خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » چرایی عدم اقبال اساتید به حضور در صنعت

چرایی عدم اقبال اساتید به حضور در صنعت

ارتباط دانشگاه با صنعت بحث دیرینه‌ای است که تاکنون مغفول مانده است. در این میان شواهد نشان می‌دهد که مشوق‌ها به اندازه کافی جذاب نیست و به همین دلیل اساتید اقبال چندانی برای حضور در صنعت ندارند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، مدت‌هاست که موضوع حضور اساتید در صنعت مطرح می‌شود و در این مسیر وزارت علوم برنامه‌هایی را در نظر گرفته که از جمله آنها فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت است. هر چند که شواهد نشان می‌دهد که اقبال چندانی از سوی اساتید در این زمینه صورت نگرفته اما به نظر می‌رسد که می‌توان به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه بیشتر قرار گیرد. براساس دستورالعمل فرصت مطالعاتی اساتید در داخل؛ اساتید جوان تازه‌کار باید یک دوره مطالعاتی را بگذرانند.

طبق اعلام وزارت علوم و رایزنی با صنایع و وزارتخانه‌های مربوطه ظرفیت هزار نفری برای اساتید در این زمینه در نظر گرفته شده است. به روایت آمارها حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر استاد جدید وارد دانشگاه‌ها شده‌اند اما حدود یک دهم ظرفیت پیش‌بینی‌شده مورد توجه قرار گرفته و سایر اساتید دانشگاه‌ها حاضر نشدند که این فرصت مطالعاتی را بگذرانند.

ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت

به گفته ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ خیلی از اساتید و مربیان خبره صنعت به دلیل عدم ارتباط دانشگاه و صنعت نتوانستند وارد دانشگاه شوند، چون ارتباط برقرار نبود. وی معتقد است: با برقراری ارتباط با صنعت اساتید خبره صنعت می‌توانند وارد دانشگاه شوند و اساتید دانشگاهی نیز در صنعت توانمند می‌شوند و سیستم ارزشیابی مهارتی اصلاح می‌شود.

البته در این میان غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم می‌گوید: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت هم کاملاً عملیاتی شده و به مرحله اجرا در آمده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه می‌دهد: تعدادی از دانشگاه‌های برتر در ارتباط با صنعت پروژه‌های سنگین و اثرگذاری داشته و حدود ۱۵ دانشگاه در سطح کلان در ارتباط با صنعت فعالیت دارند.

اما به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه صنعت؛ ارتباط صنعت با دانشگاه در ایران کم‌رنگ است و بسیاری از مقالات خروجی دانشگاهی ایران کاربردی نیست، این در حالی است که بخش خصوصی در زمینه کاربردی کردن آموزش، موفق‌تر عمل کرده است.

لزوم وجود مشوق‌های جذاب

با این حال به نظر می‌رسد که برای برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها همچنان باید حمایت‌های ویژه و جذاب در نظر گرفته شود. هر چند که براساس فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت قرار بود که دانشگاه‌ها با راهبری وزارت علوم حقوق اساتید را پرداخت کنند و در این زمینه صنعت متحمل هزینه‌ای نشود اما تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح مشخص می‌کند که هنوز جاذبه‌های لازم ایجاد نشده است.

محمدسعید سیف مدیرکل ارتباط با صنعت در این باره معتقد است: این طرح دو طرف دارد دانشگاه و اساتید یک سمت هستند و صنایع و دستگاه‌های اجرایی در سمت دیگر. طبیعتاً هر دو طرف باید از ظرفیت‌های طرح استفاده کنند و آن را برای بهبود همکاری‌ها به کار گیرند. خوشبختانه هر دو طرف در حال درک این نکات مثبت هستند و امیدواریم طرح فوق مقدمه و زمینه‌ساز همکاری‌های بلندمدت و مستمر باشد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *