خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » لزوم اصلاح دوگانگی جذب هیات علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی

لزوم اصلاح دوگانگی جذب هیات علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم اصلاح دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی از انجام کار مطالعاتی و فنی برای تلفیق هیئت علمی آموزشی و پژوهشی خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، جلسه مجازی هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر سیدعلی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی و برخی از مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مشکلات اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم می شود مشکلات گروه اول که همه اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی را شامل می‌شوند عبارتند از پاداش بازنشستگی، سن بازنشستگی و یا مسائل مربوط به حقوق و مزایا اما مشکلات اختصاصی اعضای هیئت علمی پژوهشی عبارتند از عدم همکاری دپارتمان ها در ارائه واحد درسی به آنها، عدم صمیمیت با دانشجویان و یا تعداد کم دانشجو و پایان نامه.

وی تاکید کرد: شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل ادغام یافته (integrable) است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح کنیم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها راه حل اساسی این مشکل است.

حق دوست گفت: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکده‌ها و دپارتمان ها وجود دارد اما باید سعی کنیم با تمهیداتی در مدیریت بیاندیشیم که یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود.

اعطای اعتبارات دپارتمان های دانشگاه های علوم تنها بر اساس تفاهم نامه‌ با مراکز تحقیقاتی

وی افزود: در این راستا نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شده که اجرای آن برای سال جاری، اختیاری و برای سال آتی، اجباری خواهد بود و بر اساس آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر اساس تفاهم نامه‌ای که با مراکز تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصارها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دستاورد بلند مدت این فرایند، حل شدن مشکلات آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعمل ها و تفاهم نامه های این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار فراهم شود.

وی با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی فرهنگی افزود: یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با شیوع کرونا کاهش بیشتری یافته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کشور ژاپن به عنوان یک الگوی موفق در این راستا گفت: در ژاپن، نظم سرلوحه کارها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است اما متاسفانه علاقه به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در بین اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی نیز مشاهده می‌شود در صورتی که می‌توان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با فعالیت هایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و… بهره برداری کرد.

کار مطالعاتی و فنی تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی

حق دوست گفت: به زودی از یکی از دانشگاه ها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهد و نظرات ابتدایی خود را اعلام کند و دیدگاه‌های بین‌المللی را بررسی کنند.

وی افزود: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این مسیر صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است اولویت ها مشخص شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مسئله، ریشه ای عمل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از ابتکار معاونت تحقیقات و فناوری برای تشکیل این جلسه گفت: انبوه شرکت کنندگان و حضور فعال اعضا در این جلسه، تشنگی سیستم را نشان می دهد و مبین آن است که ما باید به ابزارها و روش هایی متوسل شویم که فاصله بین دانشگاه ها و ستاد کاهش یابد.

همچنین ببینید

فرصت‌ مطالعاتی هیات علمی جامعه و صنعت

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از شرکت حدود هزار نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *