باشیم تا مقالات زودتر چاپ و بررسی شوند، البته وجود دارد اما کافی نیست. گاهی یک دانشجوی دکتری برای دفاع سال‌ها و ماه‌ها برای چاپ مقاله مشکل دارد.

نجم آبادی خاطر نشان کرد: یکی از شاخص‌های ویژه‌ای که باید برای ارتقاء به آن توجه شود کاربردی کردن دانشگاه‌هاست. اینکه علم افراد چه میزان مشکلات کشور را حل کرده است.

*میزان رضایت دانشجویان از اساتید شاخصی برای ارتقاء

وی در ادامه میزان رضایت دانشجویان از اساتید را نیز شاخصی برای ارتقاء اعضای هیأت علمی دانست و اظهار داشت: گاهی ممکن است یک استاد برای برگزاری آزمون راحت رضایت دانشجویان را کسب کند. به همین دلیل باید توانمندی‌های دانشجویان  بعد از فارغ‌التحصیلی سنجیده شود.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *